Maandagavond ben ik uit het werk even langs de dealer gereden en welja... ze stonden ook hier al in de showroom. Een zilvergrijze en een zwarte. Altijd spannend, zo'n eerste ontmoeting in het echt, maar ze vielen allebei absoluut niet tegen (da's een eufemisme). Zaterdag nog maar eens een kijkje van dichtbij nemen. Zo'n kratje is een leuk hebbeding, begrijp ik?
Ik bedoelde de Fabia Fresh ipv Tour.
Hebben jullie beiden de auto gekocht zonder er in proef gereden te hebben? En dus ook geen kilometers gemaakt met de concurrentie? Dan zou het objectief zijn..
Gekeken naar: Hyundai i10, Citroën C1
Gezeten in: Toyota Aygo, Nissan Pixo, Suzuki Alto en Splash, Fiat Panda, Daihatsu Cuore, Chevrolet Spark, Ford Ka, Kia Picanto
Gereden met: Renault Twingo, Peugeot 107, Opel Agila, VW Up
Daarnaast ook een aantal gebruikte wagens uit het B-segment onder de loep genomen.
Om heel diverse redenen heb ik het overgrote deel al vrij snel van mijn lijstje geschrapt. Uiteindelijk bleven de Twingo, Agila, Picanto en Up over. De Twingo reed prima, leuk wagentje, mooie materialen van het interieur, netjes afgewerkt. Werd het niet omdat ik aan zeker twee dingen niet kon wennen: het centraal geplaatste digitale instrumentarium en de achterzijde van de auto. De Agila vond ik ook een serieuze kandidaat, maar is meer een mini-mpv'tje dankzij de hoge zit. Reed verder goed en interieur vond ik ook in orde. Vanwege de grootte en de iets hogere prijs afgevallen. De Picanto heb ik nog lang naar gekeken. Volgens tests uit binnen- en buitenland een prima auto. Eenmaal ingestapt waan je je in een model uit het B-segment. De vormgeving vond ik weliswaar fris, maar ook minder tijdloos plus (voor mij niet onbelangrijk) cruisecontrol is niet af-fabriek te bestellen. Kost 700 euro om het achteraf in te laten bouwen. Zeven jaar garantie is echter wel een dik pluspunt.
Een proefrit in de Up tenslotte heeft mij overtuigd. Rijdt erg goed, zit prima in elkaar en biedt flink wat ruimte in vergelijking met de buitenmaten. Daar staat tegenover dat VW wel hier en daar wat knullig heeft bespaard (onder andere een lampje in de kofferbak ontbreekt). Geen essentiële onderdelen, maar ik had best een paar tientjes overgehad voor dat soort zaken. Toen even gewacht op de prijzen van de (onderhuids identieke) Mii en Citigo, waarbij de Seat een gunstige vanaf-prijs heeft, maar bij een mooi aangekleed model zelfs VW voorbij schiet. En Skoda bood in mijn geval het beste totaalpakket voor een aantrekkelijke prijs met daarnaast - wat mij betreft - de meest volwassen vormgeving.