Tripje naar JD met O2 RS

LT83

Forumguru
@ JC..tuurlijk heeft 4x4 een grip voordeel, ben je een beetje aant stangen. Ik krijg de pk's op droog asfalt wel gewoon nog steeds prima op de weg nu hoor.

@ plaza, bedankt voor je duidelijke info. Mark en Hans (die kwam toevallig wat halen bij JD) hebben samen gekeken en kwamen tot de conclusie dat het waarschijnlijk ook vervuilde inlaatpoorten waren volgens mij. Om dit schoon te maken moet als ik mij niet vergis wel de hele kop eraf. Hans maakt hiervoor even een offerte. Zoals al aangegeven zal ik hem daarna nog een keer rollen om te kijken of hij dan wel optimaal vermogen kan leveren.

plaza

Forumguru
Ze zullen na de reparatie bij Hans ook bij JD weer even je RS moeten re- chippen, want nu
hebben ze om problemen te voorkomen waarschijnlijk je RS chip iets ingeperkt.

LT83

Forumguru
Volgens mij zei Mark dat dat niet echt nodig was. Kun je dat bevestigen Mark, of was je er vanuit gegaan dat je bij het rollen nadat hij schoon is nog
een beetje "bijgesteld" moet worden?

Race Eend

Forumguru
Plaza gaat wat te snel in het hele verhaal.

Zijn RS ging in de bingo (verkoop), hij is zodoende wat terug gezet in vermogen om zijn problemen te verhelpen en de auto probleemvrij te kunnen inleveren..

De nieuwe eigenaar heeft echter alsnog problemen gekregen. Is daarmee naar JD geweest, daar is de diagnose gesteld dat de inlaat kanalen compleet vervuild moesten zijn. Via Hans Sloot is er toen een offerte gedaan om dit op te lossen, echter gezien de auto nog binnen de garantie viel, is de auto elders gerepareerd. (het is geen rocket science maar gewoon grondig schoonmaakwerk en veel demontage).

Anyway om bij luuk terug te komen, zijn RS is niet terug gezet, hij heeft er nl geen nadelen van (behalve dat je het in de meetwaarden ziet, is er geen cilinderoverslag etc).

Schoonmaken van de inlaat etc moet dit laatste verhelpen, waardoor de motor nog optimaler zal lopen.

De kop moet er mogelijk af, eerst alleen het inlaatspruitstuk. mocht het zeer extreem zijn dan kan de kop er alsnog af.

LT83

Forumguru
Mark, bedankt voor je antwoord, dan had ik het toch goed begrepen gister m.b.t. de afstelling. Die maximale 12% wegregelen op de pingelsensoren, zit die er nu nog steeds in of is dit door de aanpassingen wel wat minder nu?

Race Eend

Forumguru
dat is wat terug gezet voor de veiligheid, maar het is niet zo dat het schoonmaken dat naar 0 terug zou brengen. Dus je hebt daar geen nadeel van.

LT83

Forumguru
Mark, helder verhaal! Ik wacht de offerte van Hans even af m.b.t. het cleanen, ga op jouw advies af dat hij hier de juiste man voor is. Zoals al eerder aangegeven wil ik gewoon dat hij optimaal loopt, niet direct om er perse de meeste pk's uit gehaald te hebben, maar wel om de conditie van het blok goed te houden in de toekomst.

sitechris

Donateur
@JC: ondanks heel veel power op de voorwieltjes mis ik 4WD niet. De FWD maakt de auto lichter, speelser, zuiniger en sneller en goedkoper. Wat meer grip vind ik niet opwegen tegen de voordelen van FWD. Overigens vind ik het wel per auto verschillend. Bij een dikke Audi, Superb etc vind ik 4WD wel weer nuttiger.

LT83

Forumguru
@ Chris, daar heb ik nog een leuke aanvulling op. Een maatje van mij was laatst met zijn Focus ST aan het spelen met een Porsche Panamera Turbo (500pk en 700nm),
bij volle bak over rotondes begon de zware panamera met 4wd gewoon achter uit te breken. De Focus ging wel maximaal, maar bleef wel grip behouden waardoor de Porsche bij uitaccelereren pas bij 100+ voorbij kwam. Het verbaasde de Panamera bestuurder dusdanig dat hij de Focus gewoon is gevolgd om te vragen hoe dit mogelijk was. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in het feit dat die maat van mij even een 0-100km/h in 3,8sec op de launch control ervaring heeft opgedaan. Hij werd er gewoon licht in zn hoofd van ;) Waarna de Porsche bestuurder nog even aangaf van; achja zo zal jouw Focus (265pk-447nm) ook wel aanvoelen niet, je kon mij immers goed bijhouden ;) Haha dat is lachen toch!!!!

Noord26

Forumguru
Totaal gewicht en de verdeling daarvan kan idd grote verschillen maken. Zo'n Porsche lijkt mij tamelijk zwaar aan de achterzijde?

___JC___

Forumguru
Elke auto rijdt lekkerder als deze lichter is natuurlijk en als het om bijhouden gaat moet je kijken naar pk/gewicht verhouding. Bij zware bakken is 4wd zeker aan te raden. FWD is een aandrijfconcept wat in de basis gekozen wordt omdat het de meest goedkope, veilige en simpele optie is. Chris jij hebt ook RWD met veel vermogen gereden. Rijdt dat niet gewoon lekkerder?

LT83

Forumguru
@ Noord....natuurlijk zijn het 2 verschillende auto's en moeilijk vergelijken. Het was meer bedoeld als een grappig voorbeeld als een argumentatie. Op droog wegdek kan een goed uitgebalanceerde FWD gewoon echt een leuke wegligging hebben. De argumenten die Chris aangeeft heb ik ookal diverse malen hier genoemd. Zowel FWD, RWD en AWD hebben allemaal zn voor- en nadelen.

VEEJAY

Forumguru
Fijn dat het hier op het forum weer wat minder gaat over bijtelling en belastingvrije auto's :tongue:

sitechris

Donateur
@Luuk: de 4WD bij porsche is wrsnl zo afgesteld dat een groter percentage naar de achterwielen gaat, waardoor je nog wat kunt spelen.
@JC: RWD rijdt als je stevig gaat sturen uiteraard lekkerder. Besturing is met name extreem zuiver, auto is speelser (achterkant breekt snel uit, enorm vermakelijk) en je krijgt vermogen beter op de weg (in de zomer dan). Een FWD auto is makkelijker te rijden op de limiet, RWD is gemener. Overigens haal ik in de GTI hogere bochtsnelheden, grip van de GTI in bochten is wel beter dan in de 130i. Die was dankzij harde vering erg nerveus en stuiterig. GTI ligt snaarstrak in de bochten. Enige probleem is dat je pas na uitsturen van een wat scherpere bocht op het gas kunt staan. In de bocht betekent onderstuur en uiteindelijk ingrijpend ESP die gas terugneemt. Ik heb zelf overigens ook 4WD gehad (BMW 330XD), maar vond dat niet bij die auto passen. Auto was echt te zwaarlijvig en te saai.

___JC___

Forumguru
Okee, maar een 330XD dus een diesel en die zijn per definitie saai natuurlijk. :) Wel bijzonder dat je met de GTI harder door een bocht kan dan een 130i. De GTI is wat betreft onderstel nog wel helemaal standaard? De BMW staat toch ook wel bekend als rijdersauto, maar zo een zware 6 cylinder voorin helpt uiteindelijk natuurlijk ook niet echt in de bochten.

LT83

Forumguru
Nog even een leuke aanvulling op hoe goed de maatchipjes van JD zijn; Ik had vanmiddag bij toeval een leuk vergelijk met een Porsche Boxer S uit 2006,
we reden naast elkaar en gingen beide bij 120km/h in de 4e versnelling vol op het gas. In het begin pakte ik waarschijnlijk door het koppel geleidelijk een autolengte voorsprong en deze was er nog steeds bij 210km/h. Toen vond ik het wel mooi geweest ;) De porsche bestuurder vond het ook wel bijzonder aangezien hij nog even naast mij ging rijden en een duimpje gaf.

___JC___

Forumguru
Hee Luuk, gaaf dat je een Porsche bij kan houden met een Skoda natuurlijk, maar de Porsche Boxster heeft 'maar' 240pk en weegt niet heel veel minder dan jouw RS. Overigens denk ik dat je het op een bochtig weggetje wel een heel stuk moeilijker had gehad om m bij te houden. :)

Race Eend

Forumguru
@JC
oude boxster S: 252 pk - 315Nm
2003 boxster S: 260pk - 310Nm
2005 boxster S: 280pk - 320Nm
2009 boxster S: 310pk - 360Nm

en een betere stroomlijn dan een octavia RS combi! Maar lang niet zoveel koppel als Luuk zijn RS, eerst moet hij dus toeren maken..

LT83

Forumguru
@ JC.. het was zoals Mark aangeeft het 280pk model, met betrekking tot het bochtenwerk heb ik totaal geen illusies ;) Hierin is de RS ook geen hothatch of sportwagen, doordraaiers (snelweg op- en afritten bijvoorbeeld) gaan hem nog wel redelijk af, maar bij het kortere bochtenwerk merk je dat dit in vergelijking tot een GTI of bijvoorbeeld een Clio RS of Focus ST echt wel minder is.

Bovenaan Onderaan