Rosinfield
† In Memoriam
Ja, ik ook!
Dat eerste ben ik direct met je eens. Zowel voor getunede als voor niet-getunede auto's overigens. Het tweede is echter een aanname, en lang niet in alle gevallen een juiste. En als je die paarden wél de sporen geeft, is dat natuurlijk geen enkel probleem.Ik denk eerlijk gezegd dat in de praktijk vooral het rijgedrag de meeste invloed zal hebben. Maar ja, wees eerlijk - als die extra paardjes eenmaal paraat zijn, is de verleiding vaak ook wel groot om ze eens flink de sporen te geven (gôh, kijk eens wat ik kan - had je niet gedacht hè!)...
A. De mechanische elementen in de aandrijflijn (versnellingsbak, aandrijfassen, wellicht zelfs banden en remmen)
B. Interne elementen in de motor (turbo, zuigers, injectoren, (roet)filters, egr klep, etc....).
- de goedkope one size fits all-tuning door de bekende "beunhazen": levert in verband met (veel) minder optimale afstelling waarschijnlijk veel meer slijtage en problemen op; én de berijder die voor dergelijke tuning kiest is waarschijnlijk toch al minder zorgvuldig met zijn auto. Evident voorbeeld: het gesloten topic waarin iemand zei "who cares, 't is toch maar een leasebak".
Ik bedoelde eigenlijk meer risico hebben op.....Als je een versleten koppeling op 180k hebt ipv 200k tgv de tuning... dan is het me dat wel waard geweest. Maar dat moet eenieder voor zichzelf uitmaken.. Een koppeling kan je altijd om zeep helpen, getuned of niet.