Tour editie besteld

MartijnMeppel

Nieuw lid
Even voorstellen is wel zo netjes. Ik heb de afgelopen 4 jaar toyota avensis 2.0d4d wagon gereden en ik heb nu een Skoda Superb Combi 1.6tdi Greenline Tour Business Line 105 pk besteld. Ik ben benieuwd wanneer de leverende dealer in Enschede belt, maar ik verwacht toch een levertijd van 10 weken.
Reden van de overstap is simpel, een fantastisch complete auto met fiscaal aantrekkelijke mogelijkheden.

Rij-impressies, foto's en bijzonderheden zal ik dus later posten.

Toet toet

Senior Member
Hallo allemaal,

oud Octavia 2.0 tdi rijder en nu na enkele jaren prive weer een Skoda van de zaak. Net als Martijn een Tour SSC met de 1.6 tdi.
Nu even een kleine zijvraag (excuus MArtijn voor gebruiken van jouw topic, maar wellicht interesseert jou dit ook): de motor schijn goed te tunen te zijn. Gezien het feit dat er eenvoudige controle mogelijk is van ABT tuning af dealer denk ik erover hem na dwe aflevering zelf te laten tunen. Nog tips welke tuner dit het beste kan?

Bedankt!

MartijnMeppel

Nieuw lid
ik heb me inmiddels voorzichtig ingelezen op dit forum en kom toch tot de conclusie dat de obd tuning bij JD Enginering het beste bij ' onze' 1.6tdi past, heerlijk 140pk en 320nm koppel voor ongeveer 600 euro

Koots

Lid
Welkom Martijn. Heb vandaag van de leasemaatschappij begrepen dat mijn Superb ook bij de dealer is besteld. Heb bewust voor een voorraadauto van de importeur gekozen, wilde niet het risico lopen dat door de evt. levertijd de auto pas in 2013 op naam gezet zou worden.

Vwb die tuning: is dit ook met behoud van de fabrieksgarantie, of is dit slechts het geval bij de door Skoda aangeboden ABT tuning?

Toet toet

Senior Member
Hallo Martijn en Koots,

Klinkt goed die JD, maar....
heb net begrepen van de leasemaatschappij dat er alleen ABT tuning op mag, aangezien deze als enige de gehele fabrieksgarantie overnemen dwz niet alleen op motor maar ook op aandrijflijn en versnellingsbak etc.
ABT levert 20 pk en 25 Nm meer en dat voor een schamele 1545 euro.. :( Belachelijk bedrag voor zo weinig winst. Schijnt erin te zitten dat ABT zich aan alle normen voor de 20% dient te confirmeren en alle ander uitstootnormen en zaken als JD , ATM, Target etc. niet.
Nog een extra weetje: ABT levert momenteel geen tuning voor de 1.6 gezien problemen die er zijn met hun software (auto's schijnen te nagelen). Tot nader order moet je dit dus achteraf via de leasemaatschappij doen, hetgeen geen probleem schijnt te zijn.

Let wel: leasemaatschappij geeft aan dat ook ABT tuning auto uit de 20% haalt en op 25% bijtelling brengt volgens de belastingdienst. Ze gaven zelfs aan dat belastingdienst bij leasemaatschappij bestanden kan opvragen om configuratie leaseauto's te controleren! Tuning af dealer wordt ook altijd bijgeschreven op je papieren, dus eenvoudig te checken.

Mocht je denken het zelf achteraf te laten doen op eigen kosten: bij operational lease ben je formeel geen eigenaar en sleutel je dus aan de auto van een ander, lees de leasemaatschappij. Bij ellende met de motor ben je dan persoonlijk aansprakelijk en gaan alle kosten naar jou.

IK heb eieren voor mijn geld gekozen en kies ervoor de auto naar de 25% te brengen, zodra de ABT tuning heeft plaatsgevonden.

Hoop dat jullie wat hebben aan de uitkomst van mijn vele telefoontjes met dealers, de leasemaatschappij en vele tuners inzake overname garanties.

Succes ermee en veel plezier van de auto!

VG, Berry

Toet toet

Senior Member
Hallo Koots,

ik ga nu ook eerst even rijden (ABT toch niet beschikbaar). Realiseer je wel dat je andere velgen eigenlijk ook al diskwalificatie van de 20% betekenen. Ik kon bij de dealer dus ook geen andere velgen bestellen direct af fabriek van Skoda. Skoda velgen >16inch kan via na montage met extreme kosten. Heb nu wel voor andere velgen gekozen, maar geen Skoda velgen.

Bij mijn proefrit vond ik 105pk zeker niet tegenvallen, maar weet niet hoe dit is beladen met gezin en bepakking :-). Daarnaast vindt ik wat extra vermogen voor veilige inhaal acties wel prettig.

Groet,
Berry

Klinkt leuk, die tour editie! Krijg je dan ook zo'n aparte toeter?

ABT tuning is trouwens helemaal niet verkeerd. Mijn 1.9TDI Octavia is ook ABT getuned en die gaat als iets... bergen koppel, lekker zuinig maar retesnel! Het zal ongetwijfeld nog beter kunnen qua vermogen, maar uitstoot is ook belangrijk! Als je sommige stoomboten soms ziet gaan....:shocked: (hiermee impliceer ik niet dat een JD getunede diesel een stoomboot is)
Mijne is overigens van 105pk naar 130pk gegaan en van 250nm naar 300nm...

Veel plezier met de nieuwe auto!

Toet toet

Senior Member
Hallo,

is voor de 105pk 20% auto alleen beschikbaar helaas als 105pk->125 pk en 250Nm->275Nm via de dealer. Dit gezien uitstoot eisen aan dit model.

Koots

Lid
Hallo Koots,

ik ga nu ook eerst even rijden (ABT toch niet beschikbaar). Realiseer je wel dat je andere velgen eigenlijk ook al diskwalificatie van de 20% betekenen. Ik kon bij de dealer dus ook geen andere velgen bestellen direct af fabriek van Skoda. Skoda velgen >16inch kan via na montage met extreme kosten. Heb nu wel voor andere velgen gekozen, maar geen Skoda velgen.

Bij mijn proefrit vond ik 105pk zeker niet tegenvallen, maar weet niet hoe dit is beladen met gezin en bepakking :-). Daarnaast vindt ik wat extra vermogen voor veilige inhaal acties wel prettig.

Groet,
Berry

Hi Berry,

Mijn Superb wordt bij de dealer voorzien van de Laurels. Kosten: 850 Euro met inruil van de 16" Moon velgen.

Rallye

Forumguru
Realiseer je wel dat je andere velgen eigenlijk ook al diskwalificatie van de 20% betekenen. Ik kon bij de dealer dus ook geen andere velgen bestellen direct af fabriek van Skoda. Skoda velgen >16inch kan via na montage met extreme kosten.

Let wel: het verschil zit hem inderdaad in af-fabriek of niet. Het lijkt erop dat je geen probleem met je bijtellingspercentage hebt als je na toelating van de auto andere velgen monteert . Als je hem na de toelating tuned wel.

Overigens is dit wel een beetje vaag: de wet zegt niets over de gevolgen van tuning achteraf. De wet sluit aan bij de EU-meting:
"6. Voor de toepassing van dit artikel is de CO2-uitstoot van een auto, de CO2-uitstoot gemeten overeenkomstig richtlijn 80/1268/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 16 december 1980 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten inzake het brandstofverbruik van motorvoertuigen (PbEGL 375). Indien de meting mede met LPG of aardgas als brandstof is uitgevoerd, wordt de CO2-uitstoot van de auto met LPG of aardgas als brandstofsoort gehanteerd."

Waarom zou een aanpassing achteraf via motortuning dan wel je percentage kunnen wijzigen en de montage van andere velgen niet?

Toet toet

Senior Member
Hallo Ralley,

Zowel bij monteren grotere velgen als het chiptunen wijkt de auto af van A label typegoedkeuring. Leasemaatschappij heeft dat bij mij heel duidelijk aangegeven. Af fabriek of achteraf maakt niets uit. Beide gevallen formeel niet meer voldoen aan goedkeuring ergo 25% bijtellingsopgave vereist. Zo niet : economisch delict met kans op 100% boete.

MartijnMeppel

Nieuw lid
Net een belletje van de dealer, toch sneller dan verwacht wordt de superb vrijdag afgeleverd. Gelukkig de leenauto van opel inleveren en genieten van de na-zomer en allereerste skoda.

Rallye

Forumguru
Zowel bij monteren grotere velgen als het chiptunen wijkt de auto af van A label typegoedkeuring. Leasemaatschappij heeft dat bij mij heel duidelijk aangegeven. Af fabriek of achteraf maakt niets uit. Beide gevallen formeel niet meer voldoen aan goedkeuring ergo 25% bijtellingsopgave vereist. Zo niet : economisch delict met kans op 100% boete.

Het vreemde is dat het monteren van andere banden wel mag. Zo was de BMW 320d gekeurd met "groene" banden, maar werd deze standaard (zoals alle BMW's in Nederland) geleverd met (niet-groene) runflats, wat in het verbruik een paar liter scheelde. Ik herinner mij dat de Autovisie daar tijdens de duurtest wat opmerkingen over gemaakt heeft, waarna het opeens wel mogelijk was om de oorspronkelijke banden te laten monteren (op speciaal verzoek). Maar er rijden dus wel veel "illegale" 3-series rond.

Ik word wel (al duurt het anderhalve maand ;)) getriggerd door je opmerking "economisch delict", wat mij wat anders lijkt dan een te laag bijtellingspercentage opgeven voor de belasting? Wat is precies het strafbare feit dat en waar staat dat je iets strafbaars doet, danwel zelfs maar dat tuning of andere verleggen (af-fabriek of na-montage) niet zouden kunnen? Kun jij (of de leasemaatschappij) de juiste wetgeving aanhalen? Ik zou het woord van de leasemaatschgappij niet voldoende vinden, maar op basis van de (volgend hen) relevante wetgeving zelf mijn oordeel willen bepalen. Ik heb gezocht naar die wetgeving en, zie hieronder, geen duidelijke regels kunnen vinden. En zelfs grote merken zouden het dan dus niet goed doen, of staat ergens dat andere banden wel, maar velgen niet mogen?

Rallye

Forumguru
Rallye; zei:
danwel zelfs maar dat tuning of andere verleggen (af-fabriek of na-montage) niet zouden kunnen

Ik bedoel natuurlijk "velgen".

Hé MartijnMeppel, hoe was het in de Achterhoek?

MartijnMeppel

Nieuw lid
afspraak gemaakt bij JD en het scheelt dat ik zelf sinds kort werk in Lochem, dus brengen en halen op loopafstand

verder heerlijke auto, ik geniet optimaal van de verwarming in de elektrische alcantara/leren stoelen

MennoW

Forumguru
Martijn post eens wat foto's van jou interieur als je wilt.
ik heb er een in bestelling staan waar achteraf leer in wordt gebouwd leer/alcantara
ik ben wel benieuw hou het staat!

Bovenaan Onderaan