[twijfel] Wel of geen airco onderhoud (vullen)?

Captain Hook

Forumguru
Onze Roomster doet nu al bijna zeven jaar z'n 'ding'. En dat tot tevredenheid. :thumbsup:
De 1.2 TSI DSG-7 heeft al heel wat Alpenpassen gehad.
Qua onderhoud nauwelijks iets bijzonders gehad, eigenlijk alleen de reguliere s/w en h/w updates vanuit Skoda/VAG. En ondanks alle discussies daarover; geen reden tot klagen.

Maar nu meer specifiek de climatronic.
Die werkt nu ook al bijna zeven jaar gewoon goed. Koelt prima, ontvochtigt goed. Stinkt niet; kortom doet gewoon z'n werk.
Bij iedere onderhoudsbeurt vraag ik ook altijd ff of ze de airco werking checken en iedere keer is het antwoord: "Nee hoor doet het prima, uitstroomtemperatuur is ok". "U hoeft 'm niet te laten vullen".

Uiteraard heb ik ook al die horrorstories gelezen over (bijna) lege airco's. Malafide airco beunhazen, etc. En de vele uitspraken van dat je airco systeem ieder jaar gewoon zoveel koelmiddel verliest (verdamping e.d.) en dat 'ie toch echt om de paar jaar opnieuw gevuld moet worden.
Met daarbij de opmerking dat het eigenlijk dus raar is, dat je de vulgraad van een airco niet kunt controleren, zonder eerst het systeem open te maken en leeg te halen. En altijd forse kosten hebt als je 'm wilt laten controleren. Want echt controleren betekent eigenlijk altijd opnieuw vullen. Pas achteraf weet je of er nog voldoende inzat. (toch?)

Daarmee bedoel ik; de oliestand kun je peilen met de peilstok. Het ruitensproeierreservoir is eenvoudig te checken. Het niveau van de koelvloeistof is ook makkelijk te controleren. En indien één van die niveaus niet in orde is, is het een kwestie van (bij)vullen. Maar die controles vereisen niet dat je het betreffende systeem leegt haalt en weer vult en de voor/na situatie vergelijkt. :pieker:

Nu heb ik al diverse VAG auto's ervaring met climatronics en nooit hoeven laten vullen. Zowel met VW Golfs alsmede O2's die forse kilometerstanden hadden (>150kkm). En velen altijd maar roepen; dat kan niet goed gaan, je hebt gewoon mazzel gehad.

Nu biedt de lokale Skoda garage (oeps, bestaat niet meer, het is nu A-Point), een complete airco onderhoud/vul beurt aan voor 99 euro.
Is dat:
  • verstandig/zinnig, ondanks dat m'n climatronic goed werkt?
  • hoe weet je nou zeker of de betreffende garage alles volgens de officiële voorschriften/normen (STEK) doet?
  • iemand wellicht ervaring hiermee?
  • is het nou alleen leeghalen en weer opnieuw vullen/afpersen van het koelmiddel en controleren op goede werking? Of worden (behoren) er nog meer onderdeeltjes vervangen? (filterdroger b.v.)

Ben benieuwd naar jullie zinnige reacties. :jaja:
 

ertromp

Forumguru
Absoluut noodzakelijk om na een jaar of 3 / 4 een keer je airco te laten vacumeren en opnieuw te vullen.
Je zult zien dat er zeker na 7 jaar koelmiddel weg is.
Filter/droger is niet apart zit nl. in condensor dus daar doe je niets aan
Vraag om het rapport waar de geteste drukken en vulhoeveelheden in staan dat is een rapport wat iemand die F gassen gecertificeerd is zeker moet opstellen
Vooral goed vacumeren en daarna weer vullen met de juiste hoeveelheid gas en olie is super belangrijk
Tja of daar de dealert de juist persoon voor is geen idee daar bij À punt
Heb onlangs zelf met mijn zwager die F gassen gecertificeerd is de airco van een Fiat 500 met professionele apparatuur gedaan en daar ging aardig wat tijd inzitten.
 

Seigersbjorn

Senior Member
Ik merkte een tijdje geleden bij mijn F2 Combi dat de airco niet echt heel koud meer werd (na 6 jaar) en heb besloten om een bezoekje te brengen aan de garage.
Daar zeiden ze dat ze normaal elke vier jaar wel een onderhoud doen om de koeling optimaal te houden, maar dat er vaak mensen zijn die 6-7 jaar rijden zonder onderhoud.
Je kan inderdaad de airco niet testen zonder hem open te draaien en je hangt eigenlijk altijd vast aan die kosten. Ik heb dit voor €75 kunnen laten doen en nu werkt het weer perfect!

Ik denk dat het zeker zinnig is om dit na 7 jaar even te laten doen, zo kan je er gemakkelijk weer een jaartje of 7 tegen ;)
Je kan volgens mij specifiek aangeven of je dingen wil laten vervangen of enkel het gas laten bijvullen van de airco. Ik heb enkel dat laatste laten doen.

Hopelijk ben je hier wat mee!
 

Captain Hook

Forumguru
De vraag over de filterdroger stelde ik, omdat ik bij menig airco'specialist' lees, dat men het raadzaam vindt c.q. zelfs slechts garantie geeft, als tegelijkertijd met het opnieuw vullen, ook de filterdroger wordt vervangen.

Maar uit het eerdere antwoord van @ertromp begrijp ik dat bij de climatronic in een Skoda dit geen separaat te vervangen onderdeel is?
Zeker weten?
Want vele onderdelenshops bieden losse (filter)drogers aan.
En op diverse Duitse onderdelenshops zie ik complete condensors met/zonder 'trockner' aangeboden worden voor <100 EURO.

Wat is nou wijsheid? Op dit moment zie ik her en der overal aanbiedingen, van airco opnieuw vullen, voorbijkomen. Allemaal zo rond de 99 euro.
Zowel bij de Skoda dealer, als de kwikfits van deze wereld, en diverse andere garages.
Waarbij niet-merk garages vaak zelfs iets duurder zijn. (?)
En wie/wat is nou een specialist/deskundige? Want dat is makkelijk te zeggen van jezelf. ;)

Aan de ene kant zou je denken dat de merk specifieke garage gewoon heel veel ervaring heeft met werkzaamheden aan auto's van dat specifieke merk.
Aan de andere kant kan iemand/keten zich specialiseren in specifieke werkzaamheden die ze dan weer heel veel en geroutineerd uitvoeren. Waarbij de schaalvoordelen van dat beperkte scala aan werkzaamheden, in het voordeel van de klant zijn. (of niet)

Voordat we nu beginnen met het afbranden en/of ophemelen van individuele garages versus de fastfitters. Mijn persoonlijke ervaring (van de afgelopen 35 jaar dat ik auto rijd), is dat de fastfitters hun beperkte werkzaamheden (zoals het bandengebeuren), beter, sneller en goedkoper uitvoeren dan een merkgarage.
Daarentegen is de merkgarage weer de plek waar je toch beter terecht kunt voor specifieke VAG (in het geval van Skoda) zaken. En dat onderhoudsbeurten en/of specialistische reparaties daar effectiever, efficiënter en goedkoper worden uitgevoerd.

Twijfel, twijfel... :pieker:
 

ertromp

Forumguru
Tja twijfel brengt je geen moer verder dan moet je lekker blijven doorrijden
Nogmaals je Roomster heeft een filter/droger die in de condensor zit
Kijk maar eens onder je motorkap dan zie je aan de condensor een ronde pijp met veelal een plastic dip er op
Probeer die dop als je airco onderhoud doet er maar eens uit te krijgen dat gaat veelal niet zonder schade
Die handel gaat wel de levensduur van de condensor mee is de verwachting
 

ertromp

Forumguru
Die airco installatie is niet merk specifiek
De compressoren komen veelal van Delphi of Denso of Hella en noem ze maar op dat geldt ook voor condensor en expasieventiel etc.
Daar zou inderdaad een aircospecialist dus niet de garage wellicht meer kennis kunnen hebben
Maar daar zit weer veel ellende tussen die denken dat ze met een bus koelmiddel van 40kg voor een tiental euro geld kunnen verdienen
 
Bij iedere onderhoudsbeurt vraag ik ook altijd ff of ze de airco werking checken en iedere keer is het antwoord: "Nee hoor doet het prima, uitstroomtemperatuur is ok". "U hoeft 'm niet te laten vullen".

Is het enige juiste antwoord.
Werkt de airco naar behoren, dan er lekker vanaf blijven...

Wil je gevoelsmatig toch liever een check laten uitvoeren dan moet je dat gewoon doen.


Absoluut noodzakelijk om na een jaar of 3 / 4 een keer je airco te laten vacumeren en opnieuw te vullen.

Weet niet hoe je aan deze info komt maar is Absoluut overbodig bij een goed werkend systeem.
 

ertromp

Forumguru
Is het enige juiste antwoord.
Werkt de airco naar behoren, dan er lekker vanaf blijven...

Wil je gevoelsmatig toch liever een check laten uitvoeren dan moet je dat gewoon doen.




Weet niet hoe je aan deze info komt maar is Absoluut overbodig bij een goed werkend systeem.
Een airco systeem verliest gewoon door se jaren heen over koppelingen en door slangen gezien de grote van de moleculen een hoeveelheid koelmiddel jaarlijks
Is niks geen hogere wiskunde of specialisme voor nodig
Dat gebeurt zelfs bij jou Edition 100
 

Captain Hook

Forumguru
Tja twijfel brengt je geen moer verder dan moet je lekker blijven doorrijden
...
De twijfel zit niet zozeer bij het wel of niet laten doen van dat airco onderhoud (opnieuw vullen).
Maar door wie, en hoe krijg ik enigszins zekerheid dat het goed en zorgvuldig gebeurd?

Velen roepen dat "je moet naar de aircospecialist". Maar wie is dat dan (zie ook de eerdere afwegingen)?
Of toch maar kiezen voor 'veiligheid' van de Skoda garage? Als er dan iets mis is, weet ik in ieder geval wie ik er op kan spreken. :koffie:

Blijf het raar/vreemd vinden dat de autofabrikanten wel hele uitgebreide onderhoudsschema's hebben waarbij van alles aan bod komt. Maar de airco in je auto 'vergeet' men vaak. :pieker:
 

ertromp

Forumguru
Die airco is jarenlang een ondergeschoven aspect geweest aangezien er veel merkgarages waren die geen eens vulapparatuir hadden of een specialist die op dat soort systemen diagnoses kan stellen
Gezien het standaard zijn van die installaties is dat voor veel merkgarages verandert de laatste jaren
En ken je zelf of vanuit je kennissen kring niet een specialist dan zou ik zeker naar de dealer gaan en om het rapport vragen
Wellicht mag je er zelfs bij aanwezig zijn
Dan geef je aan dat je het wilt volgen om je ervaring te delen op het forum :D
 
zekerheid dat het goed en zorgvuldig gebeurd

Tegenwoordig sluit de garage met behulp van een aircoservicestation (afpompunit, vacuumpomp in een apparaat) 2 slangen aan (pers en zuigzijde) op je auto aircosysteem, rest regelt het apparaat zelf gaat bijna automatisch.

Een airco systeem verliest gewoon door se jaren heen over koppelingen en door slangen gezien de grote van de moleculen een hoeveelheid koelmiddel jaarlijks
Is niks geen hogere wiskunde of specialisme voor nodig

Zoals eerder vermeldt --> Werkt de airco naar behoren, dan er lekker vanaf blijven...
 

ertromp

Forumguru
Tegenwoordig sluit de garage met behulp van een aircoservicestation (afpompunit, vacuumpomp in een apparaat) 2 slangen aan (pers en zuigzijde) op je auto aircosysteem, rest regelt het apparaat zelf gaat bijna automatisch.



Zoals eerder vermeldt --> Werkt de airco naar behoren, dan er lekker vanaf blijven...
Tja totdat je echt te weinig koelmiddel/smeermiddel hebt en je pomp vastloopt
Echt een verkeerde bezuiniging
Er zullen er zijn die geluk hebben maar je zult maar net in jaar 8 je pomp om zeep helpen en je zuur verdiende centen er in moeten steken
Nogmaals ook een airco heeft onderhoud of je nu een Bentley een Fiat of een Octaavia Edition 100 rijdt
 

Arjann

Forumguru
Na 7 jaar kan een check echt geen kwaad hoor. Het systeem kàn per jaar 10% van z'n vulling verliezen. Er zal bij jouw rond de 525gr r134a ingezeten hebben. Ik begrijp je gevoel wel van "hij werkt nog goed", maar ik zou het wel adviseren. En zoals @ertromp ook al aangaf, een airco heeft gewoon weleens onderhoud nodig. Beter iets te vroeg, dan te laat.
 

Cordoba

Forumguru
Tegenwoordig sluit de garage met behulp van een aircoservicestation (afpompunit, vacuumpomp in een apparaat) 2 slangen aan (pers en zuigzijde) op je auto aircosysteem, rest regelt het apparaat zelf gaat bijna automatisch.



Zoals eerder vermeldt --> Werkt de airco naar behoren, dan er lekker vanaf blijven...

Ik neem aan dat je pas motorolie gaat wisselen als de motor niet meer draait?

Over hoe je erachter komt of je met een professioneel bedrijf te maken hebt op airco gebied: vroeger hadden deze bedrijven een STEK-certificering, tegenwoordig heeft dat volgens mij een andere naam gekregen, moet je maar even googelen, of even in de kennisbank kijken naar de bijdragen van Theo Stek.
 

Captain Hook

Forumguru
Na 7 jaar kan een check echt geen kwaad hoor.
...
Maar dat bedoel(de) ik nou juist. Er is geen sprake van een 'check' (in de betekenis van controle). Want zodra je het systeem openmaakt, om te controleren of er voldoende koelmiddel inzit, moet je de boel compleet leeghalen en weer opnieuw vullen.

-------------------

ff wat zitten zoeken:

https://www.stek.nl/veelgestelde-vraag/bedrijf-auto-aircos-werkt-bedrijfscertificaat-nodig/
https://www.innovam.nl/airco

Wel bijzonder, als ik zoek op STEK gecertificeerde bedrijven in mijn woonplaats (Lelystad), dan zit daar geen enkele garage/autobedrijf bij:

https://www.stek.nl/voor-koelinstallatiegebruikers/stekcheck/

Maar wel de vestiging van de Wageningen Universiteit!

en als ik hier zoek op garages met airco certificaat:
https://bestegarage.nl/in/lelystad?product-type[]=56
dan komen juist weer (o.a.) de Kwik-Fit (2x) en Profile in het overzicht naar voren.

Kortom, wel een behoorlijk ondoorzichtige markt. :(

http://www.brezan.nl/nieuws/meer-informatie-betreffende-f-gassen-verordening/
http://www.bureauveritas.nl/services+sheet/bedrijfscertificering-f-gassen

Stek diploma's inwisselen voor F-gassen certificaten:
http://leden.bovag.nl/Actueel/Nieuws/2015/Omruilperiode-STEK-diploma’s-verlengd-tot-1-novemb

En tegenwoordig valt dat weer onder RWS:
https://www.infomil.nl/onderwerpen/klimaat-lucht/lucht/ozon-en-f-gassen/certificering/registers/
Maar zoeken op bedrijven valt niet mee, want je moet precies het kvknr, pc/adres hebben. En dan kan ik geen Skoda/A-point garage vinden.

M.a.w. lekker duidelijk allemaal... NOT. :mad:
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Het systeem word niet open gemaakt hoor. Het word leeggehaald, gevacuumeerd, nieuwe olie, uv-vloeistof en koudemiddel. Ik ga ervan uit dat er geen lekkage is omdat het systeem op dit moment gewoon werkt. Ga gewoon naar een airco specialist of een dealer, dan komt het echt wel goed.

Nog even over die F-gassen certificering: als je dat hebt mag je een airco leeghalen, daarna mag iedere willekeurige monteur aan een airco werken
 
Bovenaan Onderaan