Trilling in de auto op de snelweg, hoogteslag banden?

Lijken de velgen recht of heb je dit ook laten controleren? Daar zijn gewoon bedrijven voor die de velg kunnen checken op rondheid. Verder, schoonmaken van de naaf wordt wel eens vergeten en de velg zelf uiteraard.

En inderdaad misschien voortaan toch maar Michelin banden eronder zetten. Alhoewel Goodyear volgens mij geen verkeerd merk is, maar misschien niet geschikt voor de Octavia.

Trilling kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben, maar als je zeker weet dat het in de wielen zit..
 
Je kunt het eigenlijk pas goed zien, en vertel mij wat, heb ze alle 4 laten richten!, of het wiel krom is wanneer de band eraf is. Dus band eraf, wiel op de ballanceer en laat maar draaien. Je moet namelijk kijken naar daar waar de band op het wiel zit gemonteerd: groene kader. Pas als je zeker weet dat het wiel 100% goed is kun je naar de band gaan kijken.

De rand van het wiel kan best op het zicht wat slag hebben, terwijl de rest wel recht is.
Of juist niet. Ik had bijv. ook 1 wiel waar het hart niet recht was.
banden mogen wel wát slag hebben maar echt minimaal.. zeker bij de gerenommeerde merken niet. Als je het ziet dijnen dan is dat zeker niet goed.. bij chinese troep kan die onrondheid idd wel een ding zijn, maar dat moet je uberhaupt niet willen rijden.

dus: banden eraf en de wielen nakijken. én bij iemand die er verstand van heeft en jaarlijks z'n balanceer laat ijken..
zijn dr zat bij die m jaren hebben staan en er nooit wat mee doen wat onderhoud betreft..

IMG_0318.jpeg
 

PizzaPieter

Forumguru
@Raoul Esman ; ik heb verschillende auto's gereden en alleen bij de VAG groep auto's lijkt dit bij mij ook te gebeuren, of het nou zomer/winter/allseasons zijn.....na een tijdje ontstaan er trillingen/hoogteslag die ik bij andere auto's niet had. Heb me er bij neer gelegd.
 

Eltjo

Forumguru
Bandenspanning goed houden en regelmatig voor-achter of kruislings wisselen om deze effecten zo min mogelijk te hebben.
Schokbrekers (achter) moeten ook goed zijn.
Is het loopvlak dat ei-ert of is het ook al te zien aan de zijkant? Weet niet of je dat kan zien, maar ik denk een een doorlopende lijn tussen loopvlak en zijkant.
 
ik ben zeer nauwgezet wat betreft bandenspanning, ik corrigeer hem zelfs een aantal keren per jaar zodat deze altijd netjes rond de 2,2 bar blijft zodra de buitenlucht temperaturen toenemen/afnemen. Ik heb ook allerlei bandenspanningen geprobeerd, 2,2 is eigenlijk een compromis: op 2,0 bar (te laag) is het comfort goed maar vind ik het bochtengedrag niet fijn, op 2,5 bar vind ik de wangen te stijf en voel ik elke oneffenheid in de weg EN trilt het stuur meer (ja ook na 100.000 keer balanceren).

De banden wissel ik regelmatig (voor-achter EN kruislings <- dit i.v.m. een iets scheve stuurstand bij rechtuitrijden (ja de auto is 100.000 keer uitgelijnd), hier ligt het ook echt niet aan.

Ik heb nog een set zomerbanden op originele velgen liggen, ik ga deze van de week op de auto monteren om te zien of deze ook hoogteslag hebben, in ieder geval zijn het Continental banden dus ook 'premium'.

Ik doe er zoveel aan om deze auto zo goed mogelijk te laten rijden, maar het lijkt alsof er in de basis toch iets niet goed zit. Onronde banden helpen niet, speling in de aandrijflijn (of een slijtend 2-massa vliegwiel?) helpen ook niet, zie mijn chiptuning topic. Wellicht zoals @PizzaPieter aangeeft moet ik het allemaal gewoon accepteren, dit ligt niet in mijn aard maar het zou me wel enorm helpen :D.

Ik zal vanmiddag een filmpje posten van de hoogteslag in de banden op de achteras.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik rij zelf altijd met 2.4/2.5 en dan is het effect minder. Qua comfort met 18" niet even lekker, maar minder gehobbel wel fijn.
Zijn je lagers oke (gevoel, niet gehoor)
 

1983jeroen

Forumguru
Weet je wel zeker dat die zomerbanden op originele velgen vrij zijn van trillingen?
Heb je daar wel mee gereden al eerder?

Misschien kun je een setje wielen van iemand anders proberen?
 

Slider

Forumguru
Ik heb sinds kort ook trillingen in mijn auto. Na banden wissel van winterbanden naar Goodyear Vector3 All-Seasons.
Standaard maat 205 breed 16" velgen.
Ben al terug geweest, ze zeggen opnieuw te hebben gebalanceerd en wat gevonden te hebben. Wat ze bij eerste keer balanceren niet hebben gezien dus, lekker om te weten dan.

Heb het idee dat het nu minder is, maar voor mijn gevoel nog niet helemaal over. Ook ik rij normaal met 2,5 Bar, garage heeft ze waarschijnlijk op spec lagere bar gezet. Moet nog daarin gaan testen.
Je zou zeggen, hardere band, sneller trilling doorgeven.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Bijzonder dat ze fouten maken met balanceren. Zo ontzettend moeilijk is dat ook weer niet, i.t.t. uitlijnen, dat is wél tamelijk nauwkeurig werk.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik heb sinds kort ook trillingen in mijn auto. Na banden wissel van winterbanden naar Goodyear Vector3 All-Seasons.
Standaard maat 205 breed 16" velgen.

Heb het idee dat het nu minder is, maar voor mijn gevoel nog niet helemaal over. Ook ik rij normaal met 2,5 Bar, garage heeft ze waarschijnlijk op spec lagere bar gezet. Moet nog daarin gaan testen.
Je zou zeggen, hardere band, sneller trilling doorgeven.
Hardere banden, sneller trillingen doorgeven, maar ook hardere, mooier rond :-)

Tot nu heb ik, m.u.v. Steverink, iedere garage moeten wijzen op het risico op hoogteslag nadat het balanceren niet het beoogde effect had. Is denk ik gewoon fabriekswerk bij de meeste: wiel eraf, op het apparaat, slinger d'r aan, loodjes plakken en hoppa, volgende. Vakmanschap (kijken, voelen, vlakke hand erop) zie ik niet meer veel.

Eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat als je gevoelig bent voor trilling (en geluidjes etc) de hoogteslag minimaal kan zijn, waarbij de een niks merkt en de ander wel. Ik ben zo'n ander
 
Laatst bewerkt:

Frup

Forumguru
Mmm, interessant topic. Me-too!
Vervelende trilling vanaf ca. 125 km/u. Maar alléén met de winterbanden (op stalen velgen) eronder. Met de zomerbanden geen problemen.
Ik dacht eerst dat het kwam door de wielbout bevestiging van de Rud Centrax sneeuwkettingen. Dus die er laatste vakantie vanaf gehaald. Zonder resultaat. Binnenkort eens langs de bandenboer, gewapend met de informatie van hier.
 
@Frup , ik ben benieuwd naar de conclusie van de bandenboer, laat het ons even weten a.u.b.!

Ik ben ook nog niet klaar met die verhaal, hopelijk binnekort een update van mijn kant.
 

Slider

Forumguru
Maandje verder. Trillingen zijn nog gewoon net zo aanwezig na de 2de keer balanceren. Tijdje mee rond gereden.
Gisteren heb ik bewust alle 4 de banden van 2,5 bar naar 1,8 bar gebracht puur voor test.
Heb er nog maar 1 ritje naar kantoor mee gereden, maar voelde bijzonder positief. Alleen 1 beruchte afrit bij kantoor is nog hobbelen, maar dat is wel iets minder dan voorheen en duidelijk de weg zelf die schuldig is.
Ik voel duidelijk dat ze zachter zijn bij drempels en raak nu opeens de knik/richel van kantoor parkeer garage met de onderlip, DOH!

Volgende stap is, de voorbanden weer naar 2,5 bar te pompen en weer te testen. Omdat ik niet het stuur voel, maar de stoel, vermoed ik eerder dat het probleem achter zit.
Daarna ook nog een keer van voor naar achter wisselen. Kruislings gaat natuurlijk niet met all-seasons.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zou je niet liever de spanning stapsgewijs wat verhogen en dan weer testen? 1,8 is blijkbaar te weinig, maar mogelijk blijkt 2,0 of zo uiteindelijk een goed compromis - dat kun je dus mooi proberen...
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Bij mijn S3 heb ik ook vaak met de minimale bandenspanning gereden om hobbelen/ trillen wat minder te voelen. Nadeel is wel dat je verbruik omhoog gaat.
 

Slider

Forumguru
@Canon-Eye Ik wil eerst weten waar het probleem precies zit en of het in de band of ergens in de ophanging zit.
Ik weet dat de trilling bij 2,5 bar er zat, dus wil ik bewust eerst deels terug naar die waarde.

Als de voorkant weer 2,5 bar is en trilling blijft weg, moet het dus achter zitten. En kan ik door achter ook weer 2,5 bar te maken, het moeten kunnen reproduceren.
Dan banden verwisselen voor <> achter. Kijken of het probleem mee verhuist of niet.

Het kan ook zijn dat mijn zachtere banden test een ander ophangingsprobleem compenseert. Ik kan wel een compromis spanning nu zoeken, maar dat wil niet zeggen dat ik ook het probleem zelf heb gevonden en kom wellicht tot een verkeerde conclusie dat het de band was.

Als ik kan uitsluiten dat het echt de banden zijn, kan ik alsnog met verschillende bar druk gaan opzoeken naar een compromis :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Ik heb net als jij erg veel geëxperimenteerd met de bandenspanning. Mijn conclusie is: op 2,5 bar is de trilling in het stuur vrijwel verdwenen maar vind ik het comfort behoorlijk aangetast. Op 2,2 bar heb ik een trilling in het stuur en een trilling in de auto. Op 2,0 bar (waar ik hem zojuist op gezet heb) verwacht ik een grotere trilling in het stuur maar wat meer 'demping' in de carrosserie, ik hoop dat de trilling in de auto zelf wat minder is nu. Ik heb heel sterk het vermoeden dat OF de Octavia nooit 100% stil te krijgen is OF dat er iets in mijn ophanging versleten/defect is. Ik probeer me er wel bij neer te leggen want het einde is niet in zicht als ik dit probleem probeer te troubleshooten.

Overigens heb ik een Golf 7 gehad, gebouwd op hetzelfde platform (met iets kortere wielbasis), deze was altijd 100% trillingsvrij in het stuur en de wagen zelf. Ik ben lost wat betreft de mogelijke oorzaak van de trillingsproblematiek in de Octavia.
 
Bovenaan Onderaan