tunen van een 1.4 benzine

joergarms

Senior Member
Ik ben dit weekend toch weer even aan het zoeken geweest naar informatie over het tunen van de benzinemotoren.
GRofweg krijg je er bij de 75 pk versie 10 pk en 20 NM bij.
Dan kom je dus op waarden van 85 pk en 146 NM, dat klinkt opzich al niet zo slecht.
Kosten hiervan beginnen bij zo'n 300 euro.
Ik zit nu toch sterk in overweging te nemen om het te laten doen, je hebt net iets meer vermogen en je auto verbruikt bij normaal rijgedrag minder brandstof.
Ik weet wel dat de motoren onderin vooral iets soepeler worden, makkelijk oppakken zegmaar.
Wat zijn jullie ervaringen, we hebben dit al eens eerder behandeld, maar ik ben toch weer erg benieuwd.

Skombi

Actief lid
300 euro voor 10 pk zou ik nooit doen.
En dat zuiniger rijden doet hij alleen als je die 10 pk extra niet aanspreekt.

Fabia

† In Memoriam
Ik vind het wel heel erg veel voor 10pk. En dan maar hopen dat je echt 10pk erbij krijgt. Volgens mij valt er niet zoveel te halen uit een turboloze benzinemotor. Hoe wil je dat doen zonder meer verbruik?

___JC___

Forumguru
Niet doen joh zonde van je geld. Chippen van een atmosferisch blok is nutteloos. Kan je beter een volledige sportuitlaat en luchtfilter monteren.

VEEJAY

Forumguru
Ik zeg: in ieder geval nuttiger dan spoilers, sideskirts en andere dat soort zaken. Suc6 met je keuze.

D

Deleted member 12686

Ik zeg: in ieder geval nuttiger dan spoilers, sideskirts en andere dat soort zaken. Suc6 met je keuze.

Nuttiger misschien, maar ik moet de eerste nog tegenkomen die zulke dingen monteert voor het nut.
Tunen van een 1.4 benzine lijkt mij ook zinloos, zeker als het alleen om minder gebruik gaat.
Dat haal je er niet weer uit.

joergarms

Senior Member
Ik vind het wel heel erg veel voor 10pk. En dan maar hopen dat je echt 10pk erbij krijgt. Volgens mij valt er niet zoveel te halen uit een turboloze benzinemotor. Hoe wil je dat doen zonder meer verbruik?

Toch wordt dat vermogen op zo'n beetje alle sites vermeld.
Vermogen en verbruik gaan samen door één deur, maar het hoeft niet gelijk op te gaan, namelijk als je het rendement van de motor verhoogt, dan levert die motor bij een minder ver ingedrukt pedaal al hetzelfde vermogen.
Als voorbeeld; standaard trap je het pedaal voor 50% in om 50 pk te bereiken, na tunen trap je het pedaal 40% in om 50 pk te bereiken.
Daardoor is het dus mogelijk om zuiniger te rijden, dat heb je helemaal zelf in de hand.
Maar bedankt voor jullie reacties alvast, ik ben er nog niet uit:confused::confused:

___JC___

Forumguru
Sloop je achterbank eruit en overige overbodige onderdelen. Dan heb je dezelfde winst als 10pk meer en een stuk goedkoper !!
:D

D

Deleted member 12686

Koop voor €25.- een universeel open luchtfilter.
Klinkt mooi en geeft ook extra vermogen :super:

joergarms

Senior Member
Die achterbank heb ik nog weleens nodig, denk dat ik ruzie met mn vriendin en zoontje krijg:grin:
Wat betreft dat openluchtfilter, dat gaat moeiljk, aangezien het luchtfilter helemaal in een bak op de motor verwerkt zit, heb wel aan een vervangingsfilter gedacht.

D

Deleted member 12686

Die bak heb ik er helemaal uitgehaald.
Maar dat zal bij de Felicia wel anders(makkelijker) zijn als bij de Fabia.
(zie ook foto in mijn garage)

Roel

Lid
Als voorbeeld; standaard trap je het pedaal voor 50% in om 50 pk te bereiken, na tunen trap je het pedaal 40% in om 50 pk te bereiken.
Daardoor is het dus mogelijk om zuiniger te rijden, dat heb je helemaal zelf in de hand.

Zal het dan niet zo zijn dat je nog steeds je gaspedaal voor 50% intrapt, omdat je gewend raakt aan de verhoogde vermogen. Met als gevolg een hoger gebruik en ook een hogere slijtage van de remmen?

Als ik mijn gemiddelde snelheid / rijstijl vergelijk tussen mijn vorige auto (F1 combi 1.4 101 PK) en mijn huidige auto (O1 RS), dan kan ik vertellen (toevallig geen Koos Spee aanwezig?) dat dit gemiddeld hoger ligt.:489:

joergarms

Senior Member
Tsja, das geheel persoonlijk, natuurljk kun je wennen aan vermogen, maar dat zul je altijd hebben.
Maar het is gewoon een kwestie van je Rvoet beheersen en dan kan je verbruiik dus dalen.

Dutch4x4

Senior Member
Niet doen joh zonde van je geld. Chippen van een atmosferisch blok is nutteloos. Kan je beter een volledige sportuitlaat en luchtfilter monteren.

Wat JC zegt. Heb je een mooier geluidje én die 10 pk. :D

Chippen van een atmosferisch blok heeft alleen zin als de gasrespons door de huidige emissie-eisen zozeer is geknepen dat hij die van een turbomotor evenaart (en de Polo 1.4 die ik laatst als leenauto kreeg, had daar héél veel last van) en je er een ouderwetse benzineauto van wilt maken met het gevoel van een gaskabel. Dat geeft waarschijnlijk het gevoel van 10 pk extra, want die 10 pk zitten juist niet onderin maar bovenin.

Maar dat gevoel is wel heel veel waard. Daarom heb ik de ST ook laten chippen. Die ingehouden gasrespons is zó irritant dat je op een gegeven moment het geld er wel voor over hebt.

Een tweede reden om te chippen is om de elektronica te laten inspelen op hardwarematige aanpassingen, zoals die sportuitlaat en dat open luchtfilter. De combinatie daarvan levert pas echt het grote voordeel op. Maar dan ben je wel relatief duur uit in vergelijking met het simpel chippen van een turboauto.

joergarms

Senior Member
Ik heb inmiddels een vervangingsfilter van K&N besteld, die zijn echt niet duur meer, 45 euro incl verzendkosten.
Dat ding hoop ik deze week nog binnen te krijgen, dan kan ik die erin plaatsen. Had vorige week al het luchtfilterhuis uit elkaar gehaald en veranderd, daar zit echt teveel troep in, die zogenaamd het geluid moet dempen.
Een aantal schotjes verwijders, die gekgenoeg los te klikken waren, blijkbaar moeten die dingen er vaker uit, nadien klinkt de motor bij volgas iets zwaarder/ beter, waarschijnlijk wordt dat met het nieuwe luchtfilter nog beter.

Dutch4x4

Senior Member
Vervangingsfilter? Dus je bedoelt een inlegfilter voor in de originele behuizing? Dan verandert er niks met de carterontluchting.

Maar inderdaad: als je echt een 57i monteert, moet je een apart carterfiltertje monteren, want het slechtste wat je kunt doen, is volgens instructie het bijgeleverde carterdarmpje terugleiden naar de carteringang van de 57i. Dan leid je alle vuile dampen zo je mooie schone luchtfilter binnen (zoals eigenlijk ook in de standaardoplossing gebeurt) en kun je binnen de kortste keren aan het schoonmaken slaan - wat bij geoliede filters à la K&N best nog een speciaal klusje is. Verder hebben VAG-auto's eerder last van kapotte luchtmassameters door geoliede filters, laat staan als die ook nog worden getorpedeerd door carterdampen.

Verwacht overigens geen schokkende vermogenswinsten van zo'n inlegfilter. If any... Het weghalen van die resonantiefilters doet wellicht nog meer.

joergarms

Senior Member
Feitelijk reken op GEEN vermogenswinst, zowel, dan heb ik geluk. Maar het leuke is wel dat ik dit filter nooit meer hoef te vervangen, dus wat dat betreft heb ik er straks al voordeel mee.
Wat betreft die luchtmassameter, daar heb ik heel verschillende verhalen over gelezen, het schijnt vooral na het reinigen en dan overmatig gebruik van olie voor te komen dat die dingen kapot gaan. Maar ik heb al meer van dit soort filters gebruikt en er nooit last van gehad.

Het is inderdaad een vervangins-inlegfilter, dus de carterontluchting blijft gewoon op het luchtfilterhuis aangesloten zitten.
Zo'n 57 i kit is leuk, maar dan moet je meer doen met je auto vind ik, niet alleen zo'n dikke buis in je motorruimte leggen, dat is een beetje sjonnieachtig.
Ik hoop wel dat er een duidelijke sticker bijzit om op het huis te plakken, anders vrees ik dat de dealer het filtertje braaf vervangt.:disc:

D

Deleted member 12686

niet alleen zo'n dikke buis in je motorruimte leggen, dat is een beetje sjonnieachtig.
Thanx :D
Ik ben ontroerd, nog nooit ben ik Sjonnie genoemd :tongue:
Ik vind het wel mooi lijken die dikke buis onder de motorkap.Smaken verschillen gelukkig.

Dutch4x4

Senior Member
Ik ben wel vaker sjonnie genoemd... En bovendien: wie ziet die buis van buiten? Je hoort 'm alleen maar. :D

In de Fiesta:

simota2.jpg

Waaraan trouwens inderdaad nog iets meer is gedaan. Dus dan ben ik weer geen sjonnie. :)

Bovenaan Onderaan