tips/ervaringen all season banden voor Octavia IV stationwagen PHEV met caravan

De 91 is ook wel slapjes.
Persoonlijk zou ik een 95 xl of een 99 zo nemen.
Dan hoef je ook je bandenspanning niet te overdrijven. 2.8 is hard. Bij warmte loopt dat zo maar op naar 3 a 3.2 bar. Warmte maakt rubber slap.

225-45-18 95 xl of 99 zo.
Snelheid vanaf V tot u kan allemaal.
Continental all season contact 2
Michelin crossclimate 2 of 3. Sport is er nog niet in deze maat.
Denk ook is aan de blauwe veren. Load ad justers
Maakt het zeker stabiel achter.
thanks Martin,
Ik was inderdaad aan het kijken voor Michelin Pilot Sport maar die zijn er helaas niet in de maat die ik moet hebben

Als de kogeldruk te laag is, dan 'tilt' de caravan de achterkant van de auto mee omhoog en zal caravan meer met de auto spelen dan andersom.

Als de kogeldruk te hoog is, dan 'duwt' de caravan de auto naar beneden en de voorkant omhoog, waardoor je op je voorwielen vaak sneller slip krijgt.

Een goeie kogeldruk is één van de afstellingen die cruciaal is om een stabiele combinatie te hebben. Naast kogeldruk ook verdeling tussen gewicht auto en caravan, onderlinge lengtes, maar ook gewichtsverdelingen van de caravan links/rechts én het zwaartepunt van de caravan.
Edit: bandenspanning caravan niet vergeten, dank @hemi24

Als je geen idee hebt van de kogeldruk, dan popt bij mij de vraag op in hoeverre je op de hoogte bent hoe je met een caravan moet rijden.
Kogeldruk meet ik altijd voor de zekerheid hoor als we op vakantie gaan, meestal komt ie op zo'n 70 kg uit.
Eerste stukje op snelweg geef ik ook altijd rukje aan stuur om te kijken hoe de caravan reageert.
Als deze teveel slingert stoppen we direct bij eerste parkeerplaats om wat met belading te schuiven en dan testen we 't daarna nog eens.

hemi24

Forumguru
70 kg vind ik voor dergelijk formaat caravan magertjes…

Los van wat je auto mag hebben, zijn de trekhaken onder de auto doorgaans allemaal goedgekeurd voor minimaal 100kg oplegdruk, dus ik zou niet te bang zijn!
Die Octavia mag 80kg hebben, dus dat zou ik hem sowieso geven.

Canon-Eye

Forumguru
Vergeet bij snelheden rond de 100 ook niet dat de winddruk ook de neiging heeft om de caravan wat achterover te duwen (dus voorkant te liften), afhankelijk van hoe aerodynamisch die is gevormd.

Rallye

Forumguru
Ik zie allemaal mensen zeggen dat je extra load banden met hebben, maar dat is toch standaard bij een Combi? Zelfs bij mijn GTI nu.

j_leeuw

Actief lid
Ik heb dan weliswaar geen PHEV en geen 18" maar heb wel vanuit de fabriek Goodyear banden in 17" en trek er al 3 jaar een caravan van 1300kg mee, maar ik herken niet de zaken die je noemt. Wel heb ik de bandenspanning hoog staan zoals ik aangegeven in de tankklep en de caravanbanden staan op 4,5 bar.

CDO

Forumguru
En werkt je stabilisator koppeling ook nog goed? Als die net niet meer lekker klemt dan dan voel je hem ook dansen achter de auto.

Bovenaan Onderaan