Uitnodiging introductie Skoda Citigo

Status
Niet open voor verdere reacties.

sador

Donateur
Heb net via mail van mijn dealer de uitnodiging ontvangen voor de introductie van de nieuwe Skoda Citigo.

Donderdag 14 juni van 17.00 - 21.00 uur
Vrijdag 15 juni en zaterdag 16 juni.

Ga even kijken en proefrijden.
 

darkprojectx

Forumguru
Ik vond het wel een grappig autotje altijd, tot ik er iemand in zag rijden.
Voor het idee, ga er eens in zitten, raam dicht houden en laat iemand een foto maken van de zijkant.
Ik weet niet waarom, maar het klopt niet.
Ben wel benieuwd naar je ervaringen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb er al een paar keer iemand in zien rijden (wel steeds dezelfde, iemand bij mij in de straat heeft er een in het geel), maar er is me niet opgevallen dat er iets niet klopt. Ik vind het nog steeds wel een leuk autootje, zeker in vergelijking met de andere kleine autootjes bij ons in de straat, en er staan redelijk wat vrij nieuwe kleine autootjes bij ons in de straat.
 

Noord26

Forumguru
Heb die uitnodiging ook al gehad. Maar 2 weken geleden heb ik er al even in gezeten, toen kreeg de Faab een nieuwe embleem en werd de airco gecheckt. Van binnen prima, maar vond het een gedrocht om in het echt te zien. Net een 45 km/h autootje. Parkeerde er mijn Alto van 3 jaar oud langs bij aankomst, en toen viel mij meteen op dat de Alto er volwassener uit ziet. Van binnen is het weer net andersom, scoort de Citigo beter.
 

Phaedros

Nieuw lid
Heb die uitnodiging ook al gehad. Maar 2 weken geleden heb ik er al even in gezeten, toen kreeg de Faab een nieuwe embleem en werd de airco gecheckt. Van binnen prima, maar vond het een gedrocht om in het echt te zien. Net een 45 km/h autootje. Parkeerde er mijn Alto van 3 jaar oud langs bij aankomst, en toen viel mij meteen op dat de Alto er volwassener uit ziet. Van binnen is het weer net andersom, scoort de Citigo beter.

Kijk en vergelijk het bewuste 'gedrocht':

4fcd1fa45345c.jpg

123582969_1-brommobiel-jdm-albizia-bj2004-simpa-08-45km-brom-autootje.jpg


(en dan heb ik bewust nog een brommobiel in een vergelijkbare kleur en met aardige velgen uitgekozen...)

Ik heb 'm ook al in het echt bekeken, hij stond naast onder meer een Peugeot 107 en de Citigo stak er in alle opzichten met kop en schouders bovenuit. En wat mij betreft ook boven de Alto. Alleen een Kia Picanto en Renault Twingo komen in mijn ogen in deze klasse ook tamelijk volwassen over, evenals een Fiat Panda en Opel Agila, al zijn die laatste twee dan weer net een slagje groter.

Laatst ook nog een witte Seat Mii gezien, precies zo'n kloeke automobiel als de Citigo. Ik vond 'm best stoer: hij oogt vrij breed en relatief laag, in tegenstelling tot zo'n smal, kort en hoog 45-km/h-koekblik. Maar oké, smaken verschillen en da's maar goed ook. Heb zelf twee weken geleden een Citigo besteld. En nee, een superspannend gelijnde auto is het zeker niet, echter vind ik het wel één van de mooiere A-segmenters. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij doet wat 'ie moet doen en me daarnaast ook nog op een aardige portie plezier trakteert.

Nog een paar nachtjes slapen!... ;)
 

EdK

Forumguru
Wel Noord26 heeft helemaal gelijk ze lijken precies op elkaar, als we het over de kleur hebben !

Voor de rest ben ik bang dat er is gekeken met één oog dicht !

En heb het voorrecht mogen hebben tijdens een Skodaforum Meeting een 3 weken terug in Oosterbeek om welliswaar in het Geel en grijs geimporteerd er in gezeten te hebben en hem van top tot teen kunnen bekijken !

En niet omdat ik Skoda minded ben , maar dat karretje zit gewoon goed in elkaar zowel binnen als buiten !
Heeft ondaks ze grote een kofferbak waar met gemak 4 kratten bier in kunnen en dat ondanks dat het een reservewiel heeft met krik.

En met mijne 1,96 mtr lengte had ik hoofdruimte en beenruimte en kon er evengoed nog iemand achter me zitten op de bank.
En onder de motorkap heeft men ondanks alles nog ruimte over en is het zelfs makkelijker om in de citigo een lampje te moeten verwisselen dan in een Fabia of een Yeti.

Nee Noord26 met heel veel respect ben ik het toch niet met je eens en ben je bijna verplicht om op één van de kijkdagen van je dealer langs te gaan en met een uitgeslapen tweede blik nog eens te kijken en te oordelen !
 

Noord26

Forumguru
@ Edk, wij hoeven het niet overal over eens te zijn. Maar jij kunt onmogelijk objectief naar de Citigo kijken als je niet in meerdere auto's van hetzelfde segment hebt gereden. Zoals ik wel heb gedaan de afgelopen tijd ivm de aanschaf van een auto in dit segment. Jij hebt alleen in de Citigo gezeten, niet in andere concurrenten en laat staan in de auto's meerdere dagen gereden te hebben.

Ruimte over hebben met jou lengte en ruimte onder de motorkap is een algemeen verhaal wat voor de meeste auto's geldt in dit segment. Of je nu praat over een Alto, Picanto, Citigo of i10 - dat hebben ze allemaal. Gelukkig verschillen de smaken qua uiterlijk toch? Anders zouden we allemaal nog in een 2CV rond rijden?

Staat het uiterlijk je wel aan en ga je dieper in op de totale kostprijs van afschrijving (hij is aangekleed behoorlijk aan de prijs tov directe concurrentie) en overige kosten dan valt het tegen wat hij je per jaar gaat kosten. Om dan maar even een sterk punt van een Alto te noemen, die kwam als goedkoopste uit de recente ANWB best qua kostprijs per kilometer. En hij zit sneller op de 100km/h als opgegeven, aldus Autoweek. Dat doet geen enkel karretje hem na. Veiligheid speelt voor mij ook een grote rol bij een klein autootje. Zo heeft de Alto standaard ESP en gordijnairbags. Vergeet ook betrouwbaarheid niet wat een merk in de loop der tijd heeft op moeten bouwen qua naam. Zo zullen er voor elk merk en type wel plus en minpunten zijn.

Kijk ik echter heel erg objectief naar een aangeklede Citigo of een Fabia Tour in dezelfde showroom, dan kosten ze beiden evenveel. Krijg je toch heel wat meer auto met een Fabia.

Ik heb het idee dat velen mensen bij de introductie van een nieuw model vergeten om objectief te zijn. ;)
 

EdK

Forumguru
Anders zouden we allemaal nog in een 2CV rond rijden?

Nee hoor dan hadden we nu allen nog in een zwarte T-Ford rond gereden.

En leuke is dat mensen het niet altijd eens zijn en wij in deze dus ook niet, maar leuke van democratie is dat ik dan ook een mening mag uiten en ook op het forum, mits ik correct blijf !
En geloof dat ik dit toch wel was !?
 

Noord26

Forumguru
Dat was je zeker. En een forum is er juist voor om dit soort discussies te kunnen onderbouwen. Daarom ben ik hier ook aanwezig. Blij dat er eens wat tegengas gegeven wordt door een goed onderbouwde mening. Dat kan ik enorm waarderen. :xyxthumbs:
 

Phaedros

Nieuw lid
Kijk ik echter heel erg objectief naar een aangeklede Citigo of een Fabia Tour in dezelfde showroom, dan kosten ze beiden evenveel. Krijg je toch heel wat meer auto met een Fabia.

Ik heb het idee dat velen mensen bij de introductie van een nieuw model vergeten om objectief te zijn. ;)

Een Fabia Tour is te koop vanaf 14.990 euro. Als ik het goed heb gezien, is dat zonder standaard ESP (wat dus wél standaard op de Citigo zit, op de Fabia is de meerprijs ervan 400 euro). Gordijnairbags (voorin) zijn eveneens standaard op de Citigo. Met nog wat zaken als metallic lak, een reservewiel en extra speakers mag je dus al gauw iets tussen de 1000 en 1500 euro bij die 15 mille optellen en is deze Fabia dus voor dik 16.000 euro te koop (excl. afleverkosten).

Een min of meer vergelijkbaar uitgeruste 5-deurs Citigo 75 pk komt in Elegance-trim nog niet eens aan de € 12.000. Dan heb je in principe vrijwel alles erop en eraan, de enige opties zijn dan nog een schuifdak (650 euro) en navigatie (299 euro). En parkeersensoren, maar dat is ook bij de Fabia optioneel. In Tour-uitvoering (enkel 3-deurs) en met de basismotor kun je daar voor de Citigo nog eens 1500 euro vanaf halen. De Citigo heeft dan ook nog iets als City Safe Assist, de Fabia stelt daar een iets sterkere motor, meer ruimte, mooiere materialen en een betere afwerking tegenover. Ja, de Fabia is inderdaad een wat volwaardiger auto. Een prijsverschil van ruim vier- à vijfduizend euro vind ik echter niet te verwaarlozen. Daarnaast: de kosten stoppen niet bij de aanschafprijs alleen.

Objectief genoeg? ;)

En om nog even terug te komen op het onderwerp van dit topic: Als ik in de buurt ben, zal ik ook maar eens een kijkje gaan nemen bij de dealer. Hij is al besteld, maar ben toch wel benieuwd :)
 

Tones

Actief lid
Citaat Noord26: "Veiligheid speelt voor mij ook een grote rol bij een klein autootje. Zo heeft de Alto standaard ESP en gordijnairbags".

Nou, wat je veilig noemt. Maar 3 sterretjes in de NCAP.
Suzuki Alto | Euro NCAP
Een beetje auto heeft er tegenwoordig 5! Skoda Citigo | Euro NCAP
In minder dan 5 rijdt mevrouw Tones niet.

@Phaedros: Wij hebben hem al gezien in het echt, van binnen en van buiten. Komend weekend gaan wij toch nog een keer kijken, al was het alleen maar voor de goodies die ze vermoedelijk gaan uitdelen
:grin: Ik kan nog wel een Skoda kratje gebruiken!


 

Noord26

Forumguru
Ik bedoelde de Fabia Fresh ipv Tour.

Hebben jullie beiden de auto gekocht zonder er in proef gereden te hebben? En dus ook geen kilometers gemaakt met de concurrentie? Dan zou het objectief zijn..
 

Phaedros

Nieuw lid
Maandagavond ben ik uit het werk even langs de dealer gereden en welja... ze stonden ook hier al in de showroom. Een zilvergrijze en een zwarte. Altijd spannend, zo'n eerste ontmoeting in het echt, maar ze vielen allebei absoluut niet tegen (da's een eufemisme). Zaterdag nog maar eens een kijkje van dichtbij nemen. Zo'n kratje is een leuk hebbeding, begrijp ik? ;)


Ik bedoelde de Fabia Fresh ipv Tour.

Hebben jullie beiden de auto gekocht zonder er in proef gereden te hebben? En dus ook geen kilometers gemaakt met de concurrentie? Dan zou het objectief zijn..
Gekeken naar: Hyundai i10, Citroën C1
Gezeten in: Toyota Aygo, Nissan Pixo, Suzuki Alto en Splash, Fiat Panda, Daihatsu Cuore, Chevrolet Spark, Ford Ka, Kia Picanto
Gereden met: Renault Twingo, Peugeot 107, Opel Agila, VW Up
Daarnaast ook een aantal gebruikte wagens uit het B-segment onder de loep genomen.

Om heel diverse redenen heb ik het overgrote deel al vrij snel van mijn lijstje geschrapt. Uiteindelijk bleven de Twingo, Agila, Picanto en Up over. De Twingo reed prima, leuk wagentje, mooie materialen van het interieur, netjes afgewerkt. Werd het niet omdat ik aan zeker twee dingen niet kon wennen: het centraal geplaatste digitale instrumentarium en de achterzijde van de auto. De Agila vond ik ook een serieuze kandidaat, maar is meer een mini-mpv'tje dankzij de hoge zit. Reed verder goed en interieur vond ik ook in orde. Vanwege de grootte en de iets hogere prijs afgevallen. De Picanto heb ik nog lang naar gekeken. Volgens tests uit binnen- en buitenland een prima auto. Eenmaal ingestapt waan je je in een model uit het B-segment. De vormgeving vond ik weliswaar fris, maar ook minder tijdloos plus (voor mij niet onbelangrijk) cruisecontrol is niet af-fabriek te bestellen. Kost 700 euro om het achteraf in te laten bouwen. Zeven jaar garantie is echter wel een dik pluspunt.

Een proefrit in de Up tenslotte heeft mij overtuigd. Rijdt erg goed, zit prima in elkaar en biedt flink wat ruimte in vergelijking met de buitenmaten. Daar staat tegenover dat VW wel hier en daar wat knullig heeft bespaard (onder andere een lampje in de kofferbak ontbreekt). Geen essentiële onderdelen, maar ik had best een paar tientjes overgehad voor dat soort zaken. Toen even gewacht op de prijzen van de (onderhuids identieke) Mii en Citigo, waarbij de Seat een gunstige vanaf-prijs heeft, maar bij een mooi aangekleed model zelfs VW voorbij schiet. En Skoda bood in mijn geval het beste totaalpakket voor een aantrekkelijke prijs met daarnaast - wat mij betreft - de meest volwassen vormgeving.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan