Even om de verwachtingen te managen, ik ben geen super expert, maar lees veel op dit fantastische forum.
Daar lees ik het nodige over vervuilde inlaat trajecten van TSI motoren en het nodige over kapotte EGR kleppen / koelers. In mijn redenatie leg ik dan de links tussen dit soort berichten en ben ik van mening dat de ge-down-sizede motoren hun vermogen halen op basis van technieken die gevoelig zijn voor vervuiling en die komt volgens mij vooral door veel korte afstanden te rijden en motoren die niet goed op temperatuur komen. Dat maakt dat ik denk dat het beter is om ook geregeld wat langere afstanden te rijden. (maar dat geldt voor alle auto's) Wat dan langer is, geen idee, de auto moet in ieder geval goed op temperatuur komen om vervuiling weg te kunnen branden.
Wat benzine betreft, ik heb wel eens gelezen dat e5 benzine langer houdbaar is, zie:
https://dutchperformanceproducts.nl/e10-benzine-problemen/
E10 benzine zou 3 maanden houdbaar zijn..
Wat onze thuis situatie betreft, onze Beetle (inmiddels halverwege de old-timer leeftijdsgrens) is nog uit de tijd dat we niet zo groen deden en die heeft een traditioneel blok, geen turbo's die kapot kunnen bijvoorbeeld. Ook die moet je wel eens op temperatuur rijden, want ook die heeft een katalysator die het fijn vind om op temperatuur te komen.