Turbo Probleem.....

Gieliovd

Forumguru
Wie denk je dat de huidige leverancier is?
HongWeng imports.tw

:smirk: Weet ik niet.. gaf maar een voorbeeld van een bekendere fabrikant.

Ik stond net nog naast een leuke turbo, een Rolls Roys vliegtuigmotor welke als generator wordt gebruit hier op mijn stageadres.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ook ik ben een gelukkige met een kapotte turbo... met nog geen 56d km op de klok.


Rij inmiddels vanaf woensdag alweer weer rond met een nieuwe Turbo. E.e.a. is supersnel gegaan vindt ik althans.

Uitstekende service van de dealer (Vruggink in Halle). Niets dan lof.

Ook gewoon belangstelling voor het probleem. Had vrijdag om 17:45u eerst de dealer gebeld, echter had deze geen mensen meer om mijn te helpen (begrijpelijk). Dus het verzoek om de mobiliteitsservice te bellen. Zaterdagmorgen ging de telefoon. De dealer... om te vragen hoe het was afgelopen!!!! :super::super:

Ze hebben de auto weer netjes bij het bergingsbedrijf (25 km verderop) neer gezet, zodat ik mijn leenauto gewoon daar weer kon inleveren. Was geen enkel probleem.

In de Kerstvakantie (bij het oplossen van het probleem met de cruisecontrol) ook mijn negatieve ervaring over de regensensor neergelegd. Blijkt... hebben ze nu gelijk vervangen voor een nieuw exemplaar!!!! :super::super:


Dat zoiets nog bestaat!!!!

Echt.. mijn complimenten aan de dealer (Vruggink te Halle)

Zou zeggen vooral zo doorgaan.
 

Gieliovd

Forumguru
Dat zijn fijne berichten! Waren alle dealers maar zo. Gelukkig kun jij weer rijden.

Ik ga zelf maar even sleutelen vanmiddag, niet aan de Skoda :)
 

___JC___

Forumguru
Ja daar was ie weer....
Ik was een weekje geleden met een nieuwe turbo aan een reisje naar Zweden begonnen en ben gisteravond laat weer terug gekomen. Ongeveer 3.500km erop staan met de nieuwe turbo. Ik moet zeggen hij trekt weer als een 14 jarige puber. Niks te klagen dus.

Wat wel weer een beetje jammer was is dat het weer mis leek te gaan in Duitsland op de terugreis. We hadden net 50km op 80km wegen gehad (vanaf de boot in Puttgarden) en eindelijk dat mooie witte bord met drie strepen erdoor !! :grin:

Ff flinkt op het gas en PFFFFFFSSSTTTT, een orkaan onder de motorkap vandaan maar geen vermogen..... :icon_smile_dead:

Snel van het gas af en uit laten rollen naar de volgende afslag 1.000 meter verder. Hij had geen vermogen meer en gas geven veroorzaakte bizarre windgeluiden onder de kap. Ik dacht slang kapot maar kon op het oog niks zien. Dus garage gebeld en die had geen idee. Dus voor het eerst in 8 jaar Skoda rijder de mobiliteitsgarantie maar eens geprobeerd. Kreeg een Duitse dame aan de lijn die gelukkig engels praatte en na het opgeven van mijn schoenmaat, bloedgroep en favoriete pastagerecht ging ze een servicepunt in de buurt bellen. Ik zag mijn planning om voor middernacht thuis te zijn al in het honderd vallen (het was rond 6 uur). :623:

Na 10 minuten kwamen van twee kanten drie monteurs aanvliegen om mij ten hulp te schieten. Hallo, ja er macht pfff und keine leistung mehr..
De heren doken onder de kap en na 5 minuten bleek een slang losgeschoten te zijn. ff dr op duwen en klaar.

Of ik even wou proberen of ie een beetje trok. OK... De heren meteen in een roetwolk achtergelaten die na het wegscheuren tegen mijn reisgenoten zeiden
' Ja der hat leistung'!! :smirk:

Kon dus gelukkig meteen weer doorrijden maar ik mocht niet meer vol op het gas. Ja 200 rijden mag maar wel rustig optrekken. De heren gaven nog even aan welke slang het was zodat ik m er zelf op zou kunnen zetten mocht het weer gebeuren.

Conclusie, hulde aan de mobiliteitsgarantie en de Noord-duitse monteurs.
Ga zo naar de garage om ALLE slangen te laten checken. Zal wel weer iets niet goed vastgezet zijn ofzo.....zucht...
 

VEEJAY

Forumguru
Ik hoor de laatste rijd vaak over turboslangen die losschieten, zou best eens willen zien waar dat zit/hoe ik het herken...?

Maarre valt me tegen dat Extaxi het niet ff voor je oplostte ;)
 

___JC___

Forumguru
Ik hoor de laatste rijd vaak over turboslangen die losschieten, zou best eens willen zien waar dat zit/hoe ik het herken...?

Maarre valt me tegen dat Extaxi het niet ff voor je oplostte ;)

Extaxi heeft nog wat foto's gemaakt maar verder hield ie gewoon zn handen in zn zakken. :D

Het was bij mij een dikke slang linksachter het motorblok (als je ervoor staat). Hij zit naast twee metalen buizen en dr zit een groen stickertje op. Volgens mij de slang van de turbo naar de cylinders toe. Vandaar ook die orkaan onder de kap.
 

sitechris

Donateur
als de slang losschiet heb je nauwelijks vermogen meer. Je kunt nog wel rijden, maar niet heel hard......ik had het in een BMW 335d. De BMW service deed er overigens een uur over om ergens te komen. En na half uur sleutelen heeft de turboslang precies 5 minuten vast gezeten, daarna schoot hij weer los.
 

Roel

Lid
Extaxi heeft nog wat foto's gemaakt maar verder hield ie gewoon zn handen in zn zakken. :D

Het was bij mij een dikke slang linksachter het motorblok (als je ervoor staat). Hij zit naast twee metalen buizen en dr zit een groen stickertje op. Volgens mij de slang van de turbo naar de cylinders toe. Vandaar ook die orkaan onder de kap.

Als het de slang aan de bovenkant van de compressor cover (aluminium behuizing) is, dan is het de luchtinlaat van de turbo (op het plaatje: rechter zijkant). Is het de slang aan de zijkant van de compressor cover, dan is het de luchtuitlaat, welke naar de intercooler gaat (op het plaatje: rechts onderin) .
turbo2.gif
 

___JC___

Forumguru
Als het de slang aan de bovenkant van de compressor cover (aluminium behuizing) is, dan is het de luchtinlaat van de turbo (op het plaatje: rechter zijkant). Is het de slang aan de zijkant van de compressor cover, dan is het de luchtuitlaat, welke naar de intercooler gaat (op het plaatje: rechts onderin) .
turbo2.gif

Het was de slang van de turbo naar de intercooler. Het schijnt een slang te zijn met een klinksysteem en geen slangklemmen ofzo. Vast is dus vast en daar kan je verder niks aan stellen of vastdraaien.
Ik heb m vandaag (in overleg met de dealer) een aantal keer vol belast maar hij blijft nu gewoon zitten. Raar verhaal dat ie los schoot dus. Het was wel na 3.500km in 4 dagen maar toch dat moet zo een slang ook aankunnen zou je zeggen.
 

ExTaxi

Nieuw lid
Zeg, ik heb helemaal geen verstand van techniek! Dat het een slang was die los zat was ook mijn vermoeden. Maar ja......ik zat ook niet bij JC in de auto, dus daar bemoei ik me dan ook niet mee. Hehehe

Maar de Octy van JC lijkt me een heerlijke reisbak! De 1.9 TDI is in dat opzicht ook erg goed bevallen. Met genoeg 'leistung' moet het een zeer fijne wagen zijn.

Wat me wel zorgen baart zijn de problemen met de VAG-motoren zoals ik die hier lees en ook bij ons op Seat-Online.......dat was vroeger echt niet zo.
 

!Škoda!

Actief lid
.....
Wat me wel zorgen baart zijn de problemen met de VAG-motoren zoals ik die hier lees en ook bij ons op Seat-Online.......dat was vroeger echt niet zo.
De grote vraag is natuurlijk: wat is de verhouding tussen tevreden gebruikers en gebruikers met problemen?

Ik maak me niet direct zorgen over VAG motoren.
1) Mensen gaan steeds meer op zoek op het Internet bij problemen.
2) Tevreden gebruikers melden zelden dat ze geen problemen hebben
3) Er is een grote schare VAG rijders niet in fora vertegenwoordigd, meestal omdat ze geen problemen ervaren en daarom niet de behoefte hebben om informatie te vinden.
4) Grootste deel van VAG rijders zijn de simpele rijders die een auto kopen om van A naar B te komen en die het verder niet interessert, zolang de auto maar start en rijd.

Persoonlijk (Ok ik heb een Laguna gereden, verklaart veel) vindt ik het aantal klachten nogal meevallen vergeleken met andere fora waar ik actief ben geweest, hier ben ik op een gegeven moment afgehaakt, simpel omdat ik de klachten zat was, weinig positieve berichten of kennisuitwisseling, meestens klachten oplossen en meer van die negatieve ervaringen.
Renauklt heeft ook veel qua naam in moeten leveren op die laguna.... (persoonlijk redelijk probleemloos gereden, LPG problemen dan niet meegerekend)
 

___JC___

Forumguru
Ik ben waarschijnlijk verpest door een O1 RS waar ik 4 jaar in gereden heb zonder ook maar één probleempje.
Deze heeft gewoon veel kuren (koppeling vervangen, turbo kapot, slang knalt eraf, cc hendel vervangen, cupping van de achterbanden, windruis in het raam).

Over het algemeen ben ik nogsteeds tevreden met mn waggie. Het is een heerlijke reiswagen. Wat ik mis is DSG maar dan had ik met wat minder pk en NM rond moeten rijden.
 

Arne

Lid
De Turbo fluit begint bij mij ook steeds meer op de voorgrond te komen.

Eerst alleen bij koude start dat hij nadrukkelijk aanwezig was.
Nu ook in meerdere maten tijdens het rijden.

Heb het oliepeil altijd zeer goed in de gaten gehouden.

Een vriend van mij had een gechipte Golf 1.9tdi, waar de fluit echt verschrikkelijk was!
Die is dan ook meteen door de dealer vervangen.

Hij kreeg van de dealer te horen dat het fluiten kwam door te weinig olie in het blok.
Je moet het oliepeil boven de helft van de peilstok houden.
Er zit maar weinig olie in het blok (3.5 liter?), dus dat kleine beetje kan het verschil maken.

Zelf rij ik hem rustig warm en ook rustig koud.

Maar wanneer moet zo'n Turbo nou vervangen worden?
 

Roel

Lid
Ik ben waarschijnlijk verpest door een O1 RS waar ik 4 jaar in gereden heb zonder ook maar één probleempje.

Ik kan me bij deze quote aansluiten.

Dat de turbo direct na het starten iets te horen is, is oper definitie geen probleem: de oliedruk moet nog opgebouwd, waardoor er iets meer weerstand tussen de olielagers en de as van de rotor is. Dit moet wel na ongeveer 20 seconden weg zijn!
Verder hoor ik de turbo wel bij volle acceleratie: de turbo draait dan zo'n 120.000 toeren en zuigt enorme hoeveelheden lucht in.
Hoewel het een turbo van onze concurrent is, moet ik zeggen dat de KN3 een (i.c.m. de 1.8 20V van audi) fijn apparaat is. :worshippy:
 
Ik ben inmiddels met mijn vierde TDI bezig. De eerste in een golfje naar de 123.000km gereden, de tweede in een O1 naar de 264.000km en de laatste in een O1 naar de 196.000 gereden. Ben nu bezig met TDI vier en nog nooit een probleem met de turbo gehad.

Wat al eerder gezegd is: rustig warmrijden en pas vol belasten als de motor warm is en bij aankomst even een paar minuutjes nadraaien.

Het enige wat ik wel tot dusver in iedere motor vervangen heb (1 of meerdere malen) is de luchtmassameter.
 

Arne

Lid
Ik rij hem ook rustig warm ,en laat hem uitlopen.

Maar die fluit begint toch aardig nadrukkelijk te worden!
Bij gas los lijkt het ook alsof er een blow af valve op zit.
Begint een beetje Impreza Turbo geluidjes te worden
 
Bovenaan Onderaan