Uitlezen en resetten foutcodes

Hallo,

Mijn eerste topic hier .

Sinds kort heb ik een fabia combi uit 2006, 1.4 16v.

Een paar maanden probleemloos gereden, totdat de motor ineens af en toe kortstondig in ging houden, vooral op de snelweg. Na een paar seconden kwam het toerental dan weer terug, maar motor is dan duidelijk het vermogen kwijt, acceleren ging moeizaam en soms moest ik hem zelfs even op de vluchtstrook parkeren omdat ik niet boven de 70km/h uit kwam.

Ik heb hem bij de skoda dealer langsgebracht, moest toch voor de apk.
De dealer constateert een verdachte 3e bobine en een defecte katalysator.
Klinkt plausibel gezien de symptomen.

Maar nu: Bobine en katalysator laten vervangen vraagt dealer maar liefst €1930 waarvan €1800 voor de katalysator.

Voor dat geld ga ik liever zelf klussen. Een katalysator kost een paar honderd, bobine een paar tientjes en wat speurwerk, o.a. hier op het forum, geeft me voldoende zelfvertrouwen om aan de slag te gaan.

Als ik de boel heb vervangen zou ik ook graag zien dat die foutcodes niet meer voorkomen, en zou ik graag de boel willen resetten zonder dat ik daarvoor naar de dealer hoef.

Wat ik nu graag aan jullie wil vragen: Is dit uitlezen iets wat ik zelf ook zou kunnen? Wat heb ik daarvoor nodig?

Of is dit te hoog gegrepen voor mij als gemiddelde klusser?

En misschien nog tips m.b.t. bobines en katalysator?

Dank jullie wel.

Groet,
Sander
 

Desperado

Forumguru
De dealer trekt je inderdaad een poot uit met die kat. Bij mijn vorige O2 moest ook de kat vervangen worden. Gelukkig onder garantie. Maar daar is ook een hele goedkope onder gekomen en dat merk je wel aan het geluid. Mijn advies; neem niet de allergoedkoopste nemen maar een goed merk en zeker niet die van de dealer.
Bobine idem. Neem een goed merk.
 

Tees

Donateur
Peter heeft het uitlezen al adequaat besproken (en ik kan de OBDeleven aanraden, al is een Chinese dongle ook een, veel goedkopere, optie)

Verder zou ik beginnen met de bobine vervangen (én de bijbehorende bougie! En misschien zelfs beter alle 4 de bougies meteen te doen...). Tis een supermakkelijk klusje, als eerste klus aan mij F1c met dezelfde motor heb ik de bougies vervangen. Kan ook gewoon op de oprit (mag niet overal trouwens).

Wat betreft de katalysator, is je auto wel door de APK gekomen, of is ie afgekeurd op de viergastest? Want volgens mij is dat de enige betrouwbare test voor de kat, al het andere wordt gebaseerd op de lambdasensoren, en die gaan vaker kapot dan de kat zelf. En zijn gelukkig een stukje goedkoper.

Overigens is een kat vervangen ook wel te goed zelf te doen, alleen heb je daar uiteraard wel een brug voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie snelle reacties.

De dealer trekt je inderdaad een poot uit met die kat...... Mijn advies; neem niet de allergoedkoopste nemen maar een goed merk en zeker niet die van de dealer.
Bobine idem. Neem een goed merk.

Heb de Bosal in gedachten, dus inderdaad niet de goedkoopste.

Uitlezen en storingen wissen kun je vrij goedkoop met de OBD eleven dongle, maar er zijn nog goedkopere.......

Dank, zal eens zoeken op de ODBeleven.

Peter heeft het uitlezen al adequaat besproken (en ik kan de OBDeleven aanraden, al is een Chinese dongle ook een, veel goedkopere, optie)

Verder zou ik beginnen met de bobine vervangen (én de bijbehorende bougie! En misschien zelfs beter alle 4.....).

Wat betreft de katalysator, is je auto wel door de APK gekomen, of is ie afgekeurd op de viergastest? Want volgens mij is dat de enige betrouwbare test voor de kat, al het andere wordt gebaseerd op de lambdasensoren, en die gaan vaker kapot dan de kat zelf. En zijn gelukkig een stukje goedkoper......

Bougies zitten inmiddels in het winkelmandje, dank.

Wat bobines betreft: alle 4 vervangen is aardig kostbaar, ik wilde maar beginnen met 1. Of is het verstandig om ze allemaal tegelijk te vervangen?

Wat betreft de meting: geen idee, maar op basis van de papierwinkel die ik meekreeg lijkt het alleen uitgelezen te zijn.

Foutcode was 16804 35 P0420 Katalysatorsysteem, cilinderrij 1 werking te gering (permanent).

Daarnaast rammelt de katalysator als je er op slaat. Volgens dealer einde oefening.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
1 bobine vervangen is voldoende. Er zijn mensen die zeggen dat je ze altijd allemaal tegelijk moet vervangen, maar volgens de meesten is dat onzin. Je kan ook eerst (als je een foutlezer hebt) 2 bobines omwisselen om te kijken of de fout meeverhuist. Dan weet je namelijk helemaal zeker dat die ene bobine kapot is, en niet een bougie oid.

Die foutcode is inderdaad wel waarschijnlijk een kapotte kat (zie Gerrit Speek), zéker in combinatie met een rammelende kat. Maar als je door de APK gekomen is, is de viergastest goed...en dan zou ik persoonlijk m (nog) niet vervangen. Want een auto met een volledig defecte kat komt echt never nooit door de viergastest.
 
Ah nee, zeker geen APK goedkeuring. Heb nog tot half maart om de boel te fixen en opnieuw aan te bieden.
4b bougies, 1 bobine en 1 kat staat genoteerd.

Die OBD eleven, genereert die eigenlijk soortgelijke codes als de 16804 35 P0420 code? Is er ergens een document beschikbaar met toelichting op die codes?
 

Tees

Donateur
Ja, OBDeleven geeft zeker dit soort foutcodes, maar dat geven de meeste goedkopere dongles ook. Voordeel van de OBDeleven is dat ie álle VAG-specifieke modules kan uitlezen, én alle sensoren kan uitlezen (wat soms erg nuttig is om de foutcodes verder te onderzoeken). Daarnaast kan je nog wat dingetjes programmeren, maar daar heb je bij de F1 heel weinig aan. Een lijst met foutcodes kan je bij GerritSpeek.nl vinden, samen met veelvoorkomende oorzaken.
 
Dank Tees.

Zijn er ook dongles die bruikbaar zijn op meerdere merken? Heb ook nog een Astra staan.
Of zijn die dusdanig duur dat dat niet de moeite is?
 

Tees

Donateur
De 'standaard' OBD2 lezers zijn op vrijwel alle auto's bruikbaar, maar die missen dus wel vaak de extraatjes die ik al noemde. Maar die zijn zeker niet zinloos hoor, alleen kan je dus soms bepaalde modules niet uitlezen.

De OBDeleven werkt volgens mij trouwens op andere auto's als een standaard OBD2 lezer (heb t nooit zelf geprobeerd), en ze zijn langzaam bezig andere merken te ontwikkelen (BMW staat volgens mij nunin ontwikkeling), maar say zal.nog wel een tijdje duren.
 
Nog een laatste vraag, voorlopig dan ;)

Met die OBD11 kan ik ook de foutcodes wissen?
Het gasklephuis zou ook vervuild zijn volgens dealer. Nu lees ik dat als je die schoonmaakt, dat ding moet inleren?
Kan dat ook met de OBD11?
 

Cordoba

Forumguru
Daarnaast rammelt de katalysator als je er op slaat. Volgens dealer einde oefening.

Was het niet de geldbuidel van de dealer die rammelde? ;) Bij mijn F1 heb ik de laatste jaren, rond gereden met een kat die soms rammelde. Door er een klein deukje in te slaan was de speling weer weg (tussen metalen behuizing en keramisch binnenwerk), en was het rammelen over. De garage wilde bij mij op basis van het rammelen en km-stand domweg de kat vervangen voor de APK. Omdat ik aangaf dat ik éérst een uitlaatgastest wilde zien, bleek bij de test dat ie met 'versleten' kat, gewoon op zijn sloffen aan de emissie eisen voldeed, en dus geen nieuwe kat nodig.

Ik heb destijds een OBD-lezer gekocht die zowel specifiek VAG als algemeen uit kon lezen, en alleen al doordat ik de garage niet meer hoefde te vragen om foutcodes uit te lezen, heeft dat ding zich zelf terugverdiend. Linkje voor dat apparaat, apparaat is wel traag, maar werkt wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
@Cordoba voor minder geld heb je ook een OBDeleven (FirstGen, dus alleen voor Android) + Pro en die kan een stuk meer. Ik heb een half jaar terug de voorganger van die jij linkt ingeruild voor een (tweedehands) OBDeleven. Die werkt toch een stuk soepeler omdat ie aleen scan-functie heeft én je kan alle sensoren uitlezen.

OBDeleven Pro kan idd ook je gashuis inleren en fouten wissen. Eigenlijk kan je er bijna alles mee wat de dealer ook kan.

En zoals Cordoba ook al opmerkt: ik zou ook om de uitdlag van de viergastest vragen (ik mag hopen dat ze die gedaan hebben, je hebt tenslotte voor een APK betaald). Als die in orde is, dan is er geen enkele reden om de kat te vervangen (behalve die foutmelding, maarja, daar kan je mee leren leven ;)).
 
Dank Cordoba en Tees voor jullie reacties.

De odbeleven werkt dus alleen met Android. Nu werk ik zelf niet met Android dus dat wordt lastig.

Die next generation werkt wel met iOS maar de Pro versie dan weer niet.

Als ik alleen wil uitlezen en foutcodes wil resetten, heb ik dan genoeg aan de basisversie?

Cordoba’s apparaat spreekt me ook wel aan, inpluggen en uitlezen. Geen gedoe met bluetooth versies die over x jaar niet meer ondersteund worden.

Tees, je zegt dat die odbeleven meer kan dan de es680? Denk je dat voor mij van belang is? Of doet die es680 wat ik nodig heb?
 

Tees

Donateur
De OBDeleven NextGen werkt inderdaad met iOS, ook de pro versie. Je kan het ook prima af met de niet-pro versie, alleen kan je dan niet het gasklephuis inleren. Wel foutcodes lezen en wissen, en geen sensoren uitlezen. Maar je kan altijd besluiten later nog los een Pro licentie te kopen, ben je ny weer 25 euro goedkoper uit. Wat betreft Bluetooth zou ik me daar geen zorgen over maken hoor, Bluetooth verdwijnt niet zomaar en vrijwel altijd zijn nieuwe protocollen backwards compatible.

Die ES680 is ook een prima apparaat hoor. Je kan m ook van neef Ali halen, dan ben je mogelijk nog wat goedkoper uit (wel even op invoerkosten en BTW letten). Alleen kan je ook daarmee volgens mij niet het gasklephuis inleren, of wel @Cordoba?
 
Ik denk dat ik de ODB eleven ga bestellen, zonder PRO pack, voor Android. Vrouwlief heeft een Android tablet liggen waar ik zelf nooit aan kom, maar dan moet dat maar. Die Next generation is ook weer 25 duurder dan de FirstGen.

Dan kan ik in ieder geval de boel uitlezen en met de bobine aan de slag.

Gashuis etc. komt later wel, als ik het PRO pack inderdaad los kan aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Goed punt Peter. Al moet je wel een héél oude tablet hebben liggen wil die nog op Android 4 draaien (Android 5 is eind 2014 uitgebracht) :pieker:
 
Haha, dat zit wel goed. Is een vrij recente tablet. Dank voor het meedenken en het advies.
Wordt vervolgd.

Groet,
Sander
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Met de ES680, zou je ook het één en ander moeten kunnen resetten/inleren, maar gasklephuis heb ik nooit geprobeerd. Wat ik er wel mee heb gedaan: foutcodes uitlezen, foutcodes wissen, en het service interval resetten, na dat ik zelf een oliewissel heb gedaan. Volgens opgave zou je er ook zaken mee aan kunnen passen, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Wat die ES680 in elk geval wel kan is algemene foutcodes(niet merkgebonden) uitlezen van andere automerken, én je kan er de specifieke Vagfoutcodes mee uitlezen. Ik weet niet of je met de OBD eleven ook andere merken uit kunt lezen, en wat ie dan wel en niet kan? Voor de topicstarter die ook een Astra heeft staan, zou dat wel een voordeel zijn, om ook de Astra uit te kunnen lezen (kan met de ES680 dus in beperkte mate).
 

Tees

Donateur
Ik heb ergens gelezen dat de OBDeleven in niet-VAG autos als standaard OBD2 lezer functioneert, maar heb het zelf dus nooit geprobeerd.
Die ES680 verschilt dus niet enorm veel van een OBDeleven volgens mij. Ik vermoed dat ie misschien wel een gasklephuis kan inleren, hij kan ook de stand van de klep lezen, zou me gek voorkomen als ie dan geen TBA (throttle body adaptation) kan.

Maar goed, voor de prijs zou ik ook een OBDeleven kopen (heb ik tenslotte ook gedaan afgelopen jaar :angel:).
 
Vandaag heb ik de ODBeleven binnen gekregen.

Ik heb hem even aangesloten gehad, connectie maken met de app ging prima, heb met de motor stationair draaiend een snelle scan gemaakt waar ik nog niet heel veel wijs uit wordt. Kost ook even wat moeite en tijd om dat te begrijpen.

Wat is eigenlijk de workflow van een meting? Stuk rijden en dan onder het rijden scannen? Dan afkoppelen en aan de keukentafel de boel bestuderen?

Of moet je de verbinding open houden om de resultaten goed te kunnen zien?

en kan ik ook gericht zoeken naar resultaten die met de uitlaatgassen te maken hebben? Of het is gewoon volledig scannen en dan filteren?

wederom dank!
 
Bovenaan Onderaan