Tips bij eerste gebruik skoda

Bakboord1

Forumguru
Mijn tip is eerst een tiener in de auto te zetten. Die gaan je hele menu door en binnen een uur hebben ze de krochten van je multimediasysteem ontdekt en staan al je favoriete zenders voorgeprogrammeerd en de interieurkleuren op rood. Geef ze de telefoons en die connected ze ook meteen voor je.
Tenminste zo ging dat hier toen ik mijn zoons van 13 en 8 vroeg even de taal Duits (import) naar Nederlands te zetten.
 

JeSko

Forumguru
Verschrikkelijke taal inderdaad, zelfs al ligt Duits als Germaanse taal zijnde dicht tegen onze moederstaal Nederlands, ik vind het de lelijkste taal denkbaar.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik vind het de lelijkste taal denkbaar.
Een taal wat beter leren kennen leidt vaak ook tot meer appreciatie, weet ik uit eigen ervaring.

In het verleden heb ik regelmatig specifieke trainingen (zoals omgaan met bepaalde chemicaliën, of ladingzekering) mogen verzorgen voor "klasjes" bestaande uit 10 à 15 chauffeurs in o.a. 't Duits - soms ook aan collega's uit bv. Polen voor wie Duits net zomin de moedertaal is als voor mij. Reken maar dat dit heel leerzaam is, want het dwingt tot zorgvuldig formuleren, goed luisteren en soms tot herhaling in andere woorden om zeker te weten dat de informatie goed overkomt.

Ook het gesproken Nederlands kan in buitenlandse oren behoorlijk rauw en grof overkomen, geheel los van wat er inhoudelijk wordt gezegd. Dat is dan weer informatie die ik terugkreeg van collega's uit onze organisatie, destijds verspreid over een stuk of 9 Europese landen (inmiddels wereldwijd opererend). De grensoverschrijdende voertaal is dan meestal Engels, maar voor sommige collega's lag het Duits toch makkelijker in het gehoor dus gebruikten we dat vaak in kleiner gezelschap en 1 op 1 contacten.

En "lelijk"? Ik herinner me stukjes toespraak van toenmalig bondskanselier Willy Brandt - voormalig burgemeester van West-Berlijn en kopstuk van de SPD - die heel rustig en op gedempte toon met prachtig taalgebruik sprak. En wel zodanig dat alle naamvallen en andere grammaticale bijzonderheden stuk voor stuk glashelder te herkennen waren (althans, voor wie op school nog deugdelijke Duitse lessen heeft ondergaan). Trouwens, ook mevrouw Merkel doet (of deed) dat heel goed.
Iets héél anders dan het gebral in de filmpjes uit de jaren '33-'45 - dié associatie kun je onderhand echt wel loslaten.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Net als de Gaulle. Zijn redevoeringen waren alleen al om de rust en klank het beluisteren waard.
Oeps, ik verraad mijn senioriteit :banghead:

Grtss:maakmegek:
 

CharlesTucker

Forumguru
Off-topic, maar toch. Dit doet denken aan een vakantie lang geleden, toen ik met m'n jongste dochter, ze zal een jaar of 4 geweest zijn, in een restaurant in de buurt van Nurnberg ging eten. Het was nogal vol, maar omdat we hotelgasten waren kregen we de eervolle uitnodiging aan de nog lege Stammtisch plaats te nemen. Tijdens de maaltijd kwamen er uiteraard steeds meer stamgasten bij, allemaal Duitse mannen op leeftijd, waar uiteraard al snel vrij veel bier in verdween. Ze werden steeds luidruchtiger, en leken het prima naar hun zin te hebben, waarbij ze zich totaal niet leken te storen aan onze aanwezigheid aan de Stammtisch. Iedere keer als er eentje bijkwam zeiden we elkaar vriendelijk gedag, en toen we weggingen hebben we ze vriendelijk een fijne avond gewenst, en zij ons ook. Toen we terug liepen naar onze hotelkamer vroeg m'n dochter waarom die mannen zo boos waren. Dus voor een vierjarige leek het er toch wel veel op dat Duitsers die in hun eigen taal een gezellige avond hebben erg boos zijn ...
 
Bovenaan Onderaan