Tommie-boy's Octavia 3 Combi

VAG-man

Forumguru
We zijn hier genoeg forumleden die enthousiast zijn over de Android autoradio's. Persoonlijk vind ik de schermen van de Columbus te klein en de draaiknoppen en grote toetsen te oubollig.

Wie wil er nou een oude Admundsen kopen?
 

Tommie-boy

Actief lid
En dat is je goed recht om blij te zijn met de Android radio.

Ik heb helaas minder goede voorbeelden gezien en ervaren en zal op basis daarvan nooit meer een Ali/Android radio aanschaffen. Als je bepaalde functionaliteiten van het infotainment deel kunt en wilt missen, is het wellicht niet zo'n slechte deal mits de rest goed werkt. Dat is tegelijkertijd ook 1 van de redenen waarom ik niet voor een Android unit ga omdat ik juist die infotainment functionaliteiten wel op prijs stel. De Android unit past daarnaast niet in de plannen die ik nog wil realiseren (AID/VC), omdat de Android units er simpelweg (nog) niet geschikt voor zijn.

Maar nogmaals, als je blij bent met de Android radio, dan respecteer ik dat. Ik hoop dat je andersom het respect kunt opbrengen dat er ook mensen zijn die blij zijn met een 'verouderde' OEM Amundsen MIB2.5 die wel met VC overweg kan.
 
Laatst bewerkt:

xplain

Forumguru
Ieder Columbus (ook MIB1) scherm werkt met de MIB2(.5), bij de oudere schermen werkt enkel de traffic knop niet).

Wait, zeg jij nu dat ik op mijn Skoda Superb MY2017 met het 'oude' Columbus de MIB versie kan updaten naar 2.5?

VGAFEE0271-new-superb-tile-columbus-popup-900x506.jpg
 

Tommie-boy

Actief lid
Niet helemaal. Voor de Columbus ligt dit net even anders dan voor de Amundsen. De Amundsen MIB2 en 2.5 kunnen wel met jouw scherm overweg zij het dat de traffic knop dan niet meer werkt.

De Columbus MIB2.5 heeft een 9.2 inch scherm nodig, voor de Octavia is dit onderdeelno: 5E0919606D, voor de Superb ws. 3V0919606D (check dit wel van te voren!).

Overigens, de MIB2 units kunnen gereworked worden naar een MIB2.5, hardware matig zijn de 2 nagenoeg identiek. Heb je nog steeds het nieuwe scherm nodig...
 
Laatst bewerkt:

xplain

Forumguru
Overigens, de MIB2 units kunnen gereworked worden naar een MIB2.5, hardware matig zijn de 2 nagenoeg identiek. Heb je nog steeds het nieuwe scherm nodig...

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het is me de >€300 niet waard, maar heel interessant om weten dat dit mogelijk is. Als je dan de Skoda Connect nog kan laten activeren met real life traffic info ben je helemaal gesteld. Schijnt heel accurate verkeersinfo te zijn op het niveau van waze. Ik red me nu wel met waze op carplay
 

Tommie-boy

Actief lid
Gisteravond toch maar even verder gestoeid om te kijken of ik DAB werkend kon krijgen. VCDS aan de radio gehangen om vervolgens deze errors om mijn oren te krijgen:

Voltage terminal 30: 12.1 V
Status of digital radio antenna 1-Antenna current: 0 mA
Status of digital radio antenna 1-Connection between radio and antenna amplifier: Open circuit
Status of digital radio antenna 1-Connection between antenna amplifier and antenna: Not available
Status of digital radio antenna 1-DAB_Bit_Error_Rate_FIC: 0.000000
Status of digital radio antenna 1-DAB_Bit_Error_Rate_MSC: 0.000000


Best gunstig eigenlijk. De Calearo DAB & Play is een FM2 en DAB+ antenneversterker in 1. Maar geen meldingen over de FM2 antenne. Sterker nog - in het green engineering menu zag ik tuner 1 en tuner 2 met signaal. Dat maakt het zoeken al een stukje makkelijker, want de Calearo doet dus wel iets.

Radio maar weer losgehaald en weerstand gemeten - ik krijg hieperdepiephoera weerstand op de DAB kant oftewel, het is niet waarschijnlijk dat het aan de antenne versterker ligt. Hoef ik in ieder geval niet alles los te halen om de bekabeling / Calearo antenne versterker na te lopen die in de C-stijl weggewerkt zit aan de bestuurderszijde.

Zelfde truc herhaald voor de smb naar fakra adapter - geen weerstand. Ik was even bang dat de DAB ontvanger van de radio zelf te barsten zou zijn. Zit maar 1 ding op - de smb connector direct aansluiten op de radio. Dat past ook, je kunt dan alleen geen gebruik maken van de vergrendeling die de fakra connector wel heeft. Radio aan - naar zenders zoeken en:

DAB_werkend.png.jpg

Een ander handig hulpmiddel in dit geval is om het green engineering menu in te schakelen. Sommige units hebben dit standaard aan staan, sommige units moet het met VCDS ingeschakeld worden. Om in het service menu / green engineering menu te komen houd je de menu knop voor een aantal secondes vast tot dit menu verschijnt:

Servicemodus.jpg

Dan naar 'Testmode':

Testmode menu.jpg

En dan het Green Engineering menu in. Ik ben gelijk doorgegaan naar analogtuner_v3.1 (geen screen shot van):

Engineering menu.jpg

Toen DAB+ niet werkte, zag ik hier maar 2 tuners - Waar nu tuner 1-2-3 staat, stond toen enkel Tuner 1-2.

Vanmorgen 5 kwartier gereden in de kop van Noord-Holland, geen signaalverlies gehad. Voor degene die geinteresseerd zijn, ik heb de Calearo DAB & Play 7590007 gebruikt. Als je een VAG OEM unit hebt loopt de stroom voorziening via de unit over de antenne kabel naar de antenne versterker / filter, voor non OEM units heb je een versie nodig die phantom power toevoegt. De versterker maakt gebruik van de antenne in de achterruit (bij de combi).

Lang verhaal kort: DAB+ werkt nu ook.
 
Laatst bewerkt:

rsk

Lid
Mooi topic! Heel duidelijk. Wel oud ook, dus vroeg me af:

- Nog verder gegaan met de upgrades? Je had het nog over onderdelen voor deurverlichting, deurhendel verlichting en led voetverlichting.
- Nog problemen/successen gehad met de upgrade van Amundsen MIB1 naar MIB2.5? (dat was het, toch?)
 
Bovenaan Onderaan