Uitlijning zijvleugel en deur links vooraan

Een hele tijd terug viel het mij plots op dat er iets niet blijkt te kloppen met de uitlijning van de zijvleugel en de deur links vooraan. Aan de rechterkant ziet het er prima uit. Zie bijgevoegde foto's ter illustratie.

Ik heb dit aan de garage gemeld en deze heeft de zijvleugel wat bijgeregeld. Het is iets beter nu, maar nog niet 100%. Ik zie ook niet hoe dit helemaal goed gekregen kan worden. Het lijkt wel alsof die zijvleugel verkeerd geplooid is.

Zijn hier nog mensen die hetzelfde voor hebben?

Er rijden momenteel nog steeds niet zoveel Octavia's IV rond, dus ik heb het nog niet in detail kunnen bekijken bij andere geparkeerde modellen...

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    501,3 KB · Weergaven: 94
  • 2.jpg
    2.jpg
    382,3 KB · Weergaven: 93
  • 3.jpg
    3.jpg
    507,2 KB · Weergaven: 87
  • 4.jpg
    4.jpg
    361,3 KB · Weergaven: 86
  • 5.jpg
    5.jpg
    410 KB · Weergaven: 85
  • 6.jpg
    6.jpg
    487,2 KB · Weergaven: 81
  • 7.jpg
    7.jpg
    507,8 KB · Weergaven: 80
  • 8.jpg
    8.jpg
    515,7 KB · Weergaven: 79
  • 9.jpg
    9.jpg
    481,6 KB · Weergaven: 94

PizzaPieter

Donateur
We kijken naar het voor spatbord, de deur en de motorkap, toch (gelet op stand wielen:-) )

En het gaat om de kier tussen motorkap en spatbord of de karakterlijn die doorloopt van spatbord op deur?

Klopt!

Het gaat om de lijn tussen spatbord en deur.
Net onder de 'plooi' (karakterlijn) steekt het spatbord wat uit, maar het hoekje rechtsboven van het spatbord zit meer naar binnen. Het oogt wat 'verwrongen'..

Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Donateur
Links: zowel de opening tussen motorkap en spatbord (gap/flush) lijkt hier groter aan de kant van de deur.
Ook de 'scherpte' van de karakterlijn lijkt dieper, maar da's lastig inschatten op foto met verschillende lichtinvallen.

Kan verkeerd herstel zijn of natuurlijk bij fabriek niet gegaan zijn, ondanks de intensieve controles die ze daar doen.

Edit: uitleg gap/flush:
Gap gaat over de aansluiting van horizontale lijnen en flush over de verticale lijnen.

Gap is bijvoorbeeld aansluiting zijkant motorkap naar spatbord, of motorkap op grill
Flush is bijvoorbeeld voorkant deur naar spatbord, deur naar deur.

Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Donateur
Iets anders wat me opvalt, is de lijn 'einde zijkant motorkap' die in het verlengde loopt van de andere karakterlijn van de deur, dus eigenlijk de lijn die op de foto's van links naar rechts loopt.

Geen idee welke marges Skoda hier aanhoudt, maar links lijkt hij supernetjes door te lopen en rechts lijkt de motorkap een fractie hoger te liggen (en minder mooi in lijn met de deur).

Kan gezichtsbedrog zijn en mogelijk is dit normaal, maar t viel wel op.

1980fee44a2057bdc0c56fe90d7dde5b.jpg
8c6302ba8ab578a9d5e59368ebed155e.jpg

Ps: ik zie nu inderdaad op ingezoomde foto nog meer dat spatbord links op verticale lijn helemaal niet lekker loopt met de deur. Alsof hij naar buiten is geduwd (of deur naar binnen)

Nu je het zegt, daar had ik zelfs nog niet op gelet!
Nu, moest het enkel dat zijn, zou ik er niet van maken, maar met dat spatbord lijkt toch echt wat mis.
Als hier nog Octaviarijders hetzelfde hebben, is het een productiefout; zo niet, neigt het misschien inderdaad meer naar transportschade.

Bedankt voor je opmerkzaamheid alvast.

Laatst bewerkt door een moderator:

PizzaPieter

Donateur
Dit zijn behoorlijk karakteristieke punten op een auto die veel aandacht krijgen bij het design. Voorkant auto krijgt veel aandacht van iedereen, ook consumenten.

Een spatbord is productietechnisch een relatief eenvoudig product. Een persdeel (buitenkant) met een aantal simpele versterkingen en montagepunten aan de binnenkant. Ik heb het hier dan over stalen of aluminium gedeelte.

Dit in tegenstelling tot een motorkap (dieptrek buitendeel, een complex binnendeel, verschillende stappen en verbindingen voor montage van binnendelen/scharnieren, 'fanghaken' (oog voor vergrendeling) etc en een deur (ca 30 verschillende onderdelen (staal/alu, excl raammechanisme, bekleding etc). Hier treden tijdens de productie nog vervormingen op. Veel van die vervormingen zijn reeds berekend, maar veranderende omstandigheden kunnen zorgen voor andersvormige delen.

Het lijkt me bijna niet dat een spatbord op deze manier uit de fabriek gekomen is. Maar niets is minder voorspelbaar dan de kwaliteit van menselijke controles.

Tees

Donateur
Ik zou toch nog eens teruggaan naar de dealer. Maakt niet zo veel uit of t tijdens transport of in de fabriek gebeurd is, dit is gewoon niet zoals het hoort. Ik denk ook dat er wat vervormd is, dus hier zal echt een schadehersteller, of, misschien beter, een nieuwe paneel aan te pas moeten komen.

Drukkert

Senior Member
Volgens mij kun je bij een schadehersteller even laten checken of de laklaag origineel af fabriek is of dat er overgespoten is. Ze meten gewoon de dikte in microns, ze kunnen zo heel goed aangeven of iets overgespoten is of niet.

Ik zou dat even laten checken.

Drukkert

Senior Member
Plus dat je kunt aantonen of de auto de fabriek heeft verlaten met dit euvel of dat het naderhand is gebeurd.

Ik denk overigens het laatste, kan me niet voorstellen dat een auto in deze staat de fabriek zal verlaten.

MY00

Senior Member
Hebben anderen dit niet? Toen wij onze 3008 kregen hadden we deze opmerking over de rechterachterdeur. Toen ik dit melde bleek dat alle 3008'ten dit hadden. Mochten andere dit niet hebben idd even de dikte laten meten van de lak en dat kun je hiermee terug naar de dealer.

Bovenaan Onderaan