Tunen 1.2 met dsg?

Iemand misschien al zijn Yeti 1.2 TSI met DSG laten tunen.
In D vind ik dat hij te snel opschakelt, al bij 1500 tpm naar 7. Als ik zelf schakel vind 2000 tpm eigenlijk prettiger rijden. Betekent ook dat als de snelheid zakt de Yeti sneller terugschakelt en reageert daardoor sneller. Nu is ie wat traag, rij 60 km in 7e versnelling en als je plotseling gas moet geven, duurt het net te lang voordat ie versnelt. Een beetje een turbo gat.

gr. john
 

VEEJAY

Forumguru
Zoekt en gij zult vinden! Maar een powerbox gaat trouwens je DSG gedrag niet aanpassen. Dus wat ge moet is de mechatronic laten programmeren. Heeft niks met chiptunen of powerdozen te maken. Vraag JD Engineering of hij ook DSG7 kan programmeren. DSG6 kan hij wel weet ik. DSG dokter/TVS zal het ook wel kunnen denk ik.
 

Claude

Lid
@Yeti34

Lees deze ervaring eens over een 1.2 TSI met DSG (posting van the Dogwhisperer).

Oorspronkelijke klachten komen overeen met jouw klachten.
En zijn verholpen door tuning met een externe ecu.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tja, ik ben toch bang dat je dan een verkeerde keus hebt gemaakt en beter een handgeschakelde versie had kunnen nemen. Alles wijst er n.l. op dat de DSG er op gericht is je zo economisch mogelijk te laten rijden. Ik vind het zelf totaal geen probleem en heb na een tijdje ook gemerkt dat je zelf enige invloed kunt uitoefenen door wat met het gaspedaal te spelen. Wanneer hij niet vroeg genoeg reageert naar je zin, helpt het om evn het gas te laten vieren en dan weer in te trappen. Aan de andere kant heb ik soms het gevoel dat hij juist te lang door blijft trekken alvorens op te schakelen (op de snelweg bij hogere snelheden als je vaart wilt maken). Als je dan ook even het gas los laat, schakelt hij op.
 

EdK

Forumguru
Dacht dat je een normale stand een sprtive stand en ook handgeschakeld met die DSG kon rijden ?
Dus als de eerste 2 niet bevallen dan ga je toch in die handmodus rijden ?
Kun je je alleen afvragen waarom je nog een DSg bak hebt genomen.
Ikzelf vind de handgeschakelde bak nog steeds het meest prettige
Zelf gewoon bepalen wanneer je schakelt, maar dat is uiteraard ook een persoonlijke mening
 

Captain Hook

Forumguru
Zaken die Rosinfield vertelt zijn dingen die niet specifiek voor een DSG bak zijn. Dat was jaaaaaaren geleden ook al het geval met ouderwetsche automaten. Die kon je ook enigszins sturen door met het gaspedaal zulk soort acties uit te voeren.
 

VEEJAY

Forumguru
Mannen lees nou eens goed naar wat ik heb gepost en de vraag van de topicstarter.

In de link van Claude staat niet de oplossing van het probleem.

Probleem is vroeg opschakelen.
Antwoord op autoweek is dat hij lekker trekt door de versnellingen heen, das nogal logisch met meer vermogen.

Geloof mij nu maar want ik heb een slome auto met DSG gehad en nu dezelfde auto vele malen krachtiger met dezelfde DSG. Dus ik weet het.

-Hij gaat echt niet sneller schakelen van de 7 naar de 4e versnelling bijvoorbeeld.
-Hij gaat ook niet opeens in de 6 rijden waar hij voorheen in de 7 zou rijden.
Dit kan alleen met aanpassen van je mechatronic.

Als je hem 75% gas geeft in de 7 duurt het even voordat de juiste versnelling is gevonden, en daarna moet het zaakje op gang komen. Dat kan door de turbogat zijn en dat is wel iets te verbeteren door tuning maar dat hangt van de programmeur af. Bij DSG komt de turbo er zowieso later in (ivm koppelbeperking), dus je turbo komt later op gang=turbogat. Tenzij je hem vloert en de DSG hem bovenin de toeren legt dan komt de turbo sneller omdat dat zo geprogrammeerd is in de ECU (voorbeeld: Boost requested bij dat toerental.

De topicstarter kan uitsluitsel geven over wat ie nu bedoeld...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Laat hij dat dan maar doen. Ik heb overigens niet willen beweren en dat dacht ik ook niet gedaan te hebben, dat eea specifiek voor DSG geldt. Aangezien de vraag echter over de 1.2 tsi dsg ging en ik daar ervaring mee heb, heb ik het daartoe beperkt.
 

VEEJAY

Forumguru
Mijn reactie was niet op jou gericht. Sterker nog de reden dat ik mijn mechatronic niet laat aanpassen is omdat je inderdaad met het gaspedaal DSG geschakel kunt beinvloeden, dus je hebt gelijk :-)
 

Rosinfield

† In Memoriam
ha, ha en mijn reactie was eigenlijk op Capt. Hook gericht, maar begrijp inmiddels dat dit gelezen kan/moet worden als een aanvulling op hetgeen ik schreef, derhalve excuses voor m'n wat kribbige reactie.
 

Claude

Lid
Probleem is vroeg opschakelen.

Volgens mij is het probleem te weinig trekkracht bij lage toeren.

Dat kun je omzeilen door later te schakelen, dan maak je meer toeren en heb je meer trekkracht.

In de eerder gegeven link naar de posting van ene Dogwhisperer op Autoweek wordt aangegeven, dat je door de bij hem toegepaste tuning bij lage toeren meer trekkracht ter beschikking hebt, waardoor de poster ervaart dat de auto ook in de 7e versnelling veel levendiger is geworden en het door hem genoemde turbogat (even niet reageren op het indrukken van het gaspedaal) is verdwenen.

Volgens mij is dat precies wat de TS wil.

Maar misschien kan hij er zelf wat van zeggen? :)
 
Volgens mij is het probleem te weinig trekkracht bij lage toeren. Maar misschien kan hij er zelf wat van zeggen? :)

Simpel gezegd wil ik dat de auto direct reageert als ik gas geef. Heb al een paar keer meegemaakt dat ik nog even snel wil invoegen of een kruising op wil terwijl er een auto aankomt. De motor reageert dan niet meteen. Heel vervelend. Ik heb het verhaal van Dogwishperer gelezen. Je krijgt dus meer koppel, maar is mijn probleem daarmee ook opgelost?

Dank voor de reacties trouwens.
 

EdK

Forumguru
Maar misschien kan hij er zelf wat van zeggen? :)

Volgens mij is hij sprakeloos !
 

VEEJAY

Forumguru
Zoals ik al eerder heb aangeven zijn er een aantal factoren die maken hoe snel je auto reageert. (DSG terugschakeltijd vs. gaspedaal stand (100%/75%) bij het gevraagde vermogen vs. ECU programmering/Powerbox (wanneer de turbo erin moet komen) vs. turbo opspoeltijd)

Als je een diesel hebt zoals ik zal de trekkracht er al bij lage toeren zijn, bij een benzine gaat ie sleuren als je wat hoger in de toeren klimt.

Het is niet duidelijk wat jij bedoeld.

1. Is het dat je moet wachten op de DSG die een paar trappen terug gaat?
2. Is het dat het gewoon lang duurt voordat hij van zeg maar 2000 toeren naar 6000 toeren klimt in een versnelling?

Als 1. Ja is dan geldt mijn antwoord.
Als 2. Ja is dan geldt Claude zijn antwoord en kun je hem motorisch dus tunen om vlotter te maken.
 
Ik sta dus stil of bijna stil bij een kruising. DSG in 1 of 2 bij 1000/1200 tpm. Wanneer ik gas geef reageert de motor dus niet meteen.
 

VEEJAY

Forumguru
Dus eigenlijk geen van de twee opties die ik aangaf.. Okay..

Dan denk ik dat je naar de dealer moet, het heeft dan niks met de proza die ik geplaatst heb te maken.

Je openingspost ging over de versnellingen die de DSG voor je uitkiest, dat heeft mij op het verkeerde been gezet denk ik.

Succes!
 
Bovenaan Onderaan