Tunen 1.2 met dsg?

Mijn ervaring (8000 km ) met 1.2 en 7 traps DSG, helemaal nieuw voor mij overigens, is dat hij vanuit stilstand het beste optrekt met het gaspedaal voor 75 % .
Gelijkmatig en toch een beetje in de stoelleuning gedrukt.
100% gaspedaal (geen kickdown) geeft de indruk van een ongeleid projectiel (sorry Yeti).
Met kickdown heb ik nog niet echt aangedurfd, hij is nog nieuw en spaar hem nog wat.
Voor mij is de olietemperatuur tot nog toe belangrijk, deze loopt tamelijk achterop (in graden celcius) bij de koelwatertemperatuur,
Ik heb het idee, dat het schakelgedrag van de DSG door een aantal van deze externe gemeten waarden kan worden beinvloed.
 

Claude

Lid
Ik sta dus stil of bijna stil bij een kruising. DSG in 1 of 2 bij 1000/1200 tpm. Wanneer ik gas geef reageert de motor dus niet meteen.

Meer koppel bij lage toeren helpt je.

Het beste is zelf de proef op de som te nemen.
Ik weet niet waar je woont, maar volgens de Dogwhisperer op het Autoweek forum kun je bij die tuner die hij aanbeveelt eerst even proberen (plaatselijk een paar rondjes rijden) of de tuning je probleem oplost. No cure no pay.
 

EdK

Forumguru
Voor mij is de olietemperatuur tot nog toe belangrijk, deze loopt tamelijk achterop (in graden celcius) bij de koelwatertemperatuur,
.

Dat lijkt me ook vrij logisch, water warmt sneller op dan olie.
En met koude motor gaat de koelvloeistof er voor zorgen dat je olie ook opgewarmd wordt.

Dus het door jouw geconstateerde is een normaal verschijnsel waar je gelukkig van moet worden.
 
Ik volg het advies van Claude en ga langs bij de tuner. Jammer dat ABT de Yeti nog niet zijn programma heeft, maar naast de tuner van DW is er ook Z...Tuning in Utrecht. MAAR ik ga eerst de dealer bellen over de garantie.

Bedankt allemaal voor de reacties!
 
Ho, wacht even, 1200 rpm lijkt erop , dat je niet in de Drive stand staat.
In deze stand (D) kom je op 800 rpm uit. ( voor het stoplicht met rem er op)
En daarna als een speer , zonder enige vertraging, vanuit stilstand.
Linkervoet op de rem uiteraard.
 

Pekel

Nieuw lid
Ik weet niet precies waar ik mijn probleempje kwijt moet maar dit lijkt mij een goede plek. Ik heb een Yeti ambition 1.2 met DSG, bevalt prima na 3500 km, maar ik heb een probleem bij ongeveer 1100 toeren in 6 en 7 van de versnellingsbak. Bij dit toerental gaat hij een lage bromtoon geven en bij 1200 toeren is het opgelost, is er iemand bekend met dit probleem. Mijn garage heeft het doorgegeven aan de importeur.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Probleem is dat we zo moeilijk kunnen inschatten in hoeverre dit een "abnormaal" geluid is. Dat hij bij lagere toeren meer "bromt", is op zich natuurlijk niet vreemd. Vraag me dus af of dit geluid bij jou anders is dan bij mij en de anderen. Mij is het althans nog niet als alarmerend opgevallen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat herken ik niet. Moet soms zelfs op de toerenteller kijken, als ik na starten even iets anders heb gedaan en niet meer weet of ik hem nou al gestart had.
 
Herkenbaar. Niks bijzonders, behalve de zachte brom is hij superstil bij dit lage toerental en ja, al in 6 of 7. Stil, één van opvallende eigenschappen van de Yeti.
Tevreden snorrend zou ik zeggen.
 

EdK

Forumguru
@ Pekel: Koude motor loop altijd zwaarder en zal hierdoor brommen, als hij na 20km rijden warmer is zal hij ook soepeler lopen
Als dat stuur trilt bij alle snelheden dan eens terug gaan naar de dealer en band/velg opnieuw laten uit balanceren.
 
@EDK binnenkort komt je Yeti zie ik...wedden dat hij ook lekker snort als een kat...
wat ik je brom..
De mijne gromt als ik hem intrap..

Jan
Yeti 1.8 Briljant Silver
 

Vdub

Actief lid
Mn Pa rijdt een handgeschakelde Yeti 1.2TSI die vind ik persoonlijk best goed rijden in lage toeren... maar de vraag is, wat verwacht je van een 1,2TSI.. hetzelfde als van een 2L TFSI met 200pk? Deze motor is bedoeld als instapmotor met een redelijk vermogen en dit verbruik.. het zal nooit een raceauto worden..

Even snel de kruising over als er een auto aan komt..
Je kan ook even blijven staan...
 
Bovenaan Onderaan