Toch maar geen Skoda

jalex_h

Forumguru
Tja, kiezen voor premium of status is hier vloeken in de kerk. De gemiddelde skoda-rijder is erofwel ongevoelig voor en/of heeft er domweg het geld niet voor over. Dus dan zijn opmerkingen zoals hierboven wel te verwachten. Uit ervaring weet ik dat sitechris gelijk heeft dat er wel degelijk een verschil is tussen Skoda en BMW, dit in het voordeel van het laatste, zelfs al is die Skoda (zoals in mijn geval) een Superb.

Heus, dat zie je al als je een Superb naast een pak'em beet vijf-serie zet (een combi die ik vrijwel dagelijks zie). BMW geeft, net als de andere premiummerken, bakken met geld uit om het zorgvuldig opgebouwde imago in stand te houden. Ze kunnen het zich simpelweg niet veroorloven om zich er gemakkelijk vanaf te maken, zelfs niet bij het kleinste onzichtbare detail. De klanten zouden het meteen afstraffen. En het resultaat van die inspanning zie en voel je overal terug en maakt het verschil met Skoda, Ford, Opel of welk ander merk dan ook.

Alleen vind ik het prijsverschil dermate groot dat dit voor mij het kwaliteitsverschil voor niet rechtvaardigt, ik vind de prijs/kwaliteitsverhouding niet in balans. Plat gezegd is het verschil tussen wat het moet kosten en wat het zou mogen kosten de prijs die je voor status betaald. En omdat ik mijn geld liever uit geef aan iets concreters dan status, is de kans dat er bij mij een BMW voor de deur komt te staan zo goed als nihil.
Maar heeft iemand anders het geld er wel voor over, moet'ie het vooral doen en er vooral lekker van genieten. Dus heel veel plezier er mee!

Rosinfield

† In Memoriam
mooi gesproken en natuurlijk heb je volkomen gelijk! Mij ging het er slechts om de aandacht te vestigen op de relatie status en prijs. Verder is het op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat rondweg wordt uitgesproken dat status van doorslaggevend belang wordt geacht bij de aanschaf van een auto

sitechris

Donateur
Het is wel eerlijk :). En status is voor meerderheid van mensen (incl mijzelf) niet onbelangrijk. Kijk naar kleding bv. Hoeveel mensen er niet rondlopen in dure merkkleding. Is ook status.

idd helemaal mee eens jalex_h. Vooral prijs/kwaliteit, ongevoelig en en ook de centen zijn voor mij van toepassing, van daar mijn verhaaltje. Maar inderdaad het ligt net even genuanceerder zoals je al aangeeft.

dus ik sluit me aan bij freewheeler2: "Mooi gesproken" :laugh:

Noord26

Forumguru
Status is voor velen merkgebonden idd. Er zijn ook genoeg mensen die, iets verder kijken, en status laten afhangen van het product zelf en niet van het label.

Zo zijn er de nodige taxi bedrijven welke van Mercedes zijn afgestapt en nu Toyota's rijden.

LT83

Forumguru
Volgens mij lopen er 2 zaken door elkaar;

* Een auto kiezen omdat hij meer 'premium' is qua afwerking, rij-eigenschappen en design. Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit een grote meerprijs teniet doet.

* Puur een auto kiezen op 'status', oftewel wat andere mensen ervan vinden en wat ik met mijn auto uit wil stralen. In het geval van supersuperb is het zelfs zo dat de vrouw vindt dat er een BMW voor de woning hoort. Dit terwijl meneer volgens mij liever een volle superb zou rijden. Dit dus als doorslaggevend argument beschouwende zakt mij hier spreekwoordelijk echt de broek van af.

@Luuk Thijssen,

Ben het echt volledig met je eens.
Kiezen voor een minder complete, niet te vergelijken auto, puur omdat deze meer status zou geven?
Betwijfel uberhaubt of dit het geval is, vind een x3 persoonlijk niet de meest chique verschijning.
Ik wacht nog lekker tot week 2 om te gaan genieten van een minder status gevende bomvolle Superb combi :D

@SkodaSuperb,
Ik wens je uiteraard wel veel plezier en succes met je X3!

SkodaSuperb

Nieuw lid
tsjaa... ik vind zelf de X3 nog lekkerder, sportiever en om eerlijk te zijn ook mooier dan de Superb, maar het verschil is dat, niet negatief bedoeld, ik het geld er 1) voor over heb en 2) ik betaal het gewoon eigenlijk met mijn bonussen van het werk, van de afgelopen +/- 4 jaar, dus dat is wel te doen :winkie:.
Verder heb ik natuurlijk ook liever een BMW dan een Skoda, maar geef toe, iedereen heeft dat wel liever.

Nog even terugkomend op iemand die zei waarom ik geen "normale" 5 serie doe, ik heb liever een hoge zit, bij een 5 serie zijn de stoelen heel laag, bij een Superb kan je de stoelen gewoon heel hoog zetten, daarom ;)

The bone collector

Senior Member
Eerlijk is hij wel, dat moet je hem nageven :winkie:.

Maar het is toch wel zo, status speelt toch bij (bijna) iedereen een rol. Intertijd de Forman/Favorit of beter nog de Felicia. Technisch gezien moest die toch niet veel onderdoen voor de concurrentie half jaren 90. Beschikbaar in 2 benzineversies en een diesel, én goedkoop. Zelfs een combi. Toch dacht niemand er ook maar aan om een Skoda te kopen (wie een auto zocht in die klasse natuurlijk). Of zie ik dat verkeerd, was er iets anders mis met de oude generatie Skoda's buiten het feit dat je er niet in gezien wou worden?

Antera

Donateur
maar geef toe, iedereen heeft dat wel liever.

helaas moet ik me daar niet bij aansluiten. puur mijn mening en geen verwijt Ik heb geen vorm van enige drang om een BMW te willen rijden al rijden ze nog zo lekker en daarnaast heb ik meer lol als ik met me skoda naast een leuke BMW sta en deze het dan toch maar moet afleggen van en "stomme" skoda. Heb ik veel meer schik mee dan een BMW te moeten rijden. net als een mercedes te rijden waarvan ik laatst ook weer zon jong manneke naast me had staan in een leuke Merc compressor en zal te lachen maar hem dat verging naar een paar meter :-)

tja dan geniet ik des te meer in me comfortabele en mijn "budget" autootje.

MAar gelukkig wil iedereen wat anders en of het nu status, grootdoenerij, luxe of wat anders is. Anders was er maar 1 merk te krijgen (skoda) LoL. Desalnietemin steek ik voor iedereen me duimpje op zolang ze maar niet denken met hun duurdere auto meer recht op de weg te hebben .

Amen

LT83

Forumguru
@ antera, heb je ook een ander chipje er in? Ik moet zelf eerlijk toegeven dat snelle BMW, Audi en Mercedes rijders je ook gewoon een duimpje geven als ze even niet konden volgen. Diverse malen gehad dat BMW rijders (530i, 530d en 535d) zelfs even het raampje open doen om te vragen hoe het kan dat ze niet voorbij kunnen komen ;)

LT83

Forumguru
@ supersuperb; het verhaal wordt ineens heel anders nu, maar goed uiteraard toch veel plezier met de BMW toegewenst

Noord26

Forumguru
Luuk een 535d? Zat die vast in zijn 7 dan bij 40 km/h?

Want, even uit het hoofd, meer als 300pk en meer als 600Nm koppel (onder 1500tpm) gekoppeld aan een 7 (of 8?) traps automaat lijkt mij toch wel een klasse hoger..

darkprojectx

Forumguru
Ik vind het altijd wel prettig als ik bij de garage kom met mijn Skoda, dan hoef ik niet zo hard te schrikken als de BMW bestuurder.
De X serie van BMW vind ik opzich wat minder, behalve dan de X5 die vind ik wel weer dik.
Overstap van superb naar x3 kan ik totaal niet volgen want die lijken in niets op elkaar.. in my opinion lijkt het zo meer een gevalletje "dik doen voor mensen die je toch niet mag". Maar ik ken je niet, en je financiele situatie ook niet.

Ach we kunnen er lang over mekkeren, maar als je het kan, waarom dan ook niet. Al was ik dan eerder voor een fully loaded 3 of 5 serie gegaan. De X3 blijft naar mijn mening toch een caravantrekkertje en mist juist de status van BMW.

LT83

Forumguru
@ Noord 535d (was bouwjaar 2006 volgens mij) heeft uit mijn hoofd 271pk, mijn Skoda 260pk en 412nm! Denk je ook aan het gewichtsverschil?! Hij kwam op een sprint van 40-230 echt niet voorbij, liep zelfs een klein stukje weg

Noord26

Forumguru
Haha.., leuk speelgoed voor het geld die Skoda dan he..

:super:

ps. Ik zat met het nieuwste model 535d in mijn hoofd, omdat ik ook in een vrijwel nieuwe 530d gereden had..

LT83

Forumguru
@ Noord...even nagezocht 272pk, 560nm en 1635kg. 0-100 in 6,5 seconden ( lukt mij in ongeveer 6,0 sec)
Voor de duidelijkheid; heb het hier over een model 2005-2007 535d. Die nieuwe 535d zal vast een stukje sneller zijn!

Maar het ging mij even om het feit dat ook die rijders een leuke Skoda vaak kunnen waarderen.

Antera

Donateur
@ antera, heb je ook een ander chipje er in?

nope nog niet kan het nog goed waarderen op dit moment. Als ik het te traag vind gaan worden dan gaan we maar eens chippen. vermoed volgend jaar al :-0 dan kunnen we nog meer plezieren.

p.s. heb nooit gezegd dat ik geen duimpje kreeg maar dat is niet altijd het geval zeker niet als het grut met een paar vrienden is :-)

en wat noord26 zegt dat is veelal het feit. Bij mij zie ik ze nog wel eens naar de groene remklauwen kijken maar ze beseffen dan nog niet wat er staat al zie je ze dan wel eens bedenkelijk kijken

Bovenaan Onderaan