Toch weer aan de Skoda!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chrisjemol

Forumguru
Een tijd terug heb ik een Superb 2 combi 1.6tdi gehad, daarna een fabia 2 1.2tdi

Beiden weggedaan en een VW UP! naast onze touran (vd vrouw) gehad.

Ivm wijzigen werkgever heb ik nu een leasewagen mogen ontvangen, de touran weggedaan naar mijn broertje en de UP! is nu van de vrouw.

Wat heb ik gehad? Een pikzwarte Octavia 1.5 e-tec (150pk) uit 2023 met 500km op de teller.

Ik weet niet zo goed welke editie het is, maar is voorzien van:
- elektrische achterklep
- wegzwenkbare trekhaak
- verwarmd stuurwiel
- stoelverwarming
- LED koplampen
- lane-assist
- ACC
- digitale cockpit
- climate control
- automaat (dsg7?) met flippers aan het stuur

Veel meer toeters en bellen die ik echt moet uitvinden.

1e vraag hierover; wanneer ik de cruise control inschakel, de distance control op zo dicht mogelijk, dan nog neemt hij bizar ver van tevoren snelheid af als hij bv een auto ziet rijden…
Ik moet dan met 80 (doet bij zelf) naar de linkerbaan en daar accelereert hij weer naar de ingestelde snelheid.

Hoe kan ik hem weer laten fungeren zoals de ‘oude’ cruise controls van vroeger? Degene die dus gewoon de ingestelde snelheid handhaven?

Alvast bedankt (foto’s volgen later)

fanSkoda-VW

Forumguru
@Chrisjemol ACC, te veel afstand houden ondanks je instelling en daardoor afremmen? Dat herken ik. Mijn T-Roc is ge-herprogrammeerd zodat ik nu de keuze heb tussen ACC en CC.

Grtss en geniet met die mooie auto.

Chrisjemol

Forumguru
Precies dat inderdaad!
Ik ben een rustige rijder en zeker geen bumperklever maar de afstand (zelfs kortste bij) is veel te groot dat hij al afremt
Zal eens informeren of ‘normale’ cc ook mogelijk is, thanks!

fanSkoda-VW

Forumguru
@Chrisjemol .
De dealer zal het niet doen, een van de wizzzzzzzzzzzmijnheren hier op het forum (b.v. Antera of Rainesh) die kunnen dat wel.
Stuur een van de heren maar een PB bijvoorbeeld.

grtssss

MY00

Senior Member
Heb je zeker de instelling goed staan? Ik meende ook in het begin dat de instelling, waarvan op dat moment de auto de meeste afstand neemt, het dichts bij zou zijn.
Het lijntje voor zo dichtbij mogelijk, is het lijntje wat het laagste staat.

RonaldSkodiaq

Donateur
Ja het is wennen dat de auto vroeg gaat inhouden met ACC. Hoe hoger de snelheid hoe eerder de auto afremt. Als je niemand hindert kan je wat eerder naar de linker baan gaan om in te halen. Op het moment dat je je richtingaanwijzer naar links aanzet om in te halen zal je auto niet inhouden. Bij drukte geef ik zelf wat gas zodat je wel dichter op je voorganger kan zonder dat de auto inhoudt.

Chrisjemol

Forumguru
Precies dat inderdaad!
Ik ben een rustige rijder en zeker geen bumperklever maar de afstand (zelfs kortste bij) is veel te groot dat hij al afremt
Zal eens informeren of ‘normale’ cc ook mogelijk is, thanks
Heb je zeker de instelling goed staan? Ik meende ook in het begin dat de instelling, waarvan op dat moment de auto de meeste afstand neemt, het dichts bij zou zijn.
Het lijntje voor zo dichtbij mogelijk, is het lijntje wat het laagste staat.
staat wel goed, idd onderste streepje (even wat onduidelijk)
ik vrees dat wat gas bij en knipperlicht maar de oplossing moet zijn
rijdt voor de rest heerlijk

Antera

Donateur
Indien je de ouderwetse cruise controle wilt kan ik dit voor je coderen. Dan krijg je de cruis controle als extra optie in je auto erbij naast de ACC

jesse_s93

Forumguru
Ook handig voor straks in de winter met sneeuw en soms zelfs bij stortbuien. Dan heeft de sensor geen zicht meer en schakelt hij de acc uit tot de sensor weer vrij zicht heeft. De reguliere cruise control is dan wel te gebruiken.

Sjoda Octaaf

Actief lid
ACC. de kortste afstand op je voorganger is ong. 20m?
Dan past nog een vrachtwagen ( drukt ) ertussen en vervolgens gaat alle toeters en bellen af in je auto en remt nog harder af.
Dat is mijn eerste ervaring met ACC met deze auto.
Vind het wel relax rijden, alleen de afstand had wel iets van 10m of 15m mogen zijn.
Sindsdien rij ik wel meer op de linker baan...

Chrisjemol

Forumguru
Om ruimte te creeeren. Anders gaat hij niet harder meer dan 80 met mijlen ruimte voor de wagen

Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
de afstand had wel iets van 10m of 15m mogen zijn.
Dat is wel héél erg weinig...
Eén meter per seconde komt overeen met 3,6 km/u. Dus 80 km/u is omgerekend 22,222 m/s, dus voor de bekende veilige remafstand van 2 seconden moet je er 45 meter achter zitten. Let op de bermpaaltjes: halverwege tussen de hectometerpalen staan meestal van die witte plastic paaltjes, samen zijn dat prima referentiepunten.

Met 10 à 15m tussenruimte zit je bij 80 dus op zo'n 0,45 tot 0,675 seconden rem"afstand". Bij 100 (oftewel 27,778 m/s) wordt dat nog erger, namelijk 0,36 à 0,54 seconden - dat is hooguit eenderde tot de helft van een normale reactietijd.
Als er op de snelweg zo'n idioot op 15m achter me zit, dan neem ik echt meteen maatregelen om hem (of haar!) weg te jagen.

Chrisjemol

Forumguru
Leuk allemaal, maar de afstand die hij overlaat is gewoon veeeeel te groot
Meerijden met het verkeer is er niet meer bij

Aanbod van antera lijkt me wel wat!

Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben sowieso geen fan van ACC, wat dat betreeft kan ik je redenering wel volgen. Mocht die op een volgende auto onvermijdelijk zijn, dan zou ik ook de Antera-oplossing prefereren.
Maar de afstand die jij noemt is onverantwoord kort, dat wou ik met het bovenstaande toch wel duidelijk maken. Moet je niet willen.

hemi24

Forumguru
Ook handig voor straks in de winter met sneeuw en soms zelfs bij stortbuien. Dan heeft de sensor geen zicht meer en schakelt hij de acc uit tot de sensor weer vrij zicht heeft. De reguliere cruise control is dan wel te gebruiken.
Nope, helaas gaat die vlieger niet op, weet ik uit ervaring met de Kodiaq…

Captain Hook

Forumguru
En dan te bedenken dat men in Duitsland jarenlang campagne heeft gevoerd met:
"Abstand" "Halber Tacho" .

Was kostet eine Abstandsunterschreitung auf der Autobahn?
Je nachdem, um wie viel der halbe Tachowert überschritten wurde, drohen bis zu 400 Euro Bußgeld, sowie 2 Punkte und ein dreimonatiges Fahrverbot. Klicken Sie hier und nutzen Sie unseren kostenlosen Bußgeldrechner.

M.a.w. als je 100km/h rijdt, 50m tussenafstand. En zelfs op een provinciale weg bij 80km/h; 40m tussenafstand!
Daarom moest ik er ook aan wennen dat die 'intelligente' cruise control van onze Kluger Kuga idd op ruime afstand volgt. En ook gelijk het gat vergroot, als je voorganger langzamer gaat.
Het komt als erg overdreven over, maar uiteindelijk, als iedereen er aan zich aan zou houden (of dat we allemaal slimme cc gebruiken), levert dit wel een veel rustiger en veiliger verkeersbeeld op!

Stel je voor dat hier in Nederland echt op gehandhaafd zou worden... :sneaky:

Maar gelukkig hoef ik mij daar niet aan te houden. Ik ben immers een supergoede chauffeur en let altijd heel goed op. Ik kan altijd ruimschoots op tijd stoppen. En ik schat de situatie ook nooit verkeerd in. :D

Laatst bewerkt:

Chrisjemol

Forumguru
Bij mij gaat hij dan echt veel meer ruimte houden dan ik nodig vind.
Ongeacht wat andere mensen vinden wilde ik enkel weten om een normale, traditionele cruisecontrol te kunnen gebruiken…
Antwoord heb ik van antera dus ik zal deze (in mijn ogen totaal niet terzake doende) discussie/topic vragen te sluiten

Bedankt allen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan