Uitschakelen van detectie defecten gloeilampen

octofreak

Actief lid
In mijn Superb heb ik de stadslichten vervangen door witte led lampjes zodat deze precies gelijkkleuren met de Xenon en niet een gele gloed uitstralen (wat er m.i. dan niet uitziet).

Nadeel is dat de boodcomputer nu melding geeft bij het starten dat de stadslichten defect zijn (begrijpelijk overigens). Die melding verdwijnt dan weer direct maar bij het rijden blijft op het dashboard een geel lampje branden die aangeeft dat een lamp defect is.

Kun je die detectie ook uitschakelen, zodat iig het lampje uitgaat?

Wellicht kan het antwoord gevonden worden in de VAG_COM

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat je beter een weerstandje in serie er tussen kunt zetten, dan "denkt" de boordcomputer dat alles in orde is.
In de betere automaterialenzaak zijn led's te koop die het al ingebouwd hebben.

octofreak

Actief lid
OK, bedankt...:aangenaam:

deze lampjes hebben het kennelijk niet , het was niet de minste automaterialenzaak en andere hadden ze niet.

Een merk zou dan wel helpen...

Ronnie

Forumguru
Sorry, een merk weet ik ook niet, misschien iemand anders?

Weerstandjes werken ook, ik heb led's in een Alfa 147 ingebouwd en kreeg toen ook een melding van de B.C., klein weerstandje ertussen en toen was het goed.(wattage klopt dan weer)

EdK

Forumguru
Ik denk dat je beter een weerstandje in serie er tussen kunt zetten, dan "denkt" de boordcomputer dat alles in orde is.
In de betere automaterialenzaak zijn led's te koop die het al ingebouwd hebben.

In serie of paralel ??
Denk dat je laaste bedoeld
Bij eerste zal je lichtsterkte afnemen !?

octofreak

Actief lid
' gepruts' met weerstandjes is voor mij niets...
Hopelijk kan iets met de VAG_COM en anders mogelijk een lampje waar alles in zit....

nomad

Senior Member
Dit is niet uit te schakelen met VAG-COM. Dan zouden namelijk andere zaken ook niet meer gedecteerd worden.

jaspernl

Actief lid
In serie of paralel ??
Denk dat je laaste bedoeld
Bij eerste zal je lichtsterkte afnemen !?

Maar bij een parallelle schakeling van een weerstand wordt de totale weerstand alleen maar lager...!!! Dat gaat dus ook niet werken!

Adze

Nieuw lid
Maar bij een parallelle schakeling van een weerstand wordt de totale weerstand alleen maar lager...!!! Dat gaat dus ook niet werken!

Ik denk juist dat het dan (in parallel) gaat werken. Weerstand in de brightLED is namelijk zo hoog dat er een te lage stroom loopt en dus de defectelampdetectie alarm slaat.

Ik ben geen electricien, dus ga niet blindelings uit van mijn advies...

octofreak

Actief lid
Dit is niet uit te schakelen met VAG-COM. Dan zouden namelijk andere zaken ook niet meer gedecteerd worden.

ah, das jammer.... moeten we het toch in de weerstanden zoeken of kant en klare lampjes kopen....

maarre bedankt voor het antwoord.:grin:

octofreak

Actief lid
Ik denk juist dat het dan (in parallel) gaat werken. Weerstand in de brightLED is namelijk zo hoog dat er een te lage stroom loopt en dus de defectelampdetectie alarm slaat.

Ik ben geen electricien, dus ga niet blindelings uit van mijn advies...

LIjkt mij juist dat weerstand heel laag is, anders zou een LED niet zo efficient (zuinig) zijn.... maar ook ik ben geen electricien...:grin:

Huff

Lid
Het controlesysteem werkt als volgt; er wordt continue een zeer laag stroompje door de lampen gestuurd, vanaf het moment dat deze stroom niet meer door de gloeidraad kan vloeien gaat hij een foutmelding geven.

LED verlichting heeft een veel hogere weerstand dan een gloeidraad en hierdoor vloeit er niet genoeg controlestroom.

Dit is vrij makkelijk op te lossen door een weerstand parallel over de lamp te plaatsen (of tussen de + draad van de lamp en massa), dit kun je op twee manieren doen.

1ste mogelijkheid:

Voor gewone verlichting (ter vervanging van een 5 Watt lampje) heb je een weerstand nodig van 30 ohm / 5 Watt, voor de stoplichten (21 Watt) heb je een weerstand van 6,8 ohm / 21 Watt nodig.

Berekening gebeurt als volgt: 5 Watt op 12 Volt levert een stroom van 0,41666 Ampère op (I=P/U). Om met 12 Volt een verbruik van 2,4 Ampère te krijgen heb je een weerstandswaarde van 28,8 Ohm (R=U/I). Een weerstand van 28 Ohm bestaat niet, de dichtsbijgelegen waarde is 30.

Door het op deze manier te berekenen krijg je een aantal nogal grote weerstanden, die ook nog eens flink wat warmte gaan produceren omdat het hier berekend is op het totale verbruik van een complete lamp terwijl dit eigenlijk niet nodig is.

De tweede manier zou zijn om het te berekenen met de waarde van de controlestroom + spanning, die hoogstwaarschijnlijk heel wat lager gaan liggen en waardoor je dus ook kleinere weerstanden gaat krijgen die minder warmte gaan produceren. Enigst probleem is dat ik niet weet hoe groot de controlestroom/spanning is. Misschien heeft iemand anders een idee?

octofreak

Actief lid
He bedankt voor deze toelichting.
Na enig speurwerk op google heb ik gelezen dat het merk PIAA lampjes verkoopt met ingebouwde weerstand. Zijn wel kleine 30 euri per twee.

Wellicht is dat de meest eenvoudige en elegante oplossing.

EdK

Forumguru
He bedankt voor deze toelichting.
Na enig speurwerk op google heb ik gelezen dat het merk PIAA lampjes verkoopt met ingebouwde weerstand. Zijn wel kleine 30 euri per twee.

Wellicht is dat de meest eenvoudige en elegante oplossing.

heb je daar een weblink toevallig van voor ons ?

Octavia_II

Actief lid

Hoi Nomad,

als ik me niet vergis, kan de "cold-detectie" (de controle wanneer de lampen niet aan zijn) toch wel uitgezet worden?

Ps. niet dat je hier iets aan hebt, want als je de lampen dan aanzet krijgt je alsnog op dat moment een waarschuwing en de stadslichten worden uitgezet...

Groet,

Charlie

Bovenaan Onderaan