tunen van een 1.4 benzine

D

Deleted member 12686

:aangenaam:
Sjonnie's verenigd u!
Maar even weer on-topic; de carterontluchting van de Felicia zit na het luchtfilter en huis.Bij de Fabia zit hij er voor of in het huis als ik het goed begrijp.

___JC___

Forumguru
Ja toen ik nog een een Octy 1 RS had werd ik ook af en toe Sjonnie genoemd. Trek het je niet aan. ;)

Dutch4x4

Senior Member
Maar even weer on-topic; de carterontluchting van de Felicia zit na het luchtfilter en huis.Bij de Fabia zit hij er voor of in het huis als ik het goed begrijp.

Yep, maar dat geldt wel voor meer (moderne?) auto's. Wel schoon, maar niet erg efficiënt. In de Fiesta gebruik ik de originele luchtfilterbehuizing nog als carterfilter en je wilt niet weten hoe vuil het originele filter daarvan wordt. Carter ontlucht daar recht in het luchtfilter. Aan de beschrijving van joergarms af te lezen werkt het bij de Fabia net zo.

D

Deleted member 12686

Raar......bij de Felicia wordt de vuiligheid dus zo weer terug de motor ingeblazen.
Aan de andere kant vreemd dat ze het tegenwoordig voor het luchtfilter inblazen omdat het toch lucht is die gewoon uit de motor komt en niet van buiten.De enige vuiligheid die er m.i dan in zit is wat olie.En dat is toch zo weinig dat het geen probleem voor de verbranding mag zijn lijkt mij.

joergarms

Senior Member
Ik zit eraan te denken om de carterontulchting dan ook helemaal niet meer op het luchtfilterhuis aan te sluiten.
Gewoon een kleind los filtertje erop, zodat er geen vuil naar binnen kan en prima.
Ik hou niet zo van het terugvoeren van uitlaatgassen en carterdampen.
Iemand hier ervaring met het loskoppelen van de carterontluchting??

Dutch4x4

Senior Member
Raar......bij de Felicia wordt de vuiligheid dus zo weer terug de motor ingeblazen.
Aan de andere kant vreemd dat ze het tegenwoordig voor het luchtfilter inblazen omdat het toch lucht is die gewoon uit de motor komt en niet van buiten.De enige vuiligheid die er m.i dan in zit is wat olie.En dat is toch zo weinig dat het geen probleem voor de verbranding mag zijn lijkt mij.

De lucht is iets minder schoon, dus de verbranding zal net niet optimaal zijn. Allemaal marginaal natuurlijk in gewone huis-tuin-en-keukenauto's. In de autosport daarentegen wordt er gewoon op de open lucht ontlucht, vooral in formuleauto's met de motor achter de coureur. In je eigen auto kun je dat beter niet doen, want het blijven giftige dampen. Dus als die via de ventilatie naar binnen worden gezogen, zou dat best wat hoofdpijn kunnen veroorzaken.

Dutch4x4

Senior Member
Iemand hier ervaring met het loskoppelen van de carterontluchting??

Er zijn inderdaad losse carterfiltertjes verkrijgbaar, soms met een klein tankje eraan dat de olie opvangt. Dat moet dan om de zoveel tijd worden geleegd. De filtertjes zien eruit als miniatuurluchtfiltertjes...

Gieliovd

Forumguru
Pijn in mijn kop heb ik al genoeg!

Er zit in de Fabia een grote bak met daarin het luchtfilter en achterin komt ook de carterontluchting uit.

Bij de dealer hadden ze hem laastst open gehaald in mijn bijzijn, toen ik opmerkte dat er een paar dagen na de beurt (toen was ik er weer) een enorme gele drap in de pijp zat. Hebben die zakken gewoon niet schoongemaakt tijdens de grote beurt.

Drap (slurry) kwam trouwens door veel korte eindjes te rijden.

Ik dacht gisternacht inderdaad dat je een vervanging filter had gekocht, maar je hebt dus een inleg. Dat maakt het ff anders.

Hoop dat je er plezier van hebt.

D

Deleted member 12686

Er zijn inderdaad losse carterfiltertjes verkrijgbaar, soms met een klein tankje eraan dat de olie opvangt. Dat moet dan om de zoveel tijd worden geleegd. De filtertjes zien eruit als miniatuurluchtfiltertjes...
Klinkt wel leuk en Sjonnie achtig :winkie:

joergarms

Senior Member
Oh shit, nu ben ik dus ook een Sjoniie, so be it!

@ Gieliovd, een vervangingsfilter is toch hetzelfde als een inlegfilter?
Het is een filter in dezelfde maat, die in de originele behuizing past, alleen gemaakt van een ander materiaal.
Bedoel jij soms een echt sportluchtfilter, eentje die je echt ziet zitten?

Gieliovd

Forumguru
Ik was er bij het schrijven al bang voor dat men het niet zou snappen.

Ik bedoel met een vervangingsfilter in die tekst een compleet nieuw "sport" filter. Dus een hele eenheid.

Met een inlegfilter bedoel ik gewoon zo'n vierkant blokje die je eruit kunt halen en reinigen. In het standaard kunststof blok.

meer pk's er uit halen andere nokkenassen en chip tuning zijn egt een aanrader,
heb het zelf ook zit nu zo rond 125 pk,

als je zkr meer vermogen er uit wil gaan halen koop dat een turbo kitje in combie met chip tuning en andere nokkenassen,
kom je wel zoon 75 tot 100 pk hoger uit
licht aan je turbo druk ?

gr jeroen

joergarms

Senior Member
meer pk's er uit halen andere nokkenassen en chip tuning zijn egt een aanrader,
heb het zelf ook zit nu zo rond 125 pk,

als je zkr meer vermogen er uit wil gaan halen koop dat een turbo kitje in combie met chip tuning en andere nokkenassen,
kom je wel zoon 75 tot 100 pk hoger uit
licht aan je turbo druk ?

gr jeroen

Het is niet de bedoeling er een straatrally auto van te maken, het ging me gewoon om een klein beetje meer vermogen.
Als ik echt wil knallen, dan koop ik wel een tdi en laat die chippen, daar heb ik altijd nog meer vertrouwen in dan in een gechipte benzinemotor.
Daarbij zijn de kosten van een paar nokkenassen, turbo en overige materialen ook echt niet in verhouding met de auto zelf, dus no tnx.

Bovenaan Onderaan