Totaal gemiddeld verbruik vanaf ingebruikname

Canon-Eye

Forumguru
Boordcomputers zijn bijna altijd te postief. Het enige wat echt betrouwbaar is, is langdurig registeren.
Da's nou precies wat ik doe. Inclusief de afwijking van de boordcomputer (zie #14)... :pardon:


(En de tankbonnetjes gaan na registratie op een prikker. Die was onlangs vol - heb net 16 jaar bonnen van de 3 voorgaande auto's weggegooid :D)
 

RonaldSkodiaq

Donateur
Ik ben vaker gebruik gaan maken van de sportstand omdat dat zo lekker rijdt en dan is het helemaal niet leuk om te weten wat het verbruik is. Benzineprijs is sinds de aanschaf met 15 cent gezakt dus sneller rijden voor hetzelfde geld. Vrijdag met een t**ringgang naar Berlijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
En jij dacht dat ik een tankcard of Skoda-app dan wel SkodaConnect gebruik?:maakmegek:


Echnie... :nono:


Het ging hier trouwens niet over bv. dit forum op zich, maar over het in the cloud werken aan en opslaan van bestanden. No Way...
 

brepus13

Forumguru
Ik ben vaker gebruik gaan maken van de sportstand omdat dat zo lekker rijdt en dan is het helemaal niet leuk om te weten wat het verbruik is. Benzineprijs is sinds de aanschaf met 15 cent gezakt dus sneller rijden voor hetzelfde geld. Vrijdag met een t**ringgang naar Berlijn.


hahaha #OMDENKEN :thumbsup:
 

Sjoerdb

Forumguru
Maar Vormit, wat zegt je handleiding over langdurige verbruik en wanneer hij reset.

Read the f*****g manual, wordt er wel eens geroepen als ze een vraag stellen.
 

Sjoerdb

Forumguru
Handleiding van de octavia 3 zegt: langdurig verbruik wordt gereset bij 99 uur en 59 minuten of 9999 kilometer, net welke van de twee er eerder behaalt wordt. Tevens worden de gegevens bij accu loskoppelen niet onthouden, een dealer kan dit voorkomen door de plus en min pool vooraf te koppelen aan een aparte 12v voeding, die de computer van spanning voorziet tijdens het vervangen van een accu.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij starten na het tanken staan de gegevens "Sinds tanken" nog wel in beeld, maar dit springt op nul zodra de auto in beweging komt. Omdat ik een en ander op het bonnetje wil noteren t.b.v. latere invoer, wil ik deze gegevens toch ook nog kunnen zien als de auto een paar meter heeft gereden (bv. om de tankplaats vrij te maken voor degene die achter me staat te wachten).
Daarom gebruik ik hiervoor de lange tijd gegevens, die ik na het overnemen ervan handmatig terugzet. Wel een beetje jammer dat ik daarvoor een aantal stappen het menu in moet duiken - het tweede telwerk van de maxidot in de Fabia was een heel stuk makkelijker/sneller te bereiken...
 

Rayzman

Actief lid
Je hebt toch gewoon een dagteller, dus die gebruik ik gewoon. Even snel een foto voor het uitstappen bij het tanken en als je wegrijd druk je hem weer op 0. En dan zie je vanzelf in je excel/spritmonitor hoe erg het verbruik dit keer was.
 

hemi24

Forumguru
Handleiding van de octavia 3 zegt: langdurig verbruik wordt gereset bij 99 uur en 59 minuten of 9999 kilometer, net welke van de twee er eerder behaalt wordt. Tevens worden de gegevens bij accu loskoppelen niet onthouden, een dealer kan dit voorkomen door de plus en min pool vooraf te koppelen aan een aparte 12v voeding, die de computer van spanning voorziet tijdens het vervangen van een accu.

Dat lijkt me de boordcomputer en niet de Skoda-app...
 

Canon-Eye

Forumguru
Je hebt toch gewoon een dagteller, dus die gebruik ik gewoon.
Die gebruik ik ook, maar doorgaans op rit- of dagbasis.
En dat getob met die telefoonfoto's vind ik niet handig: gewoon het tankbonnetje met km-stand plus per tank gereden kms (als backup tegen overnamefouten) en gemiddelde volgens boordcomputer geeft alles in één oogopslag op het moment van gegevensinvoer.
 

Cordoba

Forumguru
Bij starten na het tanken staan de gegevens "Sinds tanken" nog wel in beeld, maar dit springt op nul zodra de auto in beweging komt. Omdat ik een en ander op het bonnetje wil noteren t.b.v. latere invoer, wil ik deze gegevens toch ook nog kunnen zien als de auto een paar meter heeft gereden (bv. om de tankplaats vrij te maken voor degene die achter me staat te wachten).
Daarom gebruik ik hiervoor de lange tijd gegevens, die ik na het overnemen ervan handmatig terugzet. Wel een beetje jammer dat ik daarvoor een aantal stappen het menu in moet duiken - het tweede telwerk van de maxidot in de Fabia was een heel stuk makkelijker/sneller te bereiken...

Bij de nieuwe Fabia heb je hetzelfde probleem, en zelfs voor het starten zijn de gegevens 'sinds tanken' verdwenen. Oplossing is óf even met de mobiel een foto van het display maken voor je gaat tanken, of inderdaad de procedure die je nu gebruikt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat ingewikkeld allemaal. Ik onthoud de km stand, aantal getankte liters en gem. verbruik volgens BC. Thuis voer ik die gegevens in in Spritmonitor. Ik ben geen geheugenwonder. Drie van die items en zonodig gebruik van wat simpele mnemonics, is een makkie. En goed in het kader van de Alzheimer preventie ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
En goed in het kader van de Alzheimer preventie
Misschien ben ik dáár dan net te laat mee... :maakmegek:

Alhoewel, de methode van noteren op het bonnetje hanteer ik al zolang als ik het verbruik bijhou (meerdere decennia inmiddels), simpelweg omdat er wel eens een dag (of meer...) overheen gaat voordat ik aan invoeren toekom.

Die lange tijd gegevens zijn hier prima voor als vervanging van voorheen de tweede tripteller en ik heb ze nergens anders voor nodig. Het enige storende vind ik dat het meer handelingen vergt om ze te vertonen en te resetten.
 
Bovenaan Onderaan