Touran 1.2 TSI Highline uit 2016

Tman0961

Forumguru
Afgelopen vrijdag de Sup:cry: ingeruild voor een Touran uit 2016 op Benzine.

Ik was wat huiverig of het blokje voldoende vermogen heeft voor een auto voor zo'n formaat, maar dit valt niets tegen.:thumbsup:
Er zit ACC in wat even wennen was, maar nu prima bevalt. Verder valt me vooral op dat deze wagen veel nieuwer voelt en aandoet, dat merk je in alles. Qua klasse, beleving en ruimte kan de Touran niet tegen de Sup op. Wel is het erg fijn dat de Touran 3 volwaardige zetels achterin heeft. Met de ACC en de hoge zit is het wel erg comfortabel cruisen.
Komende week gaat de Touran naar de poetser voor een goeie beurt en wordt er een trekhaak onder gezet.
Daarna zal ik eens wat foto's plaatsen.

Aangezien de gezinsauto nu op benzine is en de minste kilometers moet/gaat maken, zal de huidige boodschappenwagen, een Clio op benzine uit 2005 met 200k op de teller, vervangen worden door een klein zuinig dieseltje. De diesel zal dan met name voor woon/werk gebruikt worden.
Ik ben nu vooral aan het kijken naar een Ford Fiesta uit 2015 1.5 TDCi, deze staan ex-lease voor rond de 5k te koop met om en nabij de 200k kilometers. Wat ik vanuit ervaringen begrijp en op internet lees, is dat hier (hopelijk) weinig problemen mee zijn.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het wel spannend vind om een auto van rond de 200k kilometers te kopen:nailbiting:.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Wat jammer dat het zo moest eindigen, maar een verstandige keuze, op een bepaald moment moet je gewoon ermee kappen en de Sup gaf geen teken van beterschap. Praktische wagen zo'n Touran, geniet van de hogere zit, daar ben je snel gewend en verslaafd aan :)
 

AGTon

Forumguru
Er komt op korte termijn een Fabia combi 1.2 TDI te koop te staan (2011) 159k op de teller. Misschien voel jij je daar beter in dan in de Ford ;)
 

JeSko

Forumguru
Ik wilde nog eens door jouw Superb zijn topic bladeren maar dat lijkt verdwenen van het forum?
 

Tman0961

Forumguru
@Peter-036, ook naar gekeken en nog steeds naar aan het kijken. Clio, Ford Fiesta, Opel Corsa is het lijstje met usual suspects.

@JeSko, klopt. Ik was er zo zat van dat ik Peter gevraagd heb het topic te verwijderen.

@AGTon, exact deze heb ik voor de Sup gehad. Dus ik ken hem goed. Op zich fijne auto, maar ik ben op zoek naar een iets zuiniger blokje en ik had problemen met verstuivers en de EGR. Naar wat ik begreep een veel voorkomende klacht.
 

AGTon

Forumguru



[USER=716]@AGTon
, exact deze heb ik voor de Sup gehad. Dus ik ken hem goed. Op zich fijne auto, maar ik ben op zoek naar een iets zuiniger blokje en ik had problemen met verstuivers en de EGR. Naar wat ik begreep een veel voorkomende klacht.[/USER]

Probleem met de verstuivers en EGR heb ik al voor jou opgelost ;). Nog zuiniger dan de 1.2 tdi, kan dat? Moet eerlijk bekennen dat hij in de stad niet zuinig is, maar op de snelweg haal ik toch makkelijk 1 op 24 a 25.

Hoe dan ook, succes met de zoektocht :rockon::koffie:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tman0961

Forumguru
Ik kwam niet verder dan 1 op 18 a 19 bij 130km/h snelwegkilometers.
Heb toen nog eens goed naar Spiritmonitor gekeken, maar dit zat toen redelijk in de buurt van het gemiddelde.

1 op 24, is dit nu met 100kmh?
 

JeSko

Forumguru
Begrijpelijk hoor. Benieuwd naar de Touran, het is een Highline dus goed in de opties, en wat hier gezegd word van neen het is geen SuperB, de Touran heeft ook sterktes die de Superb niet heeft, zoals de hoge zit die veel en goed zicht geeft rondom. Je zal er vast geen spijt van krijgen:thumbsup:
 

AGTon

Forumguru
Ik kwam niet verder dan 1 op 18 a 19 bij 130km/h snelwegkilometers.
Heb toen nog eens goed naar Spiritmonitor gekeken, maar dit zat toen redelijk in de buurt van het gemiddelde.

1 op 24, is dit nu met 100kmh?

Dat is met 120 km/h op de snelweg. Met 100 km/h zit ik rond de 1 op 26. Maar ik zit dan wel alleen in de auto.
 

Tman0961

Forumguru
Ik ben met 120kmh per uur nooit boven de 1 op 20 uitgekomen... Mooi verbruik:thumbsup:

Dieseltje is een Corsa 1.3 CDTi EcoFlex
van 2014 geworden met 175k km’s. Wordt aankomende vrijdag afgeleverd.

Ivm stilstand en hierdoor mogelijke condensvorming, en voor overige zaken voor beiden een flesje injectorcleaner van Bardahl gehaald.

Aankomende woensdag gaat de Touran naar de lakhersteller/poetser om de gebruikerssporen van de vorige eigenaar te herstellen en hij krijgt een trekhaak. Verder Thule Wing EVO dakdragers besteld en een rubberen kofferbakmat vanwege de hond.
En ik ga waarschijnlijk in de toekomst de functie App Connect laten vrijschakelen waardoor Apple CarPlay beschikbaar wordt.
 

Tman0961

Forumguru
FBF7E89D-6F0D-450D-85AE-2F0A5C1AD62A.jpeg CF038523-8DD4-4BE5-9C46-F5F8EBECC55A.jpeg
De Touran staat nu op 16inch. Ik heb nog een winterset 17 inch liggen. Ben voornemens dealtje te maken met de lokale garage waarbij hij mijn 17 inch winterbanden plus zomerbanden krijgt en de huidige 16 inch set. En ik van hem nieuwe All season om de 17inch velgen, gebalanceerd en gemonteerd.
 

JeSko

Forumguru
Mooie Touran! En de Opel ziet er ook fris uit in dat zwart:thumbsup: je gaat denk ik veel plezier aan die Touran beleven, nog praktischer dan een Superb.

Off: Mooi huis ook! Je hebt de zaakjes goed voor elkaar:thumbsup:
 

Tman0961

Forumguru
Van de week trekhaak laten monteren onder de Touran en het beeldscherm van het Multimediasysteem is vervangen. Dit haperde soms. Bleek bekend euvel te zijn.
Verder nieuwe dakdragers gekocht, voor Thule gegaan. Vanochtend erop gezet en vanmiddag ermee gereden. Ik ben gestopt om te checken of ze er nog wel op zaten. Niet hoorbaar en geen verschil in verbruik. Wat een topdingen:yeehaa:.
Binnenkort nog even de 17 inch eronder zetten en dan eerst maar eens genieten.

Wel gelijk even een vraagje; hoe vaak zou een auto moeten rijden of hoe lang zou hij stil mogen staan?
Dit zal ik even uitleggen. De Touran is benzine en zal met name voor de gezinsuitstapjes gebruikt worden. Dit gaat niet elke week plaatsvinden. De Corsa zal ik voor woon-werk gebruiken. Ik ben voornemens de Touran om de zoveel tijd mee naar het werk te nemen ipv de Corsa, echter dit is in verhouding duurder rijden. Dus wat zou een goede frequentie zijn om de Touran "uit te laten"?
 

Tman0961

Forumguru
@Peter-036 en dat gaat bij ons niet het geval zijn dus rijst de vraag; hoe lang kan ik hem (buiten) laten staan zonder dat ik hiermee inlever op de technische staat?

Ik zit zelf te denken bijvoorbeeld 1 keer in de week of 1 keer in de 2 weken de Touran ipv de Corsa mee te nemen naar het werk; heen en terug is 2 x 45km.
 
Bovenaan Onderaan