[twijfel] Wel of geen airco onderhoud (vullen)?

Ik neem aan dat je pas motorolie gaat wisselen als de motor niet meer draait?

???

Na 7 jaar kan een check echt geen kwaad hoor. Het systeem kàn per jaar 10% van z'n vulling verliezen. Er zal bij jouw rond de 525gr r134a ingezeten hebben. Ik begrijp je gevoel wel van "hij werkt nog goed", maar ik zou het wel adviseren. En zoals @ertromp ook al aangaf, een airco heeft gewoon weleens onderhoud nodig. Beter iets te vroeg, dan te laat.

Mee eens.

Absoluut noodzakelijk om na een jaar of 3 / 4 een keer je airco te laten vacumeren en opnieuw te vullen.

Onzin!
 

0ri0n88

Forumguru
Als je 150 gram kwijt bent moet je dat ook merken. Halen van de ingestelde temp word serieus lastiger.
Hoeveel je verliest blijft gokken. Heb een jumpy gehad als bedrijfswagen die in 10 jaar nog geen 50 gram kwijt was. Daar zat alles wel kort op elkaar geinstalleerd. Hoe meer leidingwerk hoe groter de kans op lekkages en dus verlies. Zelf vul ik privé auto elke 2 jaar sws. Bij profile voor 80 euries en je weet zeker dat het met je koudemiddel goed zit. Doorrijden en pompen en compressors naar de klote helpen en erachter komen met 30 graden buiten dat je AC niet werkt is buitengewoon irri.
 

Spinal

Forumguru
Naar mijn mening is het ook auto afhankelijk.
Bij de Opel Corsa B moest ik elke 3jr de airco laten vullen omdat de werking minder werd (daar ging iets van 950gram koelmiddel in!!)
Bij de Seat Leon 1M heb ik 10jr gereden zonder te vullen, toen heb ik hem toch maar een keer laten vacumeren en vullen.
Toen bleek dat er minimaal koelmiddel verlies was en dat vullen eigenlijk niet nodig was. Ik kreeg toen het advies: zolang de airco goed koelt hoef je er niks aan te doen.
 

turboturbo

Forumguru
Tja preventie is hier denk ik het sleutelwoord.

De praktijk is kennelijk soms anders dan de voorschriften en adviezen luiden (10 jaar zonder verlies van betekenis doorrijden, geen burn-out van de compressor ondanks dat het systeem leeg is, etc)

Goed dus je zou kunnen stellen: zolang die goed koelt niks aan doen.

En wat wijst de praktijk ook uit? Dat die airco dan net z'n laatste adem uit blaast, krek tijdens die lange vakantie in het zuiden :facepalm:. Of lekker in het hoogseizoen op een warme dag. En dan mag je daar nog 2 weken mee doorrijden omdat reparatie niet 1,2,3 geregeld is.

Ik wil dat risico liefst zo klein mogelijk houden.

Voorts kun je in maart/april vaak profiteren van vroege vogel korting voor een service beurt. Dan ben je soms 20 tot 30% goedkoper uit voor zo'n beurt en heb je ook geen last van lange wachttijd (airco specialisten hebben het in het hoogseizoen vaak druk zat)
 
Laatst bewerkt:

Agent327

Forumguru
Gezien mijn ervaring uit het verleden met Volvo en Mercedes, ben ik er een voorstander van om elke 2 jaar airco systeem opnieuw te laten checken en eventeel het koelmiddel en de olie 'op niveau' te laten brengen. Het pollenfillter kan ik zelf wel vervangen.
Omdat ik regelmatig naar de UK rijdt (familiebezoek) dan ga ik op zoek naar de Groupon aanbiedingen. Zo'n beurt kost me dan ongeveer 20 GBP. Voor die prijs kan je toch niet gaan tobben?
 

Captain Hook

Forumguru
@Agent327 voor slechts 20 GBP je airco leeg halen, vacumeren en opnieuw vullen? :shocked:

@Lalleman die airco service a 49 euro klinkt interessant, maar ik zie nergens staan dat ze dat ook voor particulieren doen?
Trouwens ook hier weer wordt apart het filter/droger element genoemd, maar uit eerdere uitspraken heb ik begrepen dat bij o.a. VAG auto's met climatronic je het filter/droger onderdeel helemaal niet los kunt vervangen...(?) M.a.w. marketing prietpraat? :fool:

Ik blijf het vreemd en misleidend vinden dat de vele aanbieders spreken over een controle van de hoeveelheid koudemiddel in het airco systeem en zonodig bijvullen.
Maar volgens alle eerdere beweringen kan dat helemaal niet! Zodra je het systeem opent, moet je opnieuw vullen, toch?
 

Arjann

Forumguru
Voor zover ik weet heeft een bedrijf zelf ook geen certificering nodig, alleen de monteur die het onderhoud aan de airco doet moet stek opgeleid zijn of zoals de nieuwe benaming tegenwoordig is.

De persoon die het gas "terug wint" moet over een diploma beschikken. Als het systeem eenmaal leeggehaald is mag een ander er ook aan werken, bijv bij reparatie.
 
@Agent327 voor slechts 20 GBP je airco leeg halen, vacumeren en opnieuw vullen? :shocked:

@Lalleman die airco service a 49 euro klinkt interessant, maar ik zie nergens staan dat ze dat ook voor particulieren doen?
Trouwens ook hier weer wordt apart het filter/droger element genoemd, maar uit eerdere uitspraken heb ik begrepen dat bij o.a. VAG auto's met climatronic je het filter/droger onderdeel helemaal niet los kunt vervangen...(?) M.a.w. marketing prietpraat? :fool:

Ik blijf het vreemd en misleidend vinden dat de vele aanbieders spreken over een controle van de hoeveelheid koudemiddel in het airco systeem en zonodig bijvullen.
Maar volgens alle eerdere beweringen kan dat helemaal niet! Zodra je het systeem opent, moet je opnieuw vullen, toch?

Ik heb een offerte aangevraagd is 49 euro en als er minder dan 100g koudemiddel in het systeem blijkt te zitten is het + 15 euro.
Het is indd zo dat ze het pas weten als het systeem leeg is of er iets bij had gemoeten dus eigenlijk kan je er van uitgaan dat als je je airco laat doen dat je koudemiddel altijd word vervangen. Ik weet alleen niet of ze wat eruit kwam hergebruiken.

De persoon die het gas "terug wint" moet over een diploma beschikken. Als het systeem eenmaal leeggehaald is mag een ander er ook aan werken, bijv bij reparatie.

Top dan zat ik goed!
 

Arjann

Forumguru
Als het systeem helemaal leeg, dan is het lek en dan mag het niet gevuld worden, dus ook niet: "we doen er fluor bij en rij over 2 weken maar langs, dan kijken we waar de lekkage zit"
 

Spinal

Forumguru
Ik blijf het vreemd en misleidend vinden dat de vele aanbieders spreken over een controle van de hoeveelheid koudemiddel in het airco systeem en zonodig bijvullen.
Maar volgens alle eerdere beweringen kan dat helemaal niet! Zodra je het systeem opent, moet je opnieuw vullen, toch?

Dat kan zeker wel. De hoeveelheid koudemiddel die in het systeem moet wordt bepaald door het gewicht. Stel een auto moet volgens voorschrift 350gr koudemiddel hebben.
Als ze het koudemiddel leeg trekken dan wordt dit opgevangen en gewogen.
Stel dat er nog 340gr inzit dan kunnen ze dit weer terug erin duwen (na het vacumeren) en hoeft er dus niks bijgevuld te worden.

Van de andere kant, als ze het toch eruit hebben kunnen ze het net zo goed vullen tot de max hoeveelheid
 

Cordoba

Forumguru
Naar mijn mening is het ook auto afhankelijk.
Bij de Opel Corsa B moest ik elke 3jr de airco laten vullen omdat de werking minder werd (daar ging iets van 950gram koelmiddel in!!)
Bij de Seat Leon 1M heb ik 10jr gereden zonder te vullen, toen heb ik hem toch maar een keer laten vacumeren en vullen.
Toen bleek dat er minimaal koelmiddel verlies was en dat vullen eigenlijk niet nodig was. Ik kreeg toen het advies: zolang de airco goed koelt hoef je er niks aan te doen.

Het is echt per auto verschillend (en niet per merk, model, uitvoering, motorisering of bouwjaar): het ene exemplaar raakt 10-20% van de inhoud kwijt per jaar, het identieke exemplaar dat direct erna van de band gerold is, kan best maar 1-2% per jaar kwijt raken. Je kunt het absoluut niet voorspellen, pas als je naar de koelprestaties gaat kijken, of eerdere ervaring hebt met hetzelfde exemplaar, dan kun je redelijk voorspellen wat het verlies aan koudemiddel (en het smeermiddel voor de pomp!!) zal zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Dat is super goedkoop. Een van de reviewers schrijft dat de klus supersnel gedaan was. Ik weet niet wat die onder supersnel verstaat. Want anderhalf uur heb je wel nodig (alleen al 2x half uurtje voor het vacuumeren en druktest)
 

machlo

Forumguru
Dat is super goedkoop. Een van de reviewers schrijft dat de klus supersnel gedaan was. Ik weet niet wat die onder supersnel verstaat. Want anderhalf uur heb je wel nodig (alleen al 2x half uurtje voor het vacuumeren en druktest)

Dan zijn er toch een hoop "experts" die sneller werken dan hun schaduw.........was de laatste keer na 45 minuten weg bij dit STEK gecertificeerd bedrijf....... zoals eerder al gezegd, indien je niet weet met wie je te maken hebt, ben je min of meer overgeleverd aan de "experts"........

Een landkaart/database met goeie (?) specialisten aangegeven zou misschien wel leuk zijn om te ontwikkelen.
Een forum waar ik ook zit heeft dit ook bedacht met plekken waar je duikflessen kunt vullen (of waar de leden wonen)......erg handig!
 

Okki

Donateur
M.b.t. compressors die stuk kunnen gaan;

Bij de auto van mijn vrouw deed de airco het ook niet meer. Bleek door een lek in de verdamper helemaal leeg. Ik vreesde ook voor de compressor, maar die meet de druk in het systeem en onder een bepaalde druk schakelde de aandrijving automatisch in een vrijloop.
Kon je ook zien (vergeleken dezelfde auto van een kennis)

De "buitenste" snaaraangedreven polie draaide wel, de binnenste niet. Bij juiste druk draait de binnenste ook (die de compressor aandrijft)

Geen idee of dit bij alle auto's zo werkt, maar het scheelde mij een paar honderd euro voor een nieuwe compressor.
 
@ Captain Hook en Lalleman

Zie hier: https://www.groupon.co.uk/deals/auto-jobbs Voor alle duidelijkheid. Het gaat dus om een Groupon aanbieding in de UK

Dat is een super prijs helaas kost het zoveel om met de boot of trein over te steken ;)


M.b.t. compressors die stuk kunnen gaan;

Bij de auto van mijn vrouw deed de airco het ook niet meer. Bleek door een lek in de verdamper helemaal leeg. Ik vreesde ook voor de compressor, maar die meet de druk in het systeem en onder een bepaalde druk schakelde de aandrijving automatisch in een vrijloop.
Kon je ook zien (vergeleken dezelfde auto van een kennis)

De "buitenste" snaaraangedreven polie draaide wel, de binnenste niet. Bij juiste druk draait de binnenste ook (die de compressor aandrijft)

Geen idee of dit bij alle auto's zo werkt, maar het scheelde mij een paar honderd euro voor een nieuwe compressor.

Zoals het bij mij bekend is is de polie mechanisch elektrisch aangedreven. ( misschien niet helemaal de juiste benaming?) Maar bij de juiste druk word een elektro magneet geactiveerd en draait alles mee en anders staat hij in de vrijloop.

Ontopic: je kan het beste gewoon een leuk geprijsde airco boer uitzoeken en het onderhoud laten uitvoeren en vragen of je mag blijven kijken als je het mij vraagt.
 
Bovenaan Onderaan