Uitschakelen Airbag

Ik wil de airbag van mijn RS uitschakelen omdat ik over een maandje vader word! (schreeuw, juig en meer!!)

Nu wil ik de airbag uitzetten van bijrijdersplek. Helaas kan ik geen sleutel vinden in het dashboardkastje e.d. in tegenstelling tot bijvoorbeeld de golf van mijn vriendin.

In het boekje staat dat dit via de computer moet worden ingesteld bij de Skoda Dealer. Deze wil het natuurlijk graag doen en vraagt daarvoor maar liefst €50,- ex btw. Ik snap wel dat de veiligheid geld mag kosten maar de komende jaren zal hij wel eens uit en aan moeten. Weten jullie een alternatief of hebben jullie ervaring met andere prijzen?

greetzzzzz, Dennis
 

guitar_billy

Senior Member
ik lees ook net met verbazing in het instructieboekje dat je inderdaad naar de dealer moet om dit uit te zetten ?!!

mijn auto is van eind 2002. wat verder lezend kom ik in een supplement tegen dat er nu wel een schakelaar in het dashboardkastje moet zitten. morgen maar eens kijken, ik ben nu wel nieuwsgierig geworden.
het kan dus zijn dat je auto deze schakelaar nog niet heeft.

ik vindt 50EURO erg veel gevraagd voor deze service. hebben ze nog uitgelegd waarom dat zoveel moet zijn?
 
Ja, veel wel vind je ook niet? Ze rekenen €16,- voor gebruik testapparatuur en daarbij een half uurtje werk en dus bij elkaar €50,-

Ik heb tot nog toe geen schakelaar kunnen vinden en mijn auto is van begin 2002.

greetzzzzzzz
 

Karstieman

Forumguru
Waarom wil je de airbag rechtsvoor uitzetten ?
Als het stoeltje achterstevoren op de voorstoel staat is het toch goed ? (Correct me if i'm wrong, heb -nog- geen ervaring met kinderstoeltjes)
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Mijn Octavia 1 is van mei 2003 en ook ik heb geen schakelaar kunnen vinden.
Ik vind het een kwalijke zaak dat je €50,- moet betalen om eventjes de computer aan te sluiten.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het een half uurtje werk is.


Gefeliciteerd met de a.s. vaderschap.
Zelf moet ik nog een paar maandjes wachten.


Groetjes,
Marcel
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Waarom wil je de airbag rechtsvoor uitzetten ?
Als het stoeltje achterstevoren op de voorstoel staat is het toch goed ?

[/ QUOTE ]

Nee, zeker niet! Enig idee hoe dicht een Maxi-Cosi op het handschoenenkastje zit? Een airbag krult zich dan gewoon om de Maxi-Cosi heen. De airbag moet uit, punt. Daar is die uitschakelmogelijkheid juist voor gecreëerd.

Kan trouwens best zijn dat die in de MY02 er nog niet is of dat hij alleen optioneel verkrijgbaar was, waarvoor de toenmalige koper niet heeft gekozen. Dan heb je nu inderdaad pech, want dan hij alleen maar definitief uit via de elektronica.
 

Zoef

Actief lid
Ik heb twee octavia's gehad (en nu dus nog...). De eerste was uit 2001. Hier moest de stealer voor aan het werk om hem uit te zetten. Inmiddels is er in deze auto (jan. 2004) gewoon een schakeling die dmv contactsleutel aan en uit gezet kan worden. Ik weet dus niet of het eenvoudig is te maken, maar er zal vast wel iets op het net te vinden zijn.
Ook ik wordt namelijk weer vader (3e) en idd is het wel belangrijk om dat ding te pas en te keur uit en aan te zetten.
succes ermee.
gr.
Zoef
 

Ericpeeke

Actief lid
Het is inderdaad levensgevaarlijk om voorin een (tegen de rijrichting in gezet) stoeltje te hebben bij een niet gedeactiveerde airbag. De airbag kan het stoeltje tegen de rugleuning aan lanceren, met ernstige gevolgen. Dus: ofwel airbag uit (laten) schakelen, ofwel stoeltje op de achterbank.
Wij hadden na de geboorte van onze tweede zoon hetzelfde dilemma bij onze Fabia (2001). Kostte inderdaad zo rond de 50 euro om de airbag uit te laten schakelen. Wij hebben er toen maar voor gekozen om de Maxicosi op de achterbank te zetten, met als taak voor onze oudste (destijds bijna 2 jaar) om de baby bezig te houden. Gelukkig kwan het weinig voor dat we met een (of twee) krijsende kinderen op de achterbank zaten (want dat is het nadeel van die keuze, je kunt een kind dan bijna niet troosten, geen oogcontact mogelijk). Onze jongens vielen vrijwel altijd na vijf minuten in slaap, om pas wakker te worden op de plaats van bestemming (de schatjes /forum/images/graemlins/545.gif).
 

the_master

Nieuw lid
Inderdaad NOOIT een maxi-cosy of iets dergelijks op de voorstoel bevestigen. Je wilt niet weten wat voor een schade het kan toebrengen aan je baby. (geloof me, ik ben bij een aanrijding geweest waar dit gebeurd is....) Het veiligste idee is inderdaad om het op de achterbank vast te zetten, het is even lastig maar veiligheid voor alles lijkt me. /forum/images/graemlins/yeah.gif
 
Die 50,-- euro klopt wel want het is een half uur tot driekwartier werk. En daarbij plakt de dealer een sticker op het dsashboard dat de airbag is uitgeschakeld. Je moet ook een formulier invullen en tekenen i.v.m. de jurisdische aansprakelijkeheid bij een eventueel ongeval.
En als het goed is halen ze ook de stekker van de airbag eraf onder het dashboard ivm veiligheid.
en wat is 50,-- euro voor de veiligheid van je kind.

je kan ook een nieuwe RS kopen daar zit deze optie er standaard in om hem met de sleutel uit en aan te zetten.
 

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik heb twee octavia's gehad (en nu dus nog...). De eerste was uit 2001. Hier moest de stealer voor aan het werk om hem uit te zetten. Inmiddels is er in deze auto (jan. 2004) gewoon een schakeling die dmv contactsleutel aan en uit gezet kan worden. Ik weet dus niet of het eenvoudig is te maken, maar er zal vast wel iets op het net te vinden zijn.
Ook ik wordt namelijk weer vader (3e) en idd is het wel belangrijk om dat ding te pas en te keur uit en aan te zetten.
succes ermee.
gr.
Zoef

[/ QUOTE ]

Mooie foto zoef van die tanden /forum/images/graemlins/cheer.gif
Ik zoek nog steeds waar je die speen kan kopen /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

Potje

Actief lid
Ik begrijp wel dat ze iets in rekening brengen. Stel je voor dat ze zonder rekening de airbag uitzetten. Vervolgens krijg je een ongeluk. Diegene die naast je zit ligt helemaal in de kreukels.

Dan zou je naar de rechter kunnen stappen en zeggen dat jij nooit opdracht hebt gegeven om die airbag uit te zetten (want de dealer deed het immers alleen omdat je mooie blauwe ogen hebt).

Met een rekening kan de dealer aantonen dat jij opdracht hebt gegeven om de airbag uit te schakelen en dat jij dus ook verantwoordelijk bent voor enige schade die daaruit kan voortvloeien.

Tsja, de invloed van de US en hun juridische systeem.
/forum/images/graemlins/regels.gif

Tip: koop een nieuwe auto. Auto scoort namelijk NCAP punten als je een sleutel 'aan/uit'-knop hebt en zit daarom praktisch op alle nieuwe auto's.
 

MdK

Lid
Ik heb de airbag in onze fabia uit laten zetten (mijn vrouw rijdt er altijd alleen in, of met baby), en dat kostte bij onze dealer maar 30 eurootjes... Misschien een hele snelle monteur /forum/images/graemlins/smile.gif
Misschien dat het ook scheelt dat onze octavia inmiddels de derde skoda is die de dealer aan ons heeft mogen leveren, geen idee... In ieder geval blij dat de airbag in de octavia gewoon aan en uit te schakelen is.
 
Nou ik heb de afspraak maar weer gecancelled en besloten onze baby op de achterbank te zetten. Die paar keer dat ik alleen met de baby op pad zal gaan t.o. de keren dat we met zijn drieen zullen rijden.. yep.. is goed zo..

thanx voor de vele reacties!!
 

marckoootje

Nieuw lid
hey luitjes ik net vader van een zoon /forum/images/graemlins/crazy.gif en zet hem in zijn maxi cosi op de achterbank. Geen kosten en wel zo veilig /forum/images/graemlins/baby012.gif

rij een skoda octavia 1.9 tdi 110 pk combi comfort.
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Gefeliciteerd Marckootje met je vaderschap.
Wil je je ook nog even voorstellen daar waar het hoord.
Maar bij deze alvast welkom.


Marcel
 

Wiseguy

Actief lid
Scheelt je weer mooi de kosten van het uitschakelen inderdaad.... als je zo weinig met je zoontje in de auto rondrijdt, is het inderdaad een beetje overbodig om de airbag aan te laten passen....
 

Wiseguy

Actief lid
Klopt, maar wanneer je alleen rijdt met je kind in de auto, dan kan ik me voorstellen dat het wel makkelijk is als je je kind wat gerust kan stellen terwijl het naast je op de stoel ligt/zit/staat.... /forum/images/graemlins/grin.gif
 
Bovenaan Onderaan