Uitlijnen: askanteling nog buiten spec

Eltjo

Forumguru
Na een flinke dreun op het rechter wiel met als gevolg een bobbel op zijkant van de band heb ik mijn auto in 2018 laten uitlijnen omdat het stuur scheef stond. Men koos een S3 ipv S2 en zo was alles binnen de toleranties.

In 2019 reed ik (met weer het rechter voorwiel) door een flinke kuil, met 30 km/u helaas toch voldoende om het stuur weer scheef te zetten.

Dit keer uitlijnen koos men wel de juiste auto en is de idem askanteling buiten spec's zoals te zien op de uitdraai. Daar is niets aan gedaan en ook niets over gemeld.
Links voor 7°33' en rechts voor 6°55' terwijl dit tussen de 7°04' en de 8°04 zou moeten liggen aldus de software van de uitlijnbank (Amerikaans merk, jaar of 5 oud).

Vragen:
1. Kan dit niet beter gesteld worden (door opnieuw vastzetten subframe, draagarm of zo)?
2. Heeft het onlangs vervangen van het wiellager links voor invloed op de uitlijning?
Hierbij werden o.a. de bouten onderaan de onderste draagarm losgenomen om de as uit het lager te halen. Zie https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=7IPrzZcQciQ
3.
Het stuur staat zo goed als recht, maar i
k heb gemerkt dat naar rechts sturen net tegen een "zwaarder punt" aangaat (net hinderlijk) wat bij naar links sturen pas later wordt gevoeld. Zou dat hierdoor kunnen komen?

Uitlijnen 2018-11.jpg Uitlijnen 2019-5.jpg
 

VAG-man

Forumguru
Dat een stuur wel of niet recht staat heeft niets te maken met de uitlijning. Een stuur kun je in elke gewenste stand zetten als de wielen recht staan.

Ik zou zeker naar een andere uitlijnbedrijf toe gaan als zij niet het verschil weten tussen S2 en S3.
Sowieso als een bedrijf je naar huis stuurt met dit soort afwijkingen dan zijn ze niet serieus bezig tenzij je die opdracht gaf.

Weet je zeker dat er niks krom is aan die rechterzijde?

Met je uitdraai naar een ander uitlijnbedrijf is mijn advies.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij heeft uitlijnen weinig zin als je niet eerst eens die rechter voorwiel ophanging goed laat controleren na die twee 'klappers'...
 

s-line

Forumguru
De askanteling kan je niets aanstellen, dat komt waarschijnlijk door de klappen die hij heeft gehad. Dan zou je allerlei dingen moeten gaan vervangen zoals draagarmen schokbreker etc. maar op zich is het voor het rijden niet heel dramatisch zolang het maar binnen de grenzen is en de sporing verder wel oké is. Maar aangezien er een aantal in het rood staan is hij nu buiten de tolerantie.
 

Eltjo

Forumguru
Het lijkt vaak alsof als het stuur recht staat dat je rechtdoor gaat. Maar soms ook net niet. Alles heeft natuurlijk ook te maken met de weg waarop je rijdt; ik zou precies dezelfde baan moeten rijden en kijken hoe dit uitvalt, maar spookrijden is niet mijn hobby.. Misschien ben ik kritisch hierin en als je het weet let je er extra op.

Hoe zou je de ophanging goed moeten laten controleren? Na de eerste klapper was de bobbel op de band en je ziet dat de 2e keer uitlijnen vrijwel dezelfde askantelingshoek opleverd. Er zal idd vast wel een draagarm wat verbogen zijn, het stuur stond immers toen niet voor niets in een keer scheef.

Aan een 2.0TDI is weinig Greens aan (mijn voet wel denk ik; 50dkm ø 1:18,9 met 7 km ww verkeer), maar ik verwacht ook niet dat iets kortere veren en lagere ligging (bij een Greenline) hier invloed op hebben.

Ik wil eerst horen wat hun reactie mijn vraagstelling en daarop hun uitlijnrapportage voordat ik naar een ander bedrijf stap. Daarom wil ik ook weten of het vervangen van het lager links voor invloed heeft op de uitlijning, want zo'n glimmend lager is niet te missen onder de auto.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Daarom wil ik ook weten of het vervangen van het lager links voor invloed heeft op de uitlijning, want zo'n glimmend lager is niet te missen onder de auto.

Volgens mij zie je daar niks van terug, lager zit in het huis en de asstomp/naaf wordt aan het zicht omtrokken door de velg, schijfrem en afschermblik achter de schijfrem...

Als je weerstand ondervind bij het sturen zou je de stuurkogels ook eens moeten laten controleren!
 

Eltjo

Forumguru
ik heb gemerkt dat naar rechts sturen net tegen een "zwaarder punt" aangaat (net hinderlijk) wat bij naar links sturen pas later wordt gevoeld.
Ik bedoel daarmee dat de middenpositie altijd vager is dan ietsje verder (ca, 11:30u links en 12:30u rechts), anders zou de minste geringste stuurbeweging op de snelweg resulteren in forse koerswijziging.
 

Eltjo

Forumguru
Volgens mij kunnen ze op deze uitlijnbank ook zien via de OBD dat het stuur in het midden staat.
Maar de laatste keer was ik er niet bij, dus weet niet of dat daadwerkelijk ook gedaan is.
 

Cordoba

Forumguru
Begrijp ik goed dat de auto (niet af-fabriek) is verlaagd? Dat kan perfect verklaren waarom je niet overal binnen de toleranties valt (omdat draagarmen e.d. dan onder een net iets andere hoek komen te staan).
 

Eltjo

Forumguru
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Toen de rechterband een ei op wang had is deze neem ik aan vervangen !?
Is toen alleen de rechterband vervangen ?
Is daar een excact dezefde band ( merk en type ) opgekomen ?
Zo niet wat zijn de de verschillen van profieldiepte nu tov elkaar ?
Zit het probleem niet in 2 verschillende merken / type band ?

Zeg niet dat dit de reden is maar zou wel kunnen....

Zelf met de Yeti ook eens een ei in de wang gereden maar dit probleem toendertijd niet ondervonden
 

Eltjo

Forumguru
Het zijn allemaal ContiSportcontact 5's.
Nieuwe voorbanden (8 mm?) heb ik laten monteren en de "oude" banden met 5 mm zitten achter en als reserveband.
 

GJ M

Forumguru
@eltjo2 nieuwe banden altijd achteraan monteren! Wanneer je een noodstop moet maken op een glad wegdek gaat je achterkant anders uitbreken!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Inderdaad zoals @GJM zegt, ook bij een voorwielaangedreven auto altijd de banden met het beste profiel op de achteras monteren.
 

Antera

Donateur
Om alles wat beter te krijgen zal het subframe los gemaakt moeten worden en dan te kijken of deze wat te verschuiven is om alle zaken beter te krijgen dit omdat er verder geen stelmogelijkheden zijn. Heel misschien voor de wiellucht met de 3 boutjes van je fusee kogel maar je askanteling helaas niet
 

Eltjo

Forumguru
@GJ M en @Corné de Kluijver: weet ik, normaal zitten de banden een seizoen voor en na de winter seizoen achter en slijten ze gelijk op. Nu wilde ik ook zeker weten dat het geluid niet aan de banden lag en gingen nieuwe banden voor. Een verschil van 3 mm lijkt me ook niet echt dramatisch. Er rijden, denk ik, een hoop auto's rond waar de banden vervangen worden waar ze versleten zijn en nooit wordt gewisseld.

@Antera: Juist! Op gewone bouten is altijd wat ruimte in het boutgat om de bout in het tegenovergestelde hoekje* vast te zetten. Maar da's natuurlijk extra werk wat ze liever niet doen omdat je niet weet of je in het groen komt of dat het überhaupt beter wordt. Onder het motto liever snel en lui dan langzamer en moe.

Hier boven de linker draagarm met subframe?? rechts boven in beeld?
Ik neem aan dat de draagarmen links & rechts elkaar spiegelbeeld zijn.
Klopt het er dan in mijn geval de rechts bouten gelost moeten worden en aan de wiel-kant naar voren geduwd moet worden tijdens het vastzetten van de draagarm of subframe waar deze aan vast zit?

*:tegek:: Uit hoe maak je een Belg gek? Zeg dat in de hoek van een ronde kamer een zak frieten ligt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan