Tuning en slijtage

CDK

Forumguru
ik weet hoe ik zelf met m'n auto om ga met stage 3 tuning, ik zou 2e hands alleen maar zo'n auto kopen als ik wist van wie hij geweest is én ik de onderhoudsgeschiedenis en eventueel schadeverleden er van zou weten.
respecteer je de techniek en is het een gewone daily drive en geen circuit auto dan is er niets aan de hand, alleen heeft tuning meestal een 'petjes imago' en dat is jammer.
 

mzzls1

Senior Member
Niet om te klagen, of zeuren, maar er zijn mensen die de box eruit halen voor een onderhouds beurt.

Wat als je langs de kant van de weg komt te staan, lijkt mij niet ideaal.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Idd, heb ik ook nooit begrepen, die angstvalligheid. Maar ook als je langs de weg komt te staan, haal je hem er zo tussenuit. Maw, al denk ik dat het veel minder een probleem hoeft te zijn dan men veelal denkt, dan nog kan men het simpel uitsluiten
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat denk ik ook en eigenlijk weet ik dat ook wel zeker. Bij een goede relatie met je dealer, zal deze die niet onnodig op de proef stellen
 

ElScorpione

Forumguru
Interessante discussie dit. Ik twijfel op dit moment of ik mijn Octavia laat tunen i.c.m. de EGR klep verwijderen. De EGR geeft op dit moment sporadische storingen (geen lampjes, maar is te zien bij het uitlezen) en mijn dealer geeft aan dat de klep vervangen moet worden. Kosten: 895 euro. Voor dat geld kan ik de EGR ook dicht laten zetten i.c.m. met tuning. JD Engineering heeft mij een keurige uitleg gegeven en ook van VAG techniek heb ik een reactie ontvangen. Er is alleen een verschil m.b.t. het verwijderen van het DPF. Daar begin ik liever niet aan, omdat ik bang ben dat dit vroeg of laat toch gevolgen heeft voor bijvoorbeeld de APK. Bovendien zorgt het verwijderen van het DFP voor extra geluid. Voor zover ik het heb begrepen wordt de software aangepast, maar blijft men wel binnen de veilige marges. In mijn geval zou de auto van 105 naar 140 pk gaan met 70nm extra koppel. Ik voel daar toch wel wat voor. Dus ik denk dat ik binnenkort een ritje naar de tuner ga maken.

Wat slijtage betreft is het lastig te zeggen. De auto krijgt extra koppel en als je aanspreekt, zullen bepaalde onderdelen best wat extra te lijden hebben. Maar als je normaal met je auto om gaat, dan denk ik niet dat het veel extra slijtage tot gevolg heeft.

Ik heb overigens ook al bij mijn dealer aangegeven dat ik overweeg om de auto te laten tunen en de EGR dicht te laten zetten. Die stond er niet van te kijken en gaf ook aan dat wanneer ze dit weten, ze geen software updates uitvoeren.
 

Import Yeti

Forumguru
Helemaal eens met @Rosinfield Gewoon doen inderdaad. Ik heb destijds samen met de tuning van mijn 1.6TDI de EGR softwarematig weg laten schrijven. Tot op heden nog geen problemen daarvan ondervonden.
 

CDK

Forumguru
@ElScorpione, gewoon doen, dan ben je er voor eens en voor altijd van af, qua apk ga je geen problemen krijgen en als je de EGR laat vervangen is het wachten tot de problemen zich opnieuw aandienen.
 

Ericw

Forumguru
Rij al jaren met een "box" (externe cpu) onder de kap en ben er erg tevreden over. Is in overleg met de dealer gegaan en hoef hem er dus voor een beurt niet uit te halen.:jaja:
Met m'n vorige Superb heb ik er ruim 2 ton mee gereden zonder ook maar een enkel probleem. Ook op m'n huidige Superb zit hij weer en ben inmiddels 28000 km verder.
Ben het met Rosinfield eens dat tuning geen noemenswaardige extra slijtage veroorzaakt.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik denk eerlijk gezegd dat in de praktijk vooral het rijgedrag de meeste invloed zal hebben. Maar ja, wees eerlijk - als die extra paardjes eenmaal paraat zijn, is de verleiding vaak ook wel groot om ze eens flink de sporen te geven (gôh, kijk eens wat ik kan - had je niet gedacht hè!)...
Dat eerste ben ik direct met je eens. Zowel voor getunede als voor niet-getunede auto's overigens. Het tweede is echter een aanname, en lang niet in alle gevallen een juiste. En als je die paarden wél de sporen geeft, is dat natuurlijk geen enkel probleem.

Los daarvan: voor mij maakt het ook wel behoorlijk uit hoe en door wie de auto getuned is. Even heel kort door de bocht redenerend:

- de goedkope one size fits all-tuning door de bekende "beunhazen": levert in verband met (veel) minder optimale afstelling waarschijnlijk veel meer slijtage en problemen op; én de berijder die voor dergelijke tuning kiest is waarschijnlijk toch al minder zorgvuldig met zijn auto. Evident voorbeeld: het gesloten topic waarin iemand zei "who cares, 't is toch maar een leasebak".
- de duurdere tuning door gerenommeerde tuners: levert een veel optimalere afstelling op, blijft veel gerichter binnen de marges van motor, aandrijflijn en versnelling, en zal daardoor minder slijtage en problemen veroorzaken. Bovendien zal de gemiddelde koper van duurdere tuning nét wat meer compassie voor zijn voertuig hebben.

Kortom; de stelling dat je een getunede auto beter kunt laten staan onderschrijf ik in zijn algemeenheid in ieder geval niet.
 

Vanenkelen

Forumguru
A. De mechanische elementen in de aandrijflijn (versnellingsbak, aandrijfassen, wellicht zelfs banden en remmen)
B. Interne elementen in de motor (turbo, zuigers, injectoren, (roet)filters, egr klep, etc....).

- de goedkope one size fits all-tuning door de bekende "beunhazen": levert in verband met (veel) minder optimale afstelling waarschijnlijk veel meer slijtage en problemen op; én de berijder die voor dergelijke tuning kiest is waarschijnlijk toch al minder zorgvuldig met zijn auto. Evident voorbeeld: het gesloten topic waarin iemand zei "who cares, 't is toch maar een leasebak".

En in dit scenario zal je dus vooral te maken krijgen met slijtage/overbelasting van de aspecten onder B. Vaak levert beunhaas tuning namelijk niet eens het aantal PK's en NM's op die een goede tuner wel haalt. Maar wel overbodige inspuiting of verkeerde timing van de inspuiting met onvolledige verbranding tot gevolg.
 

Import Yeti

Forumguru
Persoonlijk denk ik, dat je bij een goede tuning de meeste risico's op een versleten koppeling of 2-massa vliegwiel of turbo hebt. Motorisch zoals krukas, drijfstangen, zuigers en injectoren ben ik niet zo band voor.
En zoals ik al eerder zei, het is maar hoe je met je auto om gaat.
 

Joske

Forumguru
Als je een versleten koppeling op 180k hebt ipv 200k tgv de tuning... dan is het me dat wel waard geweest. Maar dat moet eenieder voor zichzelf uitmaken.. Een koppeling kan je altijd om zeep helpen, getuned of niet.
 

Import Yeti

Forumguru
Als je een versleten koppeling op 180k hebt ipv 200k tgv de tuning... dan is het me dat wel waard geweest. Maar dat moet eenieder voor zichzelf uitmaken.. Een koppeling kan je altijd om zeep helpen, getuned of niet.
Ik bedoelde eigenlijk meer risico hebben op.....
 

Joske

Forumguru
uiteraard, je kan er geen vaste waarde op kleven natuurlijk.. Het is bij wijze van voorbeeld.
 
Bovenaan Onderaan