Trilling in de auto op de snelweg, hoogteslag banden?

Hi,

Sinds een week rij ik met de winterset onder de auto. Ik merk dat er een trilling in de auto zit, deze lijkt toe te nemen met snelheid. Het stuur is redelijk stil, niet meer trilling dan met de zomerwielen. Nu had ik al het vermoeden dat er wellicht wat hoogteslag in de banden zit. Ik heb de auto achter opgekrikt en de wielen laten draaien; ik zie iets hoogteslag in beide banden. De velgen lijken recht voor zover ik dat kan bepalen. Heeft iemand hier ervaring mee, en kan de hoogteslag te zien in de video’s een trilling in de auto veroorzaken? Weet iemand of een bandenboer uberhaupt iets kan doen (‘matching wellicht?’), of heb ik gewoon een kat in de zak gekocht?

Ik ga aanstaande woensdag naar de bandenboer om ernaar te laten kijken, hopelijk kunnen ze er nog iets mee. Overigens weet ik niet of de banden op de vooras dezelfde ‘onrondheid’ hebben, dit heb ik niet gecheckt.

 

Tees

Donateur
Als er een zichtbare hoogteslag in zit, dan is dat meestal een teken dat de banden lang (belast) stilgestaan hebben. Bijvoorbeeld op een auto die een jaar oid niet gereden heeft. Soms gaat dat er wel weer uit na een tijdje rijden, maar vaker is t karkas vervormd en is t einde verhaal. Een goede bandenboer zou daar iets van moeten kunnen zeggen.
 

PizzaPieter

Forumguru
Trillingen in wielen/banden is irritant (als je het mij vraagt). Een bandenboer (Steverink) heeft mij wel eens verteld dat niet alle nieuwe banden even rond zijn, zeker bij goedkopere merken een dingetje. Michelin zou de beste rondheid hebben.
Maar kan natuurlijk ook komen door wat @Tees zegt of de vorige eigenaar heeft ergens keihard overheen gebutst.
Onbelast beoordelen is lastig.
Ik kreeg destijds op dit forum het advies de bandenspanning 0.3 of 0.4 te verhogen en kijken of het minder werd.
Ik weet niet waar je woont, maar bijv Steverink in Apeldoorn (Noord) heeft een machine waarbij ze belast balanceren en ook de velg apart meten. Hierdoor kunnen ze het misschien iets schappelijker maken.

Ik heb mijn all-season banden gekocht via internet en ergens in Apeldoorn laten monteren. Hier ook hoogteslag op 1 band, maar dan is het niet handig om het via 2 partijen gedaan te hebben.....volgende keer koop ik ze dus ook bij de partij die ze gaat monteren....ik denk Steverink. Voor nu slik het en probeer ik het niet te voelen... :-).
 

1983jeroen

Forumguru
Als er nog genoeg profiel op zit kun je ze ook laten trimmen.
Zelf geen ervaring mee overigens en zeker niet elke bandenzaak kan dit.

 
Trillingen in wielen/banden is irritant (als je het mij vraagt). Een bandenboer (Steverink) heeft mij wel eens verteld dat niet alle nieuwe banden even rond zijn, zeker bij goedkopere merken een dingetje. Michelin zou de beste rondheid hebben.
.....
Het betreft in dit geval een 2e hands set met Goodyear banden uit 2021, met 8+mm profiel. Ik laat er sowieso woensdag naar kijken bij de bandenboer.

Ik ben bekend met Steverink, hier ben ik een keer geweest met een van mijn vorige auto's met de klacht van een trilling in het stuur. Helaas hebben ze dit niet kunnen verhelpen kan ik me herinneren. Het apparaat wat ze daar gebruiken is volgens mij een Hunter GSP-(nog iets) balanceermachine, gelukkig zijn er bedrijven bij mij in de buurt die ook dit aparaat hebben.

Overigens vraag ik me af of het verhogen van de bandenspanning het probleem minder moet maken, ik zou juist denken andersom. Ik merk ook verschil: 2.1 bar= minder trilling, 2.4 bar (eco)= meer trilling. Mijn redenatie is dat bij een lagere bandenspanning iets van de onrondheid van de band opgevangen wordt door het vervormen van de band tijdens het rijden, terwijl een hogere bandenspanning de band stijver maakt en dus de onrondheid meer accentueert. Geen idee verder :-).

Als er nog genoeg profiel op zit kun je ze ook laten trimmen.
Zelf geen ervaring mee overigens en zeker niet elke bandenzaak kan dit.
dat is zeker nog een optie met 8+mm profiel. Geen idee hoe trimmen opweegt tegen de aanschaf van 4 nieuwe banden.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik had op vorige auto de banden laten trimmen bij een bedrijf dat dat vaker doet. Maar zonde v h geld, écht 100% zijn de banden nooit meer geworden. Zeker bij 4 seizoensbanden opletten dat het profiel niet onder de 5 mm kmt. Minder dan 4, dan is het geen band meer v d winter. Volgende keer is het ff slikken en nieuwe banden.

Grtsss
 

serum

Senior Member
Ik heb wel eens gehad dat de hoogteslag bij 2 wielen eruit is gehaald door de band op de velg te draaien. Kwestie van een bandenmonteur vinden die wat verder gaat dan het standaard d'r af, d'r op/balanceren/klaar proces. Zit er misschien veel gewicht op 1 van de velgen? (vaak ook geen goed teken) Band een slagje draaien lost dat meestal ook wel op.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Als mijn geheugen nog correct is....
Bij nieuwe banden zit er soms een merkteken op. Dat is het zwaarste punt en zou tegenover het ventiel gemonteerd moeten worden i.v.m. het gewicht v h ventiel....
Wordt dat nog wel gedaan?
 

Eltjo

Forumguru
Hoe zijn de banden opgeslagen geweest? Liggend of hebben ze met weinig bandenspanning gestaan?

Het autootje van mijn vrouw had voor aankoop maanden met kapotte koppeling echt stilgestaan, hobbelde ook en dat was echt goed te zien op de krik.
Eerst de banden op lage druk 10 km gereden (1, weinig bar), zodat de wangen warm werden. Toen direct, dus met nog warme banden, 3 bar erin. De volgende dag weer terug naar de normale 2 bar en toen was dit probleem over.
Probeer dat eerst eens.

Met mijn eigen auto had ik een ongelukje wegens ontbreken van een groot stuk berm-asfalt toen ik uitweek voor een tegenligger. Gevolg, gat in de wang van bijna nieuwe band en bij montage nieuwe band bleek ook dat de velg een dreun had gekregen.
Dat merk je niet, zei de monteur. Dat was waar, maar toen de band aan vervanging toe was merkte ik wel dat die niet meer zo rond aanvoelde. Met een nieuwe band van een andere merk erop, was het de eerste paar 1000 km’s ook geen probleem, maar dat begon het toen wel steeds meer te worden. Hypothese; alsof het in- en uitduwen van de band het eivormig worden steeds erger maakte. Daarna heb ik de velg laten uitdeuken en reed het niet zo goed als toen dezelfde band er nieuw opzat, maar wel beter dan met de gedeukte velg.
Mijn vermoeden is dat dat te maken heeft met de hard- of soepelheid van de band. Is een band eenmaal niet rond meer, dan wordt het steeds erger.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Als mijn geheugen nog correct is....
Bij nieuwe banden zit er soms een merkteken op. Dat is het zwaarste punt en zou tegenover het ventiel gemonteerd moeten worden i.v.m. het gewicht v h ventiel....
Wordt dat nog wel gedaan?
Jij bedoelt dit verhaal:



Ik heb het soms wel eens gezien. Maar de laatste jaren kan ik me niet herinneren dat er idd van die gekleurde stipjes op zouden staan.
Misschien fabrikant afhankelijk? Of denkt men tegenwoordig dat het toch wel gecorrigeerd wordt tijdens de montage middels balanceren?
 

Tees

Donateur
Volgens mij staan die stipjes er bij sommige banden (fabrikanten?) nog wel op, maar mijn indruk is bij de meesten niet meer. Op Michelin CC en Vredestein Quatrac zitten ze iig niet.
 

hemi24

Forumguru
Zag de stipjes gisteren nog op de winterbanden onder de huurauto in Oostenrijk; niet op gelet welk merk banden het was…
 

Eltjo

Forumguru
Eerst de banden op lage druk 10 km gereden (1, weinig bar), zodat de wangen warm werden. Toen direct, dus met nog warme banden, 3 bar erin. De volgende dag weer terug naar de normale 2 bar en toen was dit probleem over.
Overigens, hiervoor was na de aankoop min. 50 km gereden met normale 2 bar druk in de banden, maar waren de banden nog ei-ig.

Die stippen heb ik ook wel eens gezien, maar ook nooit geweten wat het inhield.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
afgelopen winter had ik eerst ook en trilling in de auto na monteren van nieuwe pirelli winterbanden. Dat voelde ik meer in de stoel dan in het stuur. dacht eerst ook aan hoogteslag en had dat ook op de krik gezien. Maar dat was denk ik toch een flat spot van even stilstaan. Na nog een keer dynamisch balanceren is het opgelost. (Met drukrol) Daarvoor een of meerdere banden moeten draaien voor zover ik weet.
 
Bovenaan Onderaan