Touran 1.2 TSI Highline uit 2016

Okki

Donateur
Doe jij maar 1x in 2 weken, dan neem ik hem de andere dagen wel graag mee. Goh....wat was dat een fijne auto die Touran. Ik mis hem nog steeds...

Helaas niet meer in productie
 

Tman0961

Forumguru
@Okki ;)

Dat gevoel heb ik (nog) niet. Ik ben nog een beetje in de rouw over mijn Sup. :shutup:

Maar ik vind de Touran ook echt wel prima, degelijk, ruim, functioneel, etc. Beleving, luxe en afwerking is wel echt minder.
 

Okki

Donateur
Ach ja.. in vergelijk met mijn Rapid is het al snel meer beleving. Sup heb ik nooit echt goed bekeken ..kan ik dus niks over zeggen.

Maar hoge zit, ruimte en wegligging vond ik top. En het model op zich ook...
 

Bakkertje

Forumguru
Voor de korte stukken gebruiken we hier de beetle met ongeblazen 2 liter 8 klepper. Die is minder gevoelig voor vervuiling.
Bij een 1.2 TSI met turbo egr en andere componenten zou ik de auto toch regelmatig inzetten om langere afstanden te rijden.
 

EdK

Forumguru
Als die niet meer start dan heeft hij in ieder geval te lang stil gestaan !!
Maar goed veel stil staan is ook niet goed voor een wagen... gaan ze vaak nog sneller achteruit dan dat ze gewoon dagelijks gebruikt worden...
 

JeSko

Forumguru
@Bakkertje

Dus eigenlijk zijn korte afstanden voor een moderne naft ook nefast? Ik las wel eens dat dat bij een naft enorm slecht is voor de uitlaat, die zou daarvan snel rotten. Maar wat jij nu beschrijft wist ik niet.

@Tman0961

Sorry voor het wat off-topic, als het stoort zeg het maar dan haal ik het weg en stuur ik bakkertje een privébericht.
 

Bakkertje

Forumguru
Even om de verwachtingen te managen, ik ben geen super expert, maar lees veel op dit fantastische forum.
Daar lees ik het nodige over vervuilde inlaat trajecten van TSI motoren en het nodige over kapotte EGR kleppen / koelers. In mijn redenatie leg ik dan de links tussen dit soort berichten en ben ik van mening dat de ge-down-sizede motoren hun vermogen halen op basis van technieken die gevoelig zijn voor vervuiling en die komt volgens mij vooral door veel korte afstanden te rijden en motoren die niet goed op temperatuur komen. Dat maakt dat ik denk dat het beter is om ook geregeld wat langere afstanden te rijden. (maar dat geldt voor alle auto's) Wat dan langer is, geen idee, de auto moet in ieder geval goed op temperatuur komen om vervuiling weg te kunnen branden.

Wat benzine betreft, ik heb wel eens gelezen dat e5 benzine langer houdbaar is, zie: https://dutchperformanceproducts.nl/e10-benzine-problemen/

E10 benzine zou 3 maanden houdbaar zijn..

Wat onze thuis situatie betreft, onze Beetle (inmiddels halverwege de old-timer leeftijdsgrens) is nog uit de tijd dat we niet zo groen deden en die heeft een traditioneel blok, geen turbo's die kapot kunnen bijvoorbeeld. Ook die moet je wel eens op temperatuur rijden, want ook die heeft een katalysator die het fijn vind om op temperatuur te komen.
 

ertromp

Forumguru
Met goede E5 benzine en 1x in de 2 a 3 weken die 45 km enkele rit blijft je auto wel in conditie hoor.
Mijn Sejat staat de laatste tijd wel eens 4 weken stil.
Daarom nu maar een rit gedaan 1400km enkele reis
 

Tman0961

Forumguru
Geen idee hoe ik de goede e5 benzine ertussen uit pik, maar ik heb de tank vol met 98 getankt.
De 1e tank e10 erin gedaan met een benzine injector cleaner. Om het mogelijke condens uit het systeem te krijgen aangezien de wagen een aantal maanden bij de dealer heeft stil gestaan.

@ertromp, klinkt als een goed idee. Ik denk dat het zoiets gaat worden 1 x in de 2/3 weken mee naar het werk.
 

JeSko

Forumguru
Knappe Touran in het zwart! Je moet imo niet rouwig zijn om de Sup, want deze is net zo dikke prima :thumbsup:

Ps: 18 kan ie zeker hebben :D
 

Falcon

Donateur
@Bakkertje Rij jij de Touran nog? Ik heb onlangs ook 1 aangeschaft uit 2016, een connected series met DSG-7 automaat. Panodakje erop en heerlijke lederen massagestoelen.

Was even benieuwd of jij nog rare ervaringen met de wagen hebt gehad?
 

Bakkertje

Forumguru
@Falcon

nee de Touran (uit de lease) heeft vanwege een baan wissel plaats moeten maken voor een Passat GTE

tot ongenoegen van mijn jongste die blijft maar vertellen hoe fijn de touran was met de 3 stoelen op de tweede zit rij. En daar heeft hij wel een punt natuurlijk als je met 2 zussen nu op de achterbank moet zitten.

De touran heeft zich bewezen als perfecte gezinsauto. Wat me wat tegenviel was de kofferruimte (ik had een 7 zits uitvoering).

Verder heb ik niet het idee dat de DSG-7 gemaakt is voor de Touran+1500 kg caravan+5 inzittenden+bepakking.. bij het opschakelen van 2 naar 3 maakte ie bij mij al vreemde geluiden af en toe..

Mocht je nog interesse hebben in originele (Volkswagen) zonneschermen rondom dan stuur maar even een pm.

veel plezier en veilige km-ers gewenst!
 
Bovenaan Onderaan