Uitlaatgascontrolesysteem lampje

robm84

Actief lid
Sinds enkele dagen begon het uitlaatgascontrolesysteem te branden.
Niks te merken tijdens het rijden hiervan.

Zoals aangegeven in het instructie boekje brand bij mij alleen het lampje, en staat er NIET in het scherm dat ik naar de dealer moet voor problemen met me uitlaat

Langs een universele dealer geweest. (Makkelijk dichtbij op hetzelfde industrieterrein) en deze heeft de foutmelding uitgelezen en kwam op lambdasonde 2 uit. Dus na de kat.
Foutcode gereset en hij bleef voor 2 dagen uit. Maar nu brand het lampje dus weer. Ik ga er van uit dat het dezelfde storing is.

Ik de Skoda dealer gebeld voor wat eventueel een originele lambdasonde na de kat zou kosten. 312 euro in de btw. Slik.

Na even Google op het internet vind ik div andere merken die ook moeten passen en maar maximaal 1/3 Van deze prijs zijn. (Gewoon op model van mr auto gegoogeld)

Vervangen van een sonde kan ik zelf wel.

Echter hebben jullie ervaring met deze "immitatie" sondes en zijn er merken die je niet moet nemen? Of zeggen jullie begin alleen aan een originele?!

Het gaat om een Fabia 2 station uit 2008 met een 1.4 16v benzine motor zonder turbo of iets.

Ik hoor graag jullie mening.
 
Laatst bewerkt:

robm84

Actief lid
540.jpg


540.jpg
 

Antera

Donateur
Mijn tip ga nooit voor een IMMI lambda dit geeft vaak binnen een jaar weer problemen. VAG is erg gevoelig op dit soort zaken. 2 lambda gaat zelden kapot. Wat is de storingscode?
 

robm84

Actief lid
De code weet ik niet. Ik was niet bij het uitlezen. Hij gaf alleen aan dat de storing bij lambda 2 vandaan kwam.

Kan het morgen wel even navragen.

Mijn gevoel zij ook al kwa electronica geen immi. Maar ik weet niet wat het originele merk is van Skoda. Want denso en Bosch vind ik niet echt onder de noemer immi vallen. Alleen kwa prijs is dat wel vele malen gunstiger
 

robm84

Actief lid
en even voor me eigen idee, wat voor foutmeldingen kan je dan krijgen omtrent de 2de lambdasonde??
 

Cordoba

Forumguru
Bij problemen met de lambdasonde kun je meerdere foutcodes krijgen. Bij mijn auto een aantal jaren terug ook de lambdasonde 1 zelf vervangen (meerdere foutcodes). In mijn geval ben ik op voorstel van de garage voor de lambdasonde in VW-verpakking gegaan (lambda voor dezelfde motorcode BBY, dus 1.4 16V blok met 55kW), en dat scheelde zo'n 60 euro met dezelfde sonde in Skoda-verpakking.

Mijn verhaal over lambdasonde i (dus voor de kat) kun je hier vinden, misschien dat je er iets aan hebt. Overigens gaat ook vaak de verwarming van de lambda kapot, of de bedrading van de verwarming, waardoor de lambda ook niet goed werkt. Je zou dus de bedrading van de lambda kunnen checken (als je de foutcodes hebt, is beter te bepalen of dat ook zin heeft).
 
Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Houd er rekening mee dat de computer je meestal niet kan vertellen of de sensor wel of niet in orde is. Hij zal melden dat het signaal wat hij binnenkrijgt niet plausibel is. Dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat de sensor slecht is. Het kan ook een los contact zijn of een lek in de uitlaat tussen lambda 1 en de katalysator.
 

oco1979

Forumguru
Lambda NA de kat is controle of de kat nog goed werkt.
Deze moet een constante waarde hebben.
VOOR de kat is het schommelend.

Doe je veel korte ritten ?
Wagen nooit echt warmrijden ?

Probeer na het wissen van de foutcode eens een lange rit te doen,minsten een halfuur.
Met eventueel brandstofcleaner in de tank.

Kan je perfect zelf doen voor je de sensor vervangt.
 

turboturbo

Forumguru
Zolang je de precieze foutcode niet weet is het afgaan op het advies van je garage.....

Wat is de km stand? Het kan nl sowieso geen kwaad om de sondes na zo'n 160.000km te vervangen (dat wordt ruwweg als vervangingstermijn gezien)

Ik had op mijn O1 aanvankelijk een storing mbt de 1e sonde. Na wissen kwam er een foutmelding 2e sonde (limiet meetwaarde bereikt, maw de controle sonde geeft correcties buiten de marges)

Ik heb met ruim 2 ton op de teller de sondes gewoon vervangen (zelf) met die van Bosch. Met idd het risico dat ik binnen korte tijd misschien weer problemen krijg (advies is idd om OEM sondes te nemen)

De kat zou ook aan het eind van z'n levensduur kunnen zijn, maar dat merk ik dan wel, ik wilde de sondes toch gewoon vervangen hebben.

Bijkomend voordeel is dat de motor merkbaar rustiger stationair loopt en ook het verhoogde toerental bij koude start zakt sneller terug naar 750tpm heb ik het idee (kan echter ook te maken hebben met de iets oplopende buiten temperaturen afgelopen weken)
 
Laatst bewerkt:

robm84

Actief lid
Van het weekend krijg ik een uitlees unit te leen. Dus misschien kan ik dan zelf meer vertellen omtrent de code.

De kilometerstand toen het lampje begon te branden was 160.001 km. Dus hij kan op zijn.

Ik heb een gebruikte originele gevonden voor weinig op de sloop denk dat ik deze eerst ga proberen. Kan me er geen buil aan vallen.

Kan bij een collega even op de brug.

Rijgedrag is woonwerk 13km per rit.
En daarbuiten rij ik ook langere stukken erbij!

Jullie horen nog van me.
 

oco1979

Forumguru
sloop sensor zou ik niet echt als een goeie oplossing zien.
Gezien kmstand zal deze wel aan vervanging toe zijn.
 

robm84

Actief lid
Ik zal jullie even op de hoogte brengen hoe het er nu voor staat.

Van de foutcode weet ik niet meer!

Ik heb zoals ik al aangaf de sensor van de sloop gehaald , echter deze nog niet geplaatst omdat ik zo snel op de staat de oude er niet uit kreeg.

Ik heb wel de stekker verbinding ingespoten met contact spray en een paar keer lekker in en uit elkaar gedaan.
De verbinding zag er trouwens niet slecht uit ofzo.

Hierna bleef het lampje nog gewoon branden, wat in mijn gedachte logisch is.
Echter na een week en div. Ritjes verder is het lampje uit een blijft hij uit. Hij licht nog wel op voor het starten hoor!

Het lijkt er dus op dat hij het dat het alarm eruit is, en hij zichzelf gereset heeft!
 

H@RM

Senior Member
Van het weekend krijg ik een uitlees unit te leen. Dus misschien kan ik dan zelf meer vertellen omtrent de code.

Ik weet niet of dit een universele of een VAG uitlees unit is.

Maar doe jezelf en iedereen die je probeert te helpen een lol, en zorg dat je vag storingscodes krijgt. Is veel makkelijker storing zoeken dan de universele codes
 

robm84

Actief lid
Het was een universele unit, maar we kregen hem niet aan de praat in de Fabia.

Ik hoorde laatst dat een neefje bij de vw werkt in de werkplaats, dus de volgende keer kom ik met vag codes aan!
 

JackL1978

Actief lid
Dit lampje is ook bij mijn superb s2 gaan branden.
storing inlaatspruitstukklep. het Inlaatspruitstuk inclusief de sensor is vervangen.
Viel gelukkig nog onder de garantie.
 

haassie

Forumguru
Dit lampje ken ik van vorige week....brandstofpomp defect. Dit was redelijk duidelijk te herleiden bij het uitlezen....boekje gaf echter uitlaatgassysteem.
 

Maartenvds

Forumguru
@robm84 ja kan beter de goede vcds code hebben en dan kijken wat deze zegt dan heb je 100% uitsluitsel voordat je iets gaat doen of vervangen wat toch misschien niet nodig is
 

turboturbo

Forumguru
Dat lampje is idd niet meer dan een indicatie dat er een of meerdere storingen zijn. Welke precies wordt pas duidelijk bij uitlezen.
 
Bovenaan Onderaan