Trekhaak montage

Octavia2022

Nieuw lid
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier op het forum, ben sinds januari in het bezit van een Skoda Octavia II uit 2008.
Sinds kort besloten dat er een trekhaak onder moet komen, navraag gedaan bij de trekhaakmonteur, die kon dat wel doen.
Op mijn vraag of de parkeersensoren automatisch uitgeschakeld werden kreeg ik als antwoord: ''Nee want Skoda heeft daar een knopje voor bij de versnellingspook'' Afijn, uiteindelijk besloten om hem zelf te monteren. Dat is perfect gelukt, enkel lopen we nu met het aanleren in de computer tegen een probleem aan.. We krijgen de trekhaak niet aangemeld, we beschikken over VCDS programma en bijbehorende kabel, echter geraken we er niet aan uit hoe het juist te doen.
Is er iemand die ons op weg kan helpen? Of evt omgeving Valkenswaard/Eindhoven tegen betaling de trekhaak kan aanmelden?
 

EdK

Forumguru
zoek even op lid @Antera In omgeving Breda.

En stel je even voor in de "meet en greet" dit word zeer op prijs gesteld door vele actieve leden
Edit: Zie dat je zelf een VCDS kabel hebt, hij zou hetzelfs op afstand met behulp van Team Viewer kunnen doen als ik het goed heb !
 

PizzaPieter

Forumguru
Trouwens benieuwd naar wat voor monteur je geweest bent, die aangeeft dat er een 'knopje' zit daarvoor bij de versnellingspook.

Op de stoel ernaast zitten misschien een paar knopjes, maar langs de versnellingspook (ten behoeve van de parkeersensoren met dít doel, dat je het zelf moet uitschakelen...)
 

Octavia2022

Nieuw lid
De monteur doelde op het knopje onder de unit van de verwarming. Daar kun je inderdaad handmatig de parkeersensoren uitschakelen, maar dat is dus niet de bedoeling als je de trekhaak correct monteert en inleert

EdK: Bedankt! Ga er eens naar kijken
 

hemi24

Forumguru
Waarschijnlijk heb je een elektrische set met een verkeerde module; of je hebt de can-bus draden niet goed aangesloten…
 

Tees

Donateur
Ik zat ook een beetje in de hoek van @hemi24 te denken: kan je hier posten wat je geplaatst hebt (en dan vooral de electrische set, de haak zelf geloof ik wel ;))?
 

Octavia2022

Nieuw lid
We hebben speciaal een originele kabelboom gekocht zodat we daar al geen gezeur mee hadden. Mijn vader heeft de bekabeling aangesloten dus dat zou ik ff moeten navragen.
 

andrehj

Forumguru
Dan moet je de elektronica goed aanmelden. Als ie goed is aangemeld dan:
- Worden je parkeersensoren achter automatisch uitgeschakeld
- Wordt je mistlicht achter automatisch uitgeschakeld
- Wordt je aanhanger ESP automatisch ingeschakeld (zichtbaar door het 2 seconden langer blijven branden van het ESP lampje bij het op contact zetten van je auto).
- Wordt je start-stop systeem uitgeschakeld
- Wordt je aanhanger ook meegenomen in het alarmsysteem (alarm gaat af als aanhanger wordt afgekoppeld als auto op slot staat).
- Komt er een symbooltje van een dissel op het scherm van je Amundsen of Columbus als je de achteruit inschakelt.

Hoe kom je trouwens aan een originele kabelboom voor een O2 in NL? Toen ik in 2011 de trekhaak onder mijn S2 monteerde was die in NL niet te koop en moest ik die in Duitsland kopen. Volgens mij is Pon pas bij de O3 en S3 de originele elektronica gaan leveren. Weet je zeker dat het geen aftermarket is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Octavia2022

Nieuw lid
Ik heb deze besteld bij Olifant trekhaken, dat aanmelden van de elektronica lukt dus niet, straks eerst eens checken of indd alle kabels goed aangesloten zijn, maar gok van wel mijn vader kennende.

Onderstaande info staat bij de trekhaak online.
 

Bijlagen

  • trekhaak skoda.JPG
    trekhaak skoda.JPG
    60,8 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
dat aanmelden van de elektronica lukt dus niet,
Ehhh, die VCDS kabel die je gebruikt, is dat een orginele kabel of is het er één uit de china reeks met meegeleverde cd ?
Want in laatste geval dan kan die de boosdoener zijn en moet je nog uitkijken dat je de rest niet van slag maakt in de BCM
 

hemi24

Forumguru
ook bij Olifant trekhaken krijg je vast en zeker een handleiding bijgeleverd waar een leverancier op vermeld staat, toch?
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik heb deze besteld bij Olifant trekhaken, dat aanmelden van de elektronica lukt dus niet, straks eerst eens checken of indd alle kabels goed aangesloten zijn, maar gok van wel mijn vader kennende.

Onderstaande info staat bij de trekhaak online.
4e van onder en onderste..... (vh plaatje)
Lijkt niet helemaal te kloppen met de werkelijk (als ze bedoelen wat ik denk dat ze bedoelen)
 

Octavia2022

Nieuw lid
74EB475C-2DA1-4923-A9E0-4DF00F3C22AE.jpeg
 

Bijlagen

  • 73583C96-D1A9-48F5-8ED8-7CFDDD7C5D15.jpeg
    73583C96-D1A9-48F5-8ED8-7CFDDD7C5D15.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 15
  • 9308BA5D-01A6-40F5-862F-0BE34F771283.jpeg
    9308BA5D-01A6-40F5-862F-0BE34F771283.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 18

hemi24

Forumguru
ECS dus…

Andere vraag: zonder aanmelden zouden basisfuncties al licht, knipper- & remlicht gewoon moeten werken.
Is dit bij jou wel het geval?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan