Gisteravond toch maar even verder gestoeid om te kijken of ik DAB werkend kon krijgen. VCDS aan de radio gehangen om vervolgens deze errors om mijn oren te krijgen:
Voltage terminal 30: 12.1 V
Status of digital radio antenna 1-Antenna current: 0 mA
Status of digital radio antenna 1-Connection between radio and antenna amplifier: Open circuit
Status of digital radio antenna 1-Connection between antenna amplifier and antenna: Not available
Status of digital radio antenna 1-DAB_Bit_Error_Rate_FIC: 0.000000
Status of digital radio antenna 1-DAB_Bit_Error_Rate_MSC: 0.000000
Best gunstig eigenlijk. De Calearo DAB & Play is een FM2 en DAB+ antenneversterker in 1. Maar geen meldingen over de FM2 antenne. Sterker nog - in het green engineering menu zag ik tuner 1 en tuner 2 met signaal. Dat maakt het zoeken al een stukje makkelijker, want de Calearo doet dus wel iets.
Radio maar weer losgehaald en weerstand gemeten - ik krijg hieperdepiephoera weerstand op de DAB kant oftewel, het is niet waarschijnlijk dat het aan de antenne versterker ligt. Hoef ik in ieder geval niet alles los te halen om de bekabeling / Calearo antenne versterker na te lopen die in de C-stijl weggewerkt zit aan de bestuurderszijde.
Zelfde truc herhaald voor de smb naar fakra adapter - geen weerstand. Ik was even bang dat de DAB ontvanger van de radio zelf te barsten zou zijn. Zit maar 1 ding op - de smb connector direct aansluiten op de radio. Dat past ook, je kunt dan alleen geen gebruik maken van de vergrendeling die de fakra connector wel heeft. Radio aan - naar zenders zoeken en:
Een ander handig hulpmiddel in dit geval is om het green engineering menu in te schakelen. Sommige units hebben dit standaard aan staan, sommige units moet het met VCDS ingeschakeld worden. Om in het service menu / green engineering menu te komen houd je de menu knop voor een aantal secondes vast tot dit menu verschijnt:
Dan naar 'Testmode':
En dan het Green Engineering menu in. Ik ben gelijk doorgegaan naar analogtuner_v3.1 (geen screen shot van):
Toen DAB+ niet werkte, zag ik hier maar 2 tuners - Waar nu tuner 1-2-3 staat, stond toen enkel Tuner 1-2.
Vanmorgen 5 kwartier gereden in de kop van Noord-Holland, geen signaalverlies gehad. Voor degene die geinteresseerd zijn, ik heb de Calearo DAB & Play 7590007 gebruikt. Als je een VAG OEM unit hebt loopt de stroom voorziening via de unit over de antenne kabel naar de antenne versterker / filter, voor non OEM units heb je een versie nodig die phantom power toevoegt. De versterker maakt gebruik van de antenne in de achterruit (bij de combi).
Lang verhaal kort: DAB+ werkt nu ook.