Travel Assist op Skoda Scala First Edition

jesse_s93

Donateur
Een vraagje aan Skoda Scala rijders in een First Edition: Hebben jullie travel assist (verkeersbordherkenning) op de auto zitten? In de brochure van de Scala First Edition staat dit als een standaard optie. Ik kan het me echter niet herinneren vanuit de proefrit die ik heb gemaakt in een First Edition.

Het viel me op dat het geen optie was in de prijslijst voor de andere uitvoeringen, maar wel als standaard wordt weergegeven op de site van de First Edition: https://www.skoda.nl/modellen/scala/first-edition

Op het forum heb ik namelijk gelezen dat het mogelijk is om Travel Assist naderhand te activeren, maar enkel wanneer er een navigatiesysteem is geïnstalleerd, anders krijg je foutmeldingen. De First Edition heeft echter niet standaard een Amundsen systeem, maar een Bolero, maar het lijkt alsof de combi (travel assist en geen navigatie) op de Scala wel mogelijk is.

Is er iemand met een First Edition die aan kan geven of hij/zij Travel Assist op de auto heeft zitten?
 

jesse_s93

Donateur
Toch wel vreemd. Zowel in de leaflet, als op de site die is ingericht voor de First Edition (link in m'n eerste post), staat dat dit onderdeel is van de standaarduitrusting.
 
Zag dit oude draadje en dacht.. ga eens kijken wat er nu wel/niet standaard aanwezig is.
Je zult het al begrijpen, verschillende websites geven een verschillende lijst weer.
Deze vond ik bij Autowereld (en daar staat dit niet bij de standaard!) https://www.autowereld.nl/info/skoda/scala/1-0-tsi-sport-business-62963057/details.html
omdat dit onderdeel is van de add-on Navigatiepakket :(.
Ik vind sowieso het hele accessoires en optie verhaal bij nieuwe auto's een hoop gedoe. Maar goed, maandag as krijg ik eindelijk mijn Scala geleverd en ben benieuwd. Ben nu wat versie nummers aan het verzamelen om te checken of die van mij wel "actueel" wordt afgeleverd :)

@jesse_s93 Ik volg je berichtjes op dit forum en zou graag wat je van je willen weten.
Jij hebt het nodige "gesleuteld" aan je (lease) auto. Exact wat ontgaat mij vanwege de technische termen, maar ben hier wel nieuwsgierig naar. Misschien kan je mij in een pb een overzicht sturen?
Mijn echte vraag is of je met al deze instellingen ná de aanschaf/aflevering geen issues kunt krijgen met dealer/leasemaatschappij?

Fijne dag allemaal en blijf gezond.
 

jesse_s93

Donateur
@Pauluswms , hopelijk bevalt de Scala goed! :)

Het sleutelen aan de auto is voornamelijk softwarematig. Eventuele niet-softwarematige aanpassingen (zoals de grille) zijn niet permanent en zou voor inlevering weer ongedaan gemaakt kunnen worden. Dit geld tevens voor de softwarematige aanpassingen. Ik heb alles wat ik gedaan heb bijgehouden en ik zou dit voor inlevering zo terug kunnen draaien, mocht dat nodig zijn. Ik verwacht echter niet dat iemand dit zal opmerken. Over het algemeen hebben dealers weinig kaas gegeten van de softwarematige mogelijkheden.
 
Hij is mooi, rijdt super, maar ja dat infoscherm..
Heb speciaal een iphone8 aangeschaft, dacht CarPlay, fluitje.
Nou, niet dus.
Verloopstuk usb naar usb-c, werkt niet om te connecten.
Kabel lightning naar usb-c, idem.
Draadloos geeft al helemaal geen sjoege.
Morgen langs de dealer om te kijken of zij het aan de praat kunnen krijgen.

Voordat je het gaat vragen. Ik heb de sport business met de bolero.
Dacht met CarPlay en apps te kunnen navigeren.
Irritant is ook de automatische terugkeer van de laneassist..

gegroet en blijf gezond
 
@hemi24 Bedankt voor je reactie. Heb een dergelijke kabel geprobeerd zoals gemeld, maar moet dat persé een originele Aplle zijn dan? Ik ga er van uit dat ze dit bij de dealer hebben geweten, maar dat is dus niet ter sprake geweest.
Zal je tip meenemen en kijken of zij ook dergelijke kabels kunnen leveren.
 

hemi24

Forumguru
Gooi eerst die Ali-rommel maar uit de wagen en probeer het met een door Apple gecertificeerde USB-C naar lightning kabel (zonder verloopjes e.d.)...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

jesse_s93

Donateur
Ik heb zowel een originele lightning cable gebruikt met adapter van USB-A naar USB-C, als een lightning cable van Ali die direct naar USB-C ging. Beide werken prima. Sommige kabels werken inderdaad niet. Om het uit te sluiten kun je het beste de originele Apple Lightning kabel gebruiken met een adapter er tussen. De eerste keer moet je op de telefoon ook wat dingen toe staan. Daarvoor moet de telefoon unlocked zijn.
 
ik spring ook even in dit draadje :)

ik heb sinds 2 weken de nieuwe Scala met navigatiepakket alleen zie bij mijn assists nergens de verkeersbordsherkenning staan maar volgens de optielijst van skoda zelf zou die er wel op moeten zitten.
zie ik wat over het hoofd??

ohh en Voice control is ook niet geactiveerd iets met dat de importeur dit niet heeft vrijgegeven >.>


upload_2020-7-30_14-24-1.png
 

jesse_s93

Donateur
Verkeersbordherkenning is mogelijk bij de nieuwe lichting Scala's/Kamiqs met nieuwe software van de A5 module. Dit is de camera die achter je binnenspiegel zit. Als je software nummer 3Q0 980 654R hebt val je buiten de boot, heb je 3Q0 980 654S, dan is het mogelijk om dit te activeren. Vanaf modeljaar 2021 is het blijkbaar ook standaard in het navigatiepakket. Het is niet helemaal duidelijk wanneer precies het kantelpunt is van modeljaar 2020 naar 2021, maar meestal is dat ergens september. Ik verwacht niet dat jij al een modeljaar 2021 Scala hebt (o.a. nieuw stuurwiel), maar met de juiste software van de camera is het wel mogelijk om dit te activeren.

Voice control zou ik niet weten. De amundsen wordt in het buitenland geleverd met Laura (digitale assistent). Laura is in Nederland (nog) niet beschikbaar. Wellicht dat het mogelijk wordt om voice control te gebruiken als Laura ook Nederlands kan :) Ik zou het zeker eens navragen bij de dealer. Mocht je je telefoon trouwens verbonden hebben, lang inhouden activeert Siri, danwel Google Assistent, mits je dat toestaat op je telefoon.
 

PeteyP

Lid
Ook ik spring even in..

Sinds juli in bezit van mijn nieuwe Scala (Business Edition). Na het ophalen viel mij op dat ook bij mij de TSR niet werkt. Vandaag terug gegaan naar de dealer. De beste man gaf aan dat dit een optie is die ik had moeten selecteren en omdat ik dit niet heb gedaan, ik pech heb. Bij thuiskomst zie ik dat dit standaard op de auto zou moeten zitten. Ik lees hier dat ik niet de enige ben.

@jesse_s93 Kan je aangeven waar ik kan zien welk software nummer ik heb? Heb net even zitten zoeken maar kon het niet vinden.

Oh en @Pauluswms, ik kan je de kabels van Anker ook erg aanraden! Ze hebben een 1ft (30cm) UCB-C naar lightning kabel van uitstekende kwaliteit. Ook fijn dat deze niet zo lang is en dus niet een rommelige kabel in je vakje hebt liggen.
 
Latest update.
Na de levering was het dus drama dat de Bolero en Carplay niet wilde connecten.
Verhaal eindige bij de dealer met een melding richting de importeur.
2 weken geduurt. Uitkomst was dat alles van scratch af aan geinstalleerd en geupdate zou moeten worden bij de dealer.
Dit is uitgevoerd en... het werkt.

En toch?
Het systeem hikt wel eens, herkent mijn iphone soms niet. Melding op de iphone dat er een non-compatibel accessoire in de auto zou zitten. Gebeurde mij gisteravond op de heenweg weer, na een bezoek, op de terugweg geen probleem.
Heb er ook een Android aan gehangen (van mijn vrouw), maar die is niet zo van de gadgets :facepalm:.
Het wisselen tussen de verschillende telefoons werkt ook niet echt lekker, soms wel, soms niet. Zijn hier ervaringen mee?

Ervaren jullie ook dat het opstarten van CP niet altijd even snel plaatsvindt?
En dan enig idee waar dit aan ligt? Is er een soort van opstart-volgorde..?
Moet voor CP altijd de BT aan staan? Ik heb geen wifi on-board.

Alvast thanx voor de eventuele reacties.
Fijne dag en blijf gezond.
 

jesse_s93

Donateur
Twee vraagjes, @Pauluswms
- Gebruik je de originele apple kabel?
- Heb je gekeken of er stof in je connector van de telefoon zit? Na verloop van tijd verzameld zich een hoop stof in de connector waardoor deze geen goede connectie meer maakt.

Ik ervaar verder geen problemen. Af en toe stof in de connector waardoor hij de connectie tijdens het rijden verliest. Stof eruit en het werkt weer perfect. Bluetooth zou niet van invloed moeten zijn en blijft aan staan. Ik hang mijn telefoon via CarPlay aan het systeem, mijn vriendin heeft de telefoon dan via bluetooth gekoppeld. Dat werkt prima.

Ik zet mijn telefoon altijd wel in de Brodit houder voordat ik de auto start (die verbonden is via usb). Ik merk dat CarPlay dan ook direct naar voren komt. Als ik hem naderhand aansluit moet ik hem nog wel eens zelf "opstarten" door op app te drukken en dan mijn telefoon te selecteren.
 

jesse_s93

Donateur
@PeteyP , dat is wel weer lekker makkelijk van de dealer. TSR is helemaal geen losse optie bij de Scala/Kamiq en is pas sinds MY21 onderdeel van het navigatiepakket.

Ik heb gelezen dat rond maart de overgang heeft plaatsgevonden naar de nieuwe software. Als je jouw auto in juli hebt ontvangen, ga ik er wel vanuit dat je de nieuwe software hebt. In theorie zou het dan achteraf te activeren moeten zijn. Dit zal een dealer echter niet zo snel doen. Voor de coding experts kun je dan het beste met @Antera of @Rainesh contact opnemen.
 
Bovenaan Onderaan