Uitlezen en resetten foutcodes

Tees

Donateur
Het belangrijkste wat je zou moeten doen om op zoek te gaan naar de oorzaak van problemen, is een full scan doen. Dat kan met contact aan, motor uit. Na afloop geeft ie weer hoeveel foutcodes er gevonden zijn, onderverdeeld in actief en passief (de eerste is op dat moment echt een probleem, het tweede is op een zeker moment weggeschreven en hoeft niet actueel te zijn). Vervolgens kan je naar de lijst met modules gaan en dan zijn de modules met foutcodes rood gemarkeerd. Die openen en de foutcode weer laten geven (en ik zou die even ergens opschrijven). Je kan dacht ik ook aan de keukentafel de foutcodes nalezen, maar ik geef er zelf de voorkeur aan dat in de auto met verbonden dongle te doen. Kan je ook meteen wat dingen uitproberen (bijv eens een code wissen en kijken of ie direct ie snel terugkomt)

Rijdend of met draaiende motor waardes uitlezen is pas een secundair proces, als je eenmaal weet welke foutcodes je hebt en welke sensoren je dan zou kunnen uitlezen, heeft dat zin. Anders ben je alleen maar data aan het verzamelen en heb je geen idee waarnaar je aan het zoeken bent.

Eigenlijk is de OBDeleven niet heel anders dan een VCDS, dus lees ook eens in het VAG-COM onderdeel van dit forum.
 
Dus als ik het goed begrijp slaat de auto de foutcodes op? En bij het uitlezen lees je dus de opgeslagen data uit?

ik ga eens zoeken naar vag-com.

dank Tees!
 

Cordoba

Forumguru
Belangrijk bij het uitlezen van foutcodes, is dat je opslaat wat je uitleest, dan kun je daar later op terugkomen als dat nodig is. Als een auto nog door een garage/monteur onderzocht moet worden is het niet altijd handig om foutcodes te wissen, in zo'n geval kun je de foutcodes alleen uitlezen en opslaan. Zoiets is bijvoorbeeld het geval bij een fout die af en toe (intermittent) optreedt, maar niet continue, als je dan niet wist blijft de frequentie van het optreden van de fout ook in het geheugen staan voor langere tijd. Een foutcode wordt automatisch uit het geheugen gewist als deze niet meer voorkomt, én de auto minstens 50/100 ritten heeft gemaakt zonder dat de foutcode opnieuw optreedt. Die 50/100 staat er omdat er bepaalde bouwjaren/modellen zijn waarbij het na 50 ritten wordt gewist, bij andere bouwjaren/modellen na 100 keer. Een rit telt als rit als de motor minimaal enkele minuten heeft gelopen, en er tussen uitzetten van de motor van de vorige rit en opnieuw starten minstens 2 uur zit.

Soms heb je zoveel foutcodes dat je door de bomen het bos niet meer ziet (bijv. bij lage accuspanning), dan is het zinvol om (na het opslaan op computer/telefoon) alle foutcodes te wissen, en dan kijken welke foutcodes als eerste weer terugkomen, dat zijn dan vaak de essentiele foutcodes waarmee je aan de gang moet.
 

Tees

Donateur
Ah, dat intermittent (inactive heten ze in OBDeleven, al gebruiken ze bij de foutcode zelf wel de term intermittent) foutcodes automatisch gewist worden na zoveel ritten zonder fout wist ik niet, goed punt @Cordoba. Al is dat bij mij pas na ongeveer een jaar of zo :jaja:

Foutcodes opschrijven is sowieso goed zoals ik al zei. Maar ik heb t net even nagekeken in de OBDeleven app, je kan al je scans terugkijken in de History, met alle bijbehorende foutcodes en andere info. Ook eventuele aanpassingen worden automatisch opgeslagen zodat je ze indien nodig terug kan draaien. Hebben ze toch wel goed gedaan :-)
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Bij sommige uitleessystemen kun je foutcodes ook opslaan als een bestand en dat bestand dan opslaan op een USB-stick of andere informatiedrager, dat is ook handig als je een keer voor iemand anders uitleest (of iemand voor jou), dan kun je een bestand bijv. per mail versturen.
 
Update:

Wat heb ik in de tussentijd gedaan: 4 bougies vervangen en 1 bobine vervangen.

Testrit was niet succesvol: motor hield nog steeds af en toe plotseling in, ik hoopte dat over zou zijn door de nieuwe bobine.

Overzicht symptomen die ik ervaar:
- toerental valt kortstondig geheel weg, motor schokt even, daarna motor soms in noodloop (althans dat maak ik er uit op, wil niet meer dan 3000 toeren draaien). Noodloop is weer weg bij een herstart.
- soms wil auto niet starten
- bij achteruitrijden valt motor uit en wil dan een tijdje niet meer starten.
- soms slaat auto af bij stationair draaien
- bij stationair draaien wiebelt de auto (maar is al vanaf dat ik de auto heb)


Uitlezen met OBDeleven is me inmiddels gelukt en wordt er steeds handiger in :-)

Inmiddels 200km mee gereden, en een stuk of 10 fullscans verder, opvallende uitkomst:

De P0420 m.b.t. katalysator die de dealer constateerde heb ik nooit meer teruggezien.
De P0303 m.b.t. overslag 3e cilinder is ook verdwenen.

Ik houd het er maar op dat het vervangen van de bobine iets geholpen heeft.

De volgende fouten kom ik nu tegen, waarvan de 2e en de 3e niet door de dealer zijn geconstateerd.

P0322, Sporadisch, Sensor motortoerental (G28), geen signaal
P1142, Sporadisch, Berekening Belasting Cross Check, lage limiet onderschreden
P1553, Sporadisch, Sensor absolute druk inlaatspruitstuk / Sensor barometrischedruk, onaannemelijk signaal

Gerrit Speek leert me het volgende:


P0322, Sporadisch, Sensor motortoerental (G28), geen signaal

Mogelijke verschijnselen:
- Motor slaat af
- Motor start niet
- Motor loopt onregelmatig
- Storingslampje brandt
- Snelheidsmeter doet het niet
- Gloeiplug indicatie lamp (K29) flikkert

Mogelijke oorzaken:
- Onderbreking in bedrading en/of aansluitingen van/naar (G28)
- Sensor Toerental Motor (G28) zit los, is defect

P1142, Sporadisch, Berekening Belasting Cross Check, lage limiet onderschreden

Mogelijke verschijnselen:
- Storingslampje (MIL) brandt
- Auto trekt 'zagend' op, loopt 'zagend' stationair

Mogelijke oorzaken:
- LMM (G70) defect
- Lucht-inlaat-systeem defect of lekt
- Gaspedaal defect
- Gaspedaal-positie-sensor defect
- Gasklephuis vuil / defect
- Breedbandsensor (wideband sensor) defect


P1553, Sporadisch, Sensor absolute druk inlaatspruitstuk / Sensor barometrischedruk, onaannemelijk signaal

Mogelijke verschijnselen:
- Storingslampje (MIL) brandt
- Motor loopt onregelmatig

Mogelijke oorzaken:
- Lek in inlaat of uitlaat
- EGR systeem
- Klep actieve koolstoffilter tankontluchtingssysteem
- Bedrading en/of aansluitingen defect
- Gasklephuis vuil / defect
- Sensor absolute druk inlaatspruitstuk (G71) defect
- Sensor barometrische druk (F96) defect


Een heel verhaal....

Wat ik jullie wil vragen:
- kan het zijn dat de defecte bobine/bougies een kapotte katalysator hebben geveinsd?
- wat denken jullie dat de oorzaak is van het kortstondig wegvallen van het toerental en de noodloop?
- wat is nu wijsheid? Zomaar sensoren gaan vervangen lijkt me als schieten met hagel
(dealer had wel een vies gas klephuis geconstateerd, dus wat ik kan doen is deze schoonmaken, en ik kan de sensor toerental motor controleren)
- auto opnieuw voor apk aanbieden?

Dank weer voor het meedenken.

Groet,
Sander
 

Tees

Donateur
Het lijkt me dat je in ieder geval een goede zet hebt gedaan door de bobine en de 4 bougies te vervangen. Zou me persoonlijk niet verbazen als de kat-melding (mede) daardoor gekomen is. Misschien is je kat niet al te geweldig meer, maar kon 'ie het door die bobine niet meer bolwerken.

En dan wat betreft je nieuwe fouten: foutcode 2 en 3 lijken verband met elkaar te houden op basis van de beschrijving van Gerrit Speek. Tis lastig dat ze allemaal sporadisch zijn, dat maakt probleemoplossing een stuk lastiger dan als ze continu zijn. Wat betreft de sensoren: ik zou die specifieke sensoren uitlezen (meetwaardeblokken). De G71 sensor heb ik een paar maanden terug ook uitgelezen, je kan of zowel op Gerrit Speek kijken hoe dat moet en welke waarden die moet geven, maar de wiki van Ross-Tech (de fabrikant van de VCDS kabels) is ook erg informatief hieromtrend!

Maar eerlijk gezegd heb ik meer het vermoeden dat de problemen die je beschrijft aan de toerentalsensor G28 ligt of aan de bedrading ernaartoe. Je kan ook die vast wel uitlezen met OBDeleven, en ik zou dan terwijl je die aan het uitlezen bent (bij draaiende motor) aan de bekabeling gaan sjorren. Als het een kabelbreuk is, dan kom je er op die manier snel genoeg achter (dan zou dus het signaal weg moeten vallen terwijl je de bekabeling aan het bewegen bent).
 
Dank voor je reactie Tees. Kun je me wellicht een beetje op gang helpen met hoe ik met de OBDeleven specifieke sensoren kan uitlezen? Doe ik dat in de Live modus?

In de Live modus kom ik, met draaiende motor, de volgende opties tegen:

Distance with MIL
Bank 1 sensor 2
Throttle position
Intake Air temperature
Timing Advance
Vehicle Speed
Intake Manifold absolute pressure
Long term fuel % trim
Short term fuel % trim
Engine coolant temperature
Calculated engine load value
Engine RPM

Moet ik het hier zoeken?
 

Tees

Donateur
Je moet het zoeken onder de module die je wil benaderen (in dit geval motor management) en dan onder Live Data. Daar moet je een kanaal ingeven, en elk kanaal heeft 4 waarden. Welk kanaal je moet hebben moet je dus even opzoeken bij Gerrit Speek of Ross-Tech. Voor de MAP sensor was t uit m'n hoofd gezegd kanaal 3 of 4 en dan de 3e waarde. In OBDeleven staan wel beschrijvingen van het kanaal, maar die zijn niet altijd volledig.

Edit: even nagezocht op Gerrit Speek, onder meetwaardenblokken voor Engine. Als je groep 003 neemt, dan is waarde 1 de RPM, en waarde 2 de druk die de MAP sensor meet in mbar. Dus dit zijn in 2 groep allebei de sensoren die mogelijk een probleem geven
 
Laatst bewerkt:
Dank weer Tees, het wordt me steeds duidelijker.

Ik heb in de OBDeleven nog niet met die groepen getest, wat ik wel gedaan heb in de Live View is Engine RPM opgevraagd. Die komt ook netjes in beeld, stationair rond de 800rpm.

Daarna met draaiende motor aan de bedrading zitten prutsen en tegelijkertijd de rpm in de gaten houden, maar daar zag ik geen rare dingen in gebeuren, ik ga er van uit dat de bedrading dan goed is, zal morgen eens testen met de groepen. Ben heel benieuwd wat ik daar precies te zien krijg.

Overigens was het even zoeken naar de plek van die g28 sensor, je kunt er alleen van onderaf bij komen, dacht eerst dat ik hem had, maar dat bleek de snelheidssensor te zijn, een plastic geval dat eindigt in een kruisje, wat in een ronde opening steekt, kun je er zo uit trekken.

Voor zover ik het kon zien liepen de draden van de G28 sensor in dezelfde mantel over als de snelheidssensor, samen met nog weer andere draden. Mocht ik dat ding gaan vervangen dan wordt dat nog de grootste uitdaging.

Wordt vervolgd.
 

Tees

Donateur
Ah, de RPM in de Live View zal wel dezelfde waarde uitlezen als Live Data / meetwaardeblok. Ik zou er op dit moment op gokken dat het de toerentalsensor is die kapot is, maar zekerheid kan ik je niet geven. Net even opgezocht, bij Winparts kost die sensor tussen de 30 en 50 euro (afh. van t merk), dus je zou de gok kunnen nemen.
 
Korte update: de toerentalsensor is vervangen, toch maar door de garage (nee, niet de dealer).
Daarna glansrijk door de APK gekomen. Hij kan er weer een jaar tegen aan.

Gisteren tot mijn schrik ging toch weer het mm lampje branden, uitlezen geeft helaas weer de eerdere P0420 katalysator error. Ik ga straks de fout wissen en kijken of/wanneer deze weer terugkomt. Ga er van uit dat de katalysator goed is gezien de APK, wellicht nog een andere sensor defect. Er zitten 2 lambdasondes aan de kat, 1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant, dus ik ga maar eens graven in Speeks lijst m.b.t. deze sensoren ot te zien of ik deze gericht kan uitlezen.

Tips zijn weer welkom :-) Kan het ook te maken hebben met een vervuild gasklephuis?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik had in de F2 1.2TDI greenline ooit een kapotte druksensor. Als ik me goed herinner was die voor het bepalen van het drukverschil voor en na het roetfilter, maar het is te lang geleden om die details nog scherp te hebben. Ook brandend motormanagement lampje, maar vervanging was uiteindelijk een tientjeskwestie plus een uurtje arbeidsloon.
 

Tees

Donateur
Van Gerrit Speek:
Mogelijke oorzaken:
7 van de 10 keer bij deze foutcode: katalysator kapot
De katalysator heeft een zuurstofsensor aan de voorkant (inlaat) en eentje aan de achterkant (uitlaat). Als de auto op temperatuur is dan zal de voorste zuurstofsensor gaan fluctueren en de achterste zal redelijk stabiel zijn. De foutcode wordt opgeslagen als waarden van die twee sensoren hetzelfde zijn. Dit betekent dat de katalysator niet (goed) werkt
Luchtinlaat lek
Uitlaat lek
Geloode benzine getankt, waar ongeloode benzine gevraagd werd
Een van de twee zuurstof-sensoren werkt niet naar behoren
De Koelvloeistoftemperatuursensor werkt niet goed
De exhaust manifold / katalysator / uitlaat is beschadigd / defect/ lek
Vertraagde bougie-timing

Ik zou zelf beginnen met de lambdasensors uitlezen. De achterste lambdasensor wil bij de F1 nog wel eens kapot gaan is mijn ervaring. Die is goed bereikbaar op een brug (je ziet m direct zitten na de kat), de voorste is moeilijker bij te komen.

Een vervuild gasklephuis verdenk ik zelf niet direct. De mijne was megavuil toen ik m recent schoonmaakte, en behalve een onrustige stationaire loop (bekende hint voor een vervuild gasklephuis) gaf dat geen enkel symptoom. Een lek in de luchtinlaat kan natuurlijk wel, al zou ik dan eerder een fout van je MAP sensor verwachten (heb ik ook al gehad). Een lekke uitlaat wordt op gecontroleerd bij de APK, net als de werking van de kat zelf via de viergastest. Dan hebben we de meeste dingen op t lijstje wel gehad :jaja:
 
Bovenaan Onderaan