Trillend koppelingspedaal

Beste lezers..

Ik heb al een hele tijd last van een trillend koppelingspedaal. Wanneer je de auto start is er een lichte trilling in het koppelingspedaal te merken en naar mate dat je harder gaat rijden (eigenlijk meer toeren maakt) wordt het niet beter, maar eigenlijk slechter..

Betreft een octavia 2 1.9 tdi uit 2006 met BXE motor en een GQQ 5 versnellingsbak.

Nu ook veel gelezen dat het 2 massa vliegwiel de boosdoener kan zijn en dat deze dan versleten kan zijn.

Vandaag een nieuw vliegwiel met een koppeling van sachs gemonteerd, maar de trilling blijft in het pedaal..

Weet iemand of dit nog "in kan slijten" of dat er nog iets anders aan de hand kan zijn, waarom die trilling er nog in zit?

Ik hoopte dat het met het nieuwe 2 massa vliegwiel wel opgelost zou zijn.. maar niets is minder waar.
 
Hoi Peter..

Inderdaad is het 2 massa vliegwiel, drukgroep, koppeling en druklager vervangen.

De koppeling was wel aan vervanging toe. Bijna op de popnagels toe versleten.

En hoe zijn de rubbers van de motor en bak te checken? Zijn dat vaak rubbers die vergaan? Auto heeft trouwens 366k op de teller.

Je bedoelt dat het koppelingspedaal niet goed vast zit? Misschien wel even te checken denk ik.
 
Het enige wat ik zo nog kan bedenken is dat nummer 3 versleten is en dat het druklager niet goed gelijk tegen de vorken van de koppeling gedrukt wordt. Waardoor er onbalans ontstaat en terug wordt gegeven aan de koppeling kabel.

409141600.png
 
Hoi desperado

Zie het liever niet gebeuren dat ik weer alles los moet halen :maakmegek:

Het druklager gaat alleen maar op en neer over de as en ik zag geen groeven of iets dergelijks.. ik heb hem schoon gemaakt en weer ingevet..

Zag op een Opel forum dat iemand het getest had met de bak open.. daar kon je zien dat het druklager niet gelijkmatig de diafragmaveren aandrukte. Waardoor er dus een flinke onbalans was..


Het enige is dat er een remleiding tussen zit van de cilinder naar het koppelingspedaal. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat die ook als een malle de trilling doorgeeft. Maar kan me vergissen.

Ik ben een beetje de weg kwijt en wil niet weer de versnellingsbak demonteren.

Iemand wel ervaring mee dat alles aan de bak zijde vervangen is.. dus nummer 3 en 7?
 
Nog een keer gecheckt..

Wanneer ik de koppeling ontkoppel is de trilling ook weg en hoor je de motor ook iets minder herrie maken.

Of 2 massa vliegwiel niet geheel recht?
Ik heb de gehele set in één keer erop gedraaid.. lijkt me niet dat deze verschuift tussen de platen..

Dan maar gelijk alles vervangen aan de bak kant denk ik..
 
Maar heren..

Ik snap het even niet meer..
Alles is vervangen wat ze normaal ook doen.

Ik heb vervangen:
2 massa vliegwiel
Koppeling
Drukgroep
En druklager.

Alleen de hefboom en waarover de druklager glijd niet. En het balletje waar de hefboom op vastgeklikt zit.

Zou normaal alles vervangen worden welke nog in de bak zit? (Zie vorige foto)

Als iemand mij kan vertellen dat het daar aan licht, dan haal ik em nog wel een keer uit elkaar. Maar als het niet zo is ben ik nog een keer een dag kwijt voor niks.
 
Even een update..

Nu een tijdje gereden te hebben lijkt het nu erop dat er nog een kleine trilling in het koppelingspedaal zit welke harder gaat trillen naar mate het toeren oploopt van de motor..

De motor (BXE) trilt ook als een malle stationair en lijkt wel een tracktor.. is zo wie zo al niet de stilste motor.. maar dit is wel erg.. Ik heb proberen een filmpje te maken, maar is niet te zien.

Ik zit nu toch naar de tandempomp of verstuivers / brandstoffilter te wijzen..

Wordt vervolgd.
 
Heren ..

Even een update.

Ik heb vandaag weer de bak eraf gehad..
De rest van de onderdelen in de bak ook vervangen..

De huls waar het druklager over glijd..
Druklager (was al gedaan)
Drukgroep en koppeling (extra check of deze goed gecentreerd was) dit was zo.
2 massa vliegwiel (vorige keer al gedaan)

Nu ook
Versnellingsbak steun
Motorsteun
En "dogbone"

De motor tordeert vele male minder.
Naar de trilling in de auto en in koppelingspedaal is niet minder als voor vervanging van alle steunen..

Iemand suggesties waarom de auto nu nog zo allemachtig trilt? Je voelt het in de auto en in koppelingspedaal en heeft nu frequentie van het toerental van de motor.
Naar mate dat je meer toeren maakt, dan trilt de koppeling ook iets meer.

De motor zou nu dus geheel vrij moeten draaien, maar geeft toch nog een vervelende trilling door aan de carrosserie.

Help!
 
Iemand in de buurt van Flevoland met dezelfde auto en motorblok? Ik zou wel eens willen weten of een andere BXE het ook doet.

Groeten
 

Cordoba

Forumguru
Trilling is dus ook als je gewoon stil staat, als ik het goed begrijp, en wordt ook dan bij gasgeven (versnelling in vrij) erger?
Anders zou het nog aan één van de homokineten kunnen liggen, maar dan zou je geen trilling bij stilstand hebben
 
Trilling is zeker ook aanwezig bij stilstand en wordt inderdaad erger als er gas wordt gegeven.. dus heb ik de homokineten ook niet als boosdoener op het netvlies.. maar begin een beetje radeloos te worden en ben bang dat ie aan het overlijden is.
 
Iemand ook ervaring met de trillingsdemper welke op de krukas zit?

Gaat die vaak stuk of kan deze vast gaan zitten?
 

Bijlagen

  • 409105300.png
    409105300.png
    131,7 KB · Weergaven: 5
Ze hebben wel een tijd geleden ( 2 maand ofzo) de waterpomp vervangen met de distriebutieriem..

Checken ze dan ook niet de poellie?
De multieriem hebben ze toen niet gedaan.
 
Kan ik dat zien in vcds of de auto op tijd staat? Ik heb de nokkenas iets verdraaid.. want de torsion value stond op -3 en heb hem nu weer op -0.5 gezet..

Mag hopen dat de garage dit controleerd toch?

De trilling was altijd wel aanwezig in het koppelingspedaal en een beetje in het interieur.. (dashboard)

Nu alles weer nieuw is (motorsteunen, 2 massa vliegwiel..)

Ik heb een filmpje gemaakt van het trillen van de motor voor montage van de motorsteunen en erna met een Go pro op 240 frames per seconde.
 
Bovenaan Onderaan