Tuners Golf MK8 R Variant "Codename: Sonic The R"

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Kan mij daar wel iets bij voorstellen. Stel dat je een accident hebt waarbij de motorkap uit het slot schiet, gaan de gasveren de motorkap omhoog duwen wat een gevaarlijke situatie zou kunnen veroorzaken. Wel redelijk ver gedacht. Hoe groot is de kans dat zoiets gebeurd ….

Eerste gedacht is idd “besparing” maar die stok die er nu als vervanging is, kost zeker niet minder dan een setje gasveren.
Wel ver gedacht inderdaad. De veren zijn niet zo sterk dat ze bij ontgrendelen direct open schieten, je zult de motorkap alsnog een stukje omhoog moeten tillen..
 

leon-cupra

Forumguru
Wel ver gedacht inderdaad. De veren zijn niet zo sterk dat ze bij ontgrendelen direct open schieten, je zult de motorkap alsnog een stukje omhoog moeten tillen..
Zei het toch dat het ver gedacht was maar in functie van “veiligheid” lijkt mij dit een plausibele verklaring.
Als je een accident hebt, speelt er een kracht. Die kracht is veel groter dan handkracht. Dus in het vergezochte gedacht zorgt de kracht die ontstaat door de botsing dat de motorkap wel stukje omhoog gaat tot de gasveren effectief werken.

@Rallye VW kan moeilijk zeggen “omwille van bezuinigingen en we willen meer marge pakken op een R” dus komen ze maar omwille van de “veiligheid” :arghh:
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus in het vergezochte gedacht zorgt de kracht die ontstaat door de botsing dat de motorkap wel stukje omhoog gaat tot de gasveren effectief werken
Maar als je dan toch al een accident hebt dan zal die eventueel, mogelijk, misschien uit zichzelf omhoogklappende motorkap toch geen extra kwaad doen?
 

Cordoba

Forumguru
Kan mij daar wel iets bij voorstellen. Stel dat je een accident hebt waarbij de motorkap uit het slot schiet, gaan de gasveren de motorkap omhoog duwen wat een gevaarlijke situatie zou kunnen veroorzaken. Wel redelijk ver gedacht. Hoe groot is de kans dat zoiets gebeurd ….
Zeer onwaarschijnlijk: de vergrendelhaak moet je naar voren trekken om te openen, dus bij een ongeluk moet eerst de balk met het vergrendelgat net onder de motorkap zo ver naar achteren verplaatsen dat de kap kan openen, onwaarschijnlijk dat de motorkap dan niet geraakt wordt en niet vervormd. Dan is het ook nog zo dat motorkappen bij een aanrijding tegenwoordig zo ontworpen zijn dat ze knikken in de lengte richting, zodat de motorkap niet door de voorruit geduwd wordt, en de geknikte motorkap ook een soort bescherming is dat voorwerpen richting voorruit waarschijnlijk eerst de geknikte motorkap raken, en dus omhoog gelanceerd worden. Kijk maar eens wat foto's van gecrashte auto's (bijv. op sloperijen) dan zie je dat bij bepaalde modellen bij een frontale aanrijding de motorkap altijd op hetzelfde punt knikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

sitechris

Donateur
Gasveertje is duurder dan stangetje en VW is (hopeloos) aan het bezuinigen geslagen. Dus dat is de achterliggende reden. Helaas zie je het bezuinigingsspook op heel veel plaatsen terug. Soms groot leed (werking software, bediening scherm, gebrek aan knoppen waaronder de belangrijke ESP knop) maar soms ook echt klein leed.

Paar voorbeelden van kleine bezuinigingen:
- Motorkap zonder gasveer
- Geen typeplaatje meer op motorkapafdekking (echt zonde)
- A-stijl niet meer met stof bekleed
- Geen draaiknop meer voor verlichting (nu onhandig paneeltje)
- Geen losse knopjes meer op stuurwiel maar uiterst onhandige haptische bediening)

Al die kleine dingen zijn uiteindelijk een groot ding. Allemaal gedaan om geld te besparen. De Golf 7.5 is wat betreft interieurkwaliteit echt beter.
 

Tuner111

Forumguru
Vandaag nog eens een productie datum gevraagd...

Na het hoopvolle nieuws van in oktober dat de wagen in januari in mijn bezit zou zijn. Is dit helaas niet het geval, de wagen is weer naar mei 2023 gegaan... dus word het nog even wachten.

Af en toe kijk ik ook eens naar nieuwe wagens in duitsland... maar die prijzen daar zijn echt ridicuul! 71k voor bijna het zelfde als mijn spec... ben ik blij met mijn prijs een jaar geleden :D
 

leon-cupra

Forumguru
Vraag is , zal de verkoper jouw prijs kunnen aanhouden? Welke levertermijn staat er op jouw bestelbon? Als de levertermijn 4 maanden langer is dan de levertermijn op jouw bestelbon, dan kan de verkoper alle prijsverhogingen doorrekenen (je kan dan uiteraard dan ook kosteloos de koop ongedaan maken).
 
Bovenaan Onderaan