Trillend koppelingspedaal

Even nog een check gedaan..

De motor slaat echt op stationair toerental.
Het "tracktor" geluid is ook wel hoorbaar, maar normaal zoals ik me herinner.

Net even brandstoffilter vervangen.
Zie niks raars en geen olie erin langs de wanden.

De auto geeft een slag.. maar waar vandaan is een raadsel.
Voelbaar in het koppelingspedaal en pook.
Kan me niet voorstellen dat het de koppeling o.i.d. betreft.

https://we.tl/t-GE2h4aF0eZ
Is een link met filmpjes van de motor en hopelijk geluid.
 

Bijlagen

  • 20200607_134404.jpg
    20200607_134404.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 14
heren,

weer een update.
de auto is overleden.. waarschijnlijk dat de versleten nokkenas de boosdoener is geweest.
er wordt nog even gekeken of dit ook het geval is, maar waarschijnlijk is het over en uit.
 

VAG-man

Forumguru
Ik kan mij niet voorstellen dat een diesel overlijdt binnen de 4 ton. Oké met slecht onderhoud natuurlijk. Zeker weten dat de auto niet 2 ton is teruggedraaid?
 
Bij 220k gekocht 8 jaar geleden..
Dan moeten ze voor die tijd al redelijk met de auto in de weer zijn gegaan en volgens mij was die eerlijk.

Doe ik achteraf eigenlijk toch niets meer mee en hoop dat de garage nog kan uitleggen wat er gebeurd is.

Misschien nog op te lappen voor export.
 
Hij doet het weer!
compleet van de timing afgelopen!


nokkenas zag er nog goed uit en geen beschadigingen.
ik heb nog wel een rare flop in het blok zitten als deze stationair draait.
het is moeilijk uit te leggen, maar het lijkt alsof er één cilinder of zo meer geluid maakt.
niet goed te pinpointen..
 
Update.

Even het volledige verhaal wat er gebeurd is zodat een ander er misschien ook iets aan heeft in de toekomst.

De distributie riem was vervangen en na een maand later zette ik de auto bij de locale supermarkt uit en is daarna niet meer gestart.. althans.. de startmotor deed zijn werk en de motor ging rond. Maar greep niet aan. De turbo slangen werden daarmee vacuüm gezogen en met remmenreiniger in de inlaat gespoten gaf de motor meer toeren, maar greep ook niet aan.

De auto naar de garage gesleept en heeft daar een aantal dagen gestaan met de opmerking dat ze er eigenlijk geen tijd voor hadden.

Na een aantal dagen maar naar mijn eigen huis versleept en maar zelf gekeken.. men had de turbo slangen verwijderd en het kleppendeksel..

De nokkenas zag er nog als nieuw uit en ging er dan van uit dat de klepstoters ook nog goed waren.. ( weet niet zeker of je daar vanuit mag gaan, maar had ook geen zin om de gehele nokkenas te verwijderen.)

Het kleppendeksel er weer opgedaan en verder gezocht..

Net voordat ik naar de supermarkt was gereden had ik ook nog het brandstoffilter vervangen en was bang dat daar iets fout was gegaan.

Overigens de binnenzijde van het brandstoffilter was brandschoon en geen restanten van olie of iets dergelijks.

De inkomende slang op de tandempomp er afgehaald en in een klein flesje gestoken.. ik kan met vcds de pomp in de tank bedienen. (Of gewoon de sleutel 1 slag draaien) en daar kwam diesel uit.. dus de opvoerpomp werkte nog in de tank..

Daarna normaals de garagist gebeld wat hij nog gedaan had.. en daarbij gevraagd of hij nog op tijd stond. De garagist zei van wel, want de auto had immers ook al weer een maand gedraaid met de nieuwe distributie riem.

In vcds kreeg ik eerst geen melding van de nokkenas G40 en na lang starten ineens wel.. er stond bij implausible signal. Toen dacht ik dat de sensor defect was. Maar bij uitlezen gaf deze met doorstarten toch nog 100 toeren aan.. dus stuk kan deze niet zijn als als er wel een waarde wordt doorgegeven.

Zou het dan toch in de timing zitten?
Ja dus. De timing was verschoven waardoor de auto niet meer startte. De multieriem verwijderd en de 4 M10 van de poellie verwijderd en de krukas weer op TDP gedraaid en in de locktool gebruikt.

Daarna de bovenste cover (links aan de motor) eraf gehaald en geprobeerd de lock pin erin te steken.. die zat dus een 5mm verkeerd en diende veranderd te worden..
De 3 boutjes op de nokkenaspoellie losgedraaid. (Niet eruit halen, dop 13) en de nokkenas op de gecentreerde bout (sleutel 18) weer gedraaid totdat je de pen er in het geheel erin kan schuiven. Met een spiegeltje kan je wel zien of het gat er bijna is of steeds even een fotootje maken..

De boutjes weer vastgezet.. (hand vast 20nm dacht ik) en draad de motor een aantal keer rond. Ik hoorde niks raars.
Alles weer ingebouwd en de motor was nog warm en gestart.. hij sloeg aan!!!!! Eureka.
Met vcds nog de torsion value gecheckt (engine 01 - groep 4 - en 4e veld) en die stond op - 2.9 KW. De boutjes weer losgedraaid van de nokkenas en iets (1mm ofzo) met de klok mee gedraaid. En daarna gechecked en toen stond de torsion value op -1.5 wat top is.. liever op 0.0 of -0.5 maar was allang blij dat hij liep..

Ondertussen al een andere auto gekocht :maakmegek:
Maar wilde wel even het hele verhaal vertellen en hopelijk heeft iemand er iets aan.
 
Inderdaad..

Ik kreeg er wel 400 euro voor zo defect..
Belachelijk... alles zit erop..
Stoelverwarming, dimmende buiten en binnenspiegels.. qua luxe alles wat je wilt hebben.
 

Slider

Forumguru
Opties geven handelaren geen reet om, ze kijken alleen koerslijst en hoe de auto er uit ziet qua uiterlijk en technische staat.
En halen de reparatie kosten van je prijs af.

Tevens helpt de diesel markt niet mee, een diesel met defect raakt een dealer aan de straatstenen niet meer kwijt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan