Turbo Probleem.....

Ik vroeg me af of meer mensen problemen hebben gehad met hun turbo van hun diesel motor.....

Vorig jaar begon na 3 maanden in het bezit te zijn van mijn Octavia, mijn turbo een erg zoemend geluid te maken.

Mijn turbo knalde toen een week later erg hard kapot.
Dit bleek toen volgens de dealer wel vaker voor te komen en werd onder garantie vervangen.

Nu maakt mijn turbo weer een zoemend geluid. En ben gisteren naar de dealer geweest en nu word aankomende maandag weer mijn turbo vervangen.....

Hebben meer mensen slechte ervaringen met hun Turbo?
 

SkodaMan

Actief lid
De TDI's die ik heb gereden hadden allemaal de typische Turbo-fluit maar echt zoemen.......nee. Het toerental van de uitlaatturbines is verselijk hoog (10.000 rpm of meer) en een lager heeft niet het eeuwige leven. Twee keer een defecte turbo lijkt me wel heel toevallig.
 

Daniel

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

De TDI's die ik heb gereden hadden allemaal de typische Turbo-fluit .

[/ QUOTE ]

En dat vond ik nou dus echt mooi bij mijn TDI.
 

VEEJAY

Forumguru
Ik ga iedere dag hard fluitend naar mijn bestemming. De dealert zegt dat de turbo nogal een zwak punt is bij de 2.0TDI. Er is dan ook een grote vooraad hiervan aanwezig bij de importeur. Mijn turbo schijnt ondanks het harde gefluit niet slecht te zijn. Rij er nu al 30DKM mee.
 

Deje

Lid
Kan misschien wel op voorraad zijn, maar of er ook garantie op zit.........?
regels.gif
 

ougie

Forumguru
Mijne is sinds 4 maanden uit de garantie. Hoop datie lekker heel blijft, lijkt mij anders een dure grap. In middels statie ruim op 60000 en hoop er tot 600000 mee door te kunnen. Dan zijn we 20 jaar verder en ben ik toe aan een Skoda Rolator.
 

Ad_O2

Lid
Je motor na het rijden even een tijdje na laten draaien i.p.v. direct uit zetten is beter voor je turbo.
Zo smeert ie nog lekker na en is beter dan "heet wegzetten"
En natuurlijk bij het naderen van je doel lage toeren draaien.

Maar dit is denk ik oud nieuws voor turbo rijders
koffie.gif
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Deje</font><hr />

Kan misschien wel op voorraad zijn, maar of er ook garantie op zit.........?
regels.gif


[/ QUOTE ]

Ik weet niet wat de precieze bepalingen zijn, maar in alle redelijkheid mag zo'n ding toch wel een tijd meegaan?
 

Timothee

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ad_O2</font><hr />

Je motor na het rijden even een tijdje na laten draaien i.p.v. direct uit zetten is beter voor je turbo.

[/ QUOTE ]

Ik hoor dat ook wel vaker, maar wat is "een tijdje"?
Ik rij veel snelweg kilometers, heb geen idee of mijn turbo dan hard aan het werk is. Dus ik weet ook niet of en hoe lang ik daarna rustiger moet rijden i.p.v. meteen uit zetten.
 

ad5000

Actief lid
Ik heb diverse TDI's gehad en ken (wie niet) vele mensen die een TDI hebben, maar nog nooit gehoord dat de turbo de geest heeft gegeven
icon_smile_question.gif


Overigens een turbo begint lekker op gang te komen vanaf zo'n 1600/1700 toeren dus eigenlijk altijd. Het advies om de motor even 'koud te draaien' kan zeker geen kwaad. Het is overigens beter om de motor warm te rijden
722.gif


Met een koude motor vol aan de bak vindt de turbo helemaal niet leuk omdat de olie dan nog aan de dikke kant is en de lagers van de turbo net ff iets minder goed worden gesmeerd dan bij warm.
 

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ad5000</font><hr />

Ik heb diverse TDI's gehad en ken (wie niet) vele mensen die een TDI hebben, maar nog nooit gehoord dat de turbo de geest heeft gegeven
icon_smile_question.gif


Overigens een turbo begint lekker op gang te komen vanaf zo'n 1600/1700 toeren dus eigenlijk altijd. Het advies om de motor even 'koud te draaien' kan zeker geen kwaad. Het is overigens beter om de motor warm te rijden
722.gif


Met een koude motor vol aan de bak vindt de turbo helemaal niet leuk omdat de olie dan nog aan de dikke kant is en de lagers van de turbo net ff iets minder goed worden gesmeerd dan bij warm.

[/ QUOTE ]

Een collega van mij heeft op een 1.9 tdi ooit een kapotte turbo gehad. Ik heb zelf met een 1.9 170k gereden en met de 2.0 nu ook bijna 170k en heb nog geen problemen gehad...

Maar ik geloof best dat t wel kan...
 

Ad_O2

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Timothee</font><hr />

Ik hoor dat ook wel vaker, maar wat is "een tijdje"?


[/ QUOTE ]

Hangt heel veel van je rijgedrag af.
Als je altijd hoog in de toeren hang is dat langer dan dat je lage toeren draait.
Wat is zelf persoonlijk altijd doet (dit is geen wet van meden en perzen) is net wat Ad zegt, netjes rustig warm rijden.
Daarna trap ik hem altijd flink op zijn staart.
En ongeveer 10 Km voor dat ik bij mijn eind bestemming ben, ga ik laag in de toeren rijden.
Als ik stil staat laat ik hem altijd een minuut nalopen.

Mijn ervaring hiermee is, als jij "lief" bent voor je motortje, is jou motortje lief voor jou
rockon.gif
 

smg

Lid
Mijn turbo is vorig jaar ook stuk gegaan! Bij ca. 50.000 km. Oorzaak ben ik niet te weten gekomen. Het ging bij mij overigens zonder aankondiging: bij het optrekken gaf hij ineens de geest.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Timothee</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ad_O2</font><hr />

Je motor na het rijden even een tijdje na laten draaien i.p.v. direct uit zetten is beter voor je turbo.

[/ QUOTE ]

Ik hoor dat ook wel vaker, maar wat is "een tijdje"?
Ik rij veel snelweg kilometers, heb geen idee of mijn turbo dan hard aan het werk is. Dus ik weet ook niet of en hoe lang ik daarna rustiger moet rijden i.p.v. meteen uit zetten.

[/ QUOTE ]

Hoe meer gas je geeft, des te harder draait de turbo, zo simpel is 't.
grin.gif


Van constante snelheden op de snelweg wordt de turbo niet extra heet, van constant hard optrekken dus wel.

Doe je het eerste en rij je rustig naar huis toe, dan kan het geen kwaad om 'm meteen uit te zetten. (Of hooguit een seconde of tien.) Maar heb je lol gehad en zet je 'm puffend en blazend voor de deur, laat 'm dan maar een minuutje lopen.

Minstens net zo schadelijk is te veel gassen op een koude motor, wat Ad ook zegt. En als ik soms mensen meteen vanaf de parkeerplaats vol hoor wegrijden, dan is 't zeker met een turbomotor vragen om ellende. Vuistregel: eerste 15 km of 15 minuten (whichever comes first) rustig aan doen, daarna kun je vlammen wat je wilt. Sterker nog, een beetje pittige 'Italian tune-up' is dan juist weer goed.
grin.gif


Kapotte turbo's? Ik lees er genoeg over, helaas...
 

Deje

Lid
Mijn vorige auto, een golf variant 115 pk tdi, heeft (bij mij) 270.000 km gereden zonder een centje pijn.
Slechts 1 maal een hoes van een aandrijfas en verder alleen de normale zaken bij de onderhoudsbeurten
 
he,
Bij mij is de turbo bij de 60dkm beurt vervangen, dwz ik moest er wel een nieuwe afspraak voor maken. Ik heb er niks van gemerkt maar deze zou olie lekken.
Voor zover ik weet onder garantie (en misschien uit voorzorg om te onderzoeken of die na het lekken kapot kan gaan).
 

ivop

Nieuw lid
Mijn O2 heeft bijna 2 weken bij de dealer gestaan. Kapotte turbo na 60000 km (1 jaar oud). Probleem lag voor een deel bij Pon, had geen turbo's meer op voorraad
wink.gif
. Waarschijnlijk komt het dus vaker voor. Hiervoor 2x een Passat TDI gehad en geen problemen...Typisch Skoda probleem??
 

VEEJAY

Forumguru
Heren was het plotsklaps afgelopen met de turbo en ging de auto in noodloop of kon je helemaal niet meer rijden?

Tevens de vraag of je de periode voordat de turbo de geest gaf, dit merkte aan het rijgedrag of evt. 'fluitende' turbo?
 
Heb ook al kapotte turbo voorgehad met Audi A4 1.9TDI van bouwjaar 2003, was wel na 100K km.
Plots gedaan ermee (nadat ik eens goed opgetrokken had)
Auto in noodloop, niks voortekens gemerkt.
 
Bovenaan Onderaan