Tuning en slijtage

Rosinfield

† In Memoriam
Op zich vond ik deze discussie in een ander, inmiddels gesloten topic, wel interessant.
Hoewel ik best wil aannemen dat tuning leidt tot verhoogde slijtage van eea, is mijn stelling dat dit in de praktijk nooit problemen zal opleveren binnen de levensduur van de auto.
Uiteraard er van uitgaande dat er sprake is van tuning door een gerenommeerd bedrijf en een verantwoord rijgedrag.
Het feit dat dezelfde motoren veelal worden geleverd met diverse vermogens, vormt natuurlijk ook al een zeker bewijs voor deze stelling.
 

Canon-Eye

Donateur
Ik denk eerlijk gezegd dat in de praktijk vooral het rijgedrag de meeste invloed zal hebben.

Maar ja, wees eerlijk - als die extra paardjes eenmaal paraat zijn, is de verleiding vaak ook wel groot om ze eens flink de sporen te geven (gôh, kijk eens wat ik kan - had je niet gedacht hè!)...

Dus voor de tweedehandskoper blijft er weinig anders over dan een grondige blik op de (complete!) onderhoudshistorie in combinatie met een goede garantieregeling - en verder fingers crossed.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja maar dan veronderstel je dus een bepaald ongunstig negatief rijgedrag na tuning. Ik vraag me toch af in hoeverre dat gerechtvaardigd is. Ik zelf ben beslist niet anders gaan rijden na tuning. Vind het alleen fijner rijden en benut het extra vermogen eigenlijk alleen wanneer het nodig is (Snel inhalen of invoegen).
Van wat ik hier van anderen lees, krijg ik ook niet echt de indruk dat men na tuning als een idioot gaat rijden.
Maar zelfs wanneer men wel na tuning zou overgaan naar rijgedrag met een fors hoger "scheur-gehalte", denk ik niet dat de slijtage zodanig is dat het tot problemen leidt
 

Joske

Forumguru
Het feit dat dezelfde motoren veelal worden geleverd met diverse vermogens, vormt natuurlijk ook al een zeker bewijs voor deze stelling.
klopt zeker, vaak is het natuurlijk niet enkel software verschillen maar ook werkelijke hardware verschillen. Maar vaak zijn dit andere verstuivers, een grotere turbo, etc.
Niet altijd wordt daar het onderblok op aangepast. In sommige gevallen wel, in andere gevallen niet. Is motorafhankelijk en niet evident om zo een dingen te achterhalen.

Daar helpt een gerenommeerde tuner ook wel, een "goeie" verwittigt jou als je koppel vraagt dat bijvoorbeeld de handbak of automaat niet aankan.

Alleen, persoonlijk denk ik dat eens men voorbij stage 1 gaat qua tuning er toch wel een aanzienlijk verschil kan zitten in slijtage. Denk dat @VEEJAY daar ook vast wel iets over wil zeggen :).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Laten we, stel ik voor, het vooralsnog maar eens bij stage 1 houden en tuning waarvoor geen mechanische aanpassingen noodzakelijk of wenselijk worden geacht. Om de zaak niet onnodig te compliceren.
Als we het daar over eens worden, is dat al heel wat ;)
 

micky

Forumguru
Om eerlijk te zijn belast ik mijn auto tot het maximale, vaak met optrekken en ook met hardrijden in Duitsland waar ik bijna dagelijks (lees meerdere dagen per week) rij. dus met een chip wordt mijn auto zwaarder belast dan zonder chip, wel rij ik netjes warm en laat ik de motor uitdraaien voordat ik hem uitzet.
Dus bij de vaak voorkomende volle acceleratie krijgt mijn auto meer op de kop dan zonder.
Wel ben ik van mening dat met stage 1 tuning het verschil dusdanig klein is dat dit niet tot noemenswaardig extra slijtage leidt, ik rij bijvoorbeeld alleen maar lange afstanden, woonwerk is enkele reis al 125km en heel gebruikelijk is na vertrek een rit van 350-600km. daarmee wordt de motor weer dusdanig gespaard tov een auto die zoals die van mijn vrouw maar 7km rijdt via kinderopvang en school naar haar werk, om vervolgens 's middags het zelfde nog een keer te doen.

Zoals al genoemd, de grootste slijtage wordt bepaald door de gebruiker (en dus de omstandigheden waarin hij hem gebruikt).
 

Rosinfield

† In Memoriam
@ Kanonsoog: Niemand beweert toch ook dat je iets moet? Voor de goede orde, mijn bedoeling was slechts een goede inhoudelijke discussie over dit door jou aangedragen punt. Ik denk dus dat er volstrekt onvoldoende feitelijke evidentie is om je als geoptimaliseerd berijder zorgen te maken.
 

Import Yeti

Forumguru
Ondanks dat ik mijn Yeti bij een goede tuner heb laten tunen, altijd netjes en rustig warm rijd tot olie en koelvloeistof temperatuur beide 90˚C zijn, blijf ik conservatief in het misbruiken van het gestegen vermogen en koppel. Het is immers mijn eerste tuning en deze moet het vertrouwen op langere termijn toch echt eerst nog winnen.
Wil trouwens niet zeggen dat ik niet tevreden ben hé:D
 

Vanenkelen

Forumguru
Er zijn wel wat dingen waarvan ik me afvraag hoe het uitpakt na een tuning. Volgens mij worden er bij een tuning over het algemeen twee belangrijke dingen aangepast (verhoogd). Waarschijnlijk wel meer, maar ik ben en blijf een leek, dus please enlighten me :thumbsup:. Hieronder mijn boerenverstand redenering, ik hoor graag van de profies of dit een beetje klopt.

Twee belangrijke variabelen worden aangepakt (verhoogd):
1. De hoeveelheid ingespoten brandstof.
2. De maximale turbodruk.

Volgens mij hebben deze verhogingen altijd invloed op de totale rijbeleving, dus ook voor de rustige rijder die altijd half gas rijdt en zijn auto nauwelijks laat genieten van de extra pk'tjes en NM's. Ook deze bestuurder heeft te maken dat als hij een beetje gas geeft er net wat meer brandstof ingespoten wordt en zijn turbo net wat verder opspoelt dan voor de tuning.

Daarnaast zijn er een aantal aspecten die als gevolg hiervan meer te lijden zouden kunnen hebben:

A. De mechanische elementen in de aandrijflijn (versnellingsbak, aandrijfassen, wellicht zelfs banden en remmen)
B. Interne elementen in de motor (turbo, zuigers, injectoren, (roet)filters, egr klep, etc....).

In mijn redenatie zouden de aspecten onder B. altijd meer te lijden hebben onder een tuning dan die onder A. Hoe je het ook wend of keert, ze krijgen meer brandstof, roet, uitlaatgassen en rotaties te verwerken dan bij een niet getunede auto.

Voor de aspecten onder A is vooral de rijstijl van de bestuurder van belang. Een niet getunede auto die afgeragd wordt slijt waarschijnlijk harder op deze elementen dan een getunede auto die rustig bereden wordt en andersom. En misschien is er zelfs wel geen of nauwelijks verschil voor deze aspecten als zowel de getunede als niet getunede auto volle bak belast worden.

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken...
 

Import Yeti

Forumguru
Er zijn wel wat dingen waarvan ik me afvraag hoe het uitpakt na een tuning. Volgens mij worden er bij een tuning over het algemeen twee belangrijke dingen aangepast (verhoogd). Waarschijnlijk wel meer, maar ik ben en blijf een leek, dus please enlighten me :thumbsup:. Hieronder mijn boerenverstand redenering, ik hoor graag van de profies of dit een beetje klopt.

Twee belangrijke variabelen worden aangepakt (verhoogd):
1. De hoeveelheid ingespoten brandstof.
2. De maximale turbodruk.

Volgens mij kan Mark van JDengineering @Race Eend hier het beste antwoord op geven.
 

octaafje IV

Actief lid
M.i. hebben onze auto's tegenwoordig heel wat meer te lijden van al die overbodige rotondes in doorgaande wegen ter z.g. beveiliging van kruispunten met boeren landweggetjes waar gem. 1 x per kwartier een voertuig uit komt + al die fijne verkeersdrempels. Geeft veel meer slijtage + verhoging brandstofverbruik als een stage 1 tuninkje.
Mijn bandenslijtage is, sinds het populair worden van voornoemd automobilistje pesten, behoorlijk toegenomen en dat wijt ik niet aan een teruglopende bandenkwaliteit...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nogmaals, grotere slijtage zal in theorie kloppen, alleen zul je er in de praktijk doorgaans niets van merken. Het moment waarop die extra slijtage zich laat merken, ligt een eind voorbij de levensduur van het materiaal. Google maar eens op slijtage problemen agv tuning.
Btw, ook het hogere koppel verhoogt het rijgenot ; )
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn wel wat dingen waarvan ik me afvraag hoe het uitpakt na een tuning. Volgens mij worden er bij een tuning over het algemeen twee belangrijke dingen aangepast (verhoogd). Waarschijnlijk wel meer, maar ik ben en blijf een leek, dus please enlighten me :thumbsup:. Hieronder mijn boerenverstand redenering, ik hoor graag van de profies of dit een beetje klopt.

Twee belangrijke variabelen worden aangepakt (verhoogd):
1. De hoeveelheid ingespoten brandstof.
2. De maximale turbodruk.

Ik ben bang dat je niet veel meer dan 50% scoort. De turbodruk wordt inderdaad vaak aangepast, en door de alle sensoren past de ECU dan vanzelf de hoeveelheid benodigde brandstof aan. Een ander punt dat vaak wordt aangepast is het ontstekingsmoment (bij benzine), en ik dacht ook het inspuitingsmoment dat iets wordt aangepast.

Een ander aspect dat niet genoemd is in de discussie: op welke brandstof (octaangetal) is de auto getuned, en wat is de brandstof waarop de auto doorgaans rijdt. Je kunt een auto natuurlijk afstellen op een octaangetal van 102, en als de gebruiker er vervolgens euro95 mee gaat tanken (en ook geen ethanol toevoegt om het octaangetal te verhogen), dan moet een auto steeds de maximale correctie van bijvoorbeeld ontstekingsmoment gebruiken, als er dan door wat voor oorzaak dan ook een keer iets niet optimaal is (klein mankementje, slijtage of wat dan ook) dan valt het juiste ontstekingsmoment buiten het regelbereik van de ECU en krijg je problemen (in de vorm van niet of onregelmatig lopen, of verbrande uitlaatkleppen)
 

Noord26

Forumguru
Onze bolide is op een specifieke brandstof getuned door JD. Custom chipped heeft tijdens de diverser runs op de rollenbank zijn meerwaarde wel bewezen. Jeroen heeft zelf de software aan lopen passen, veel beter krijg je het niet denk ik..
 

Vanenkelen

Forumguru
Hoe er met de auto is omgesprongen is veel belangrijker dan of ie getuned is.
Ik heb liever een auto die getuned is met 100% die netjes warm gereden word als een standaard auto die door een idioot bereden is die niet weet wat warm rijden is.
Volgens mij is dit de kern van wat ik probeerde te omschrijven in die lange post hierboven :-)

Ik zou mijn eigen getunede auto zo van mijzelf kopen... Haha :-)
 
Bovenaan Onderaan