Tips bij eerste gebruik skoda

Beste forum leden.

Deze week hopelijk mijn nieuwe skoda in ontvangst nemen.

Hebben jullie tips over wat handig is direct te doen?

Driver modus welke? Welke led kleur aan de binnenkant van de auto etc.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik zou de led strip instellen op roze :deuk:

Ach, veel rijden, genieten van jouw octavia en al die digitale knopjes 1 voor 1 uitproberen.
 

Snoete

Lid
Wanneer je de auto nog op moet halen zou ik de dealer vragen te controleren of de laatste grote software update is geïnstalleerd.

Informeer vooraf naar het chassisnummer zodat je op het Skoda Connect Portal alvast je account kunt aanmaken. Bij het ophalen kun je vervolgens jou auto meteen aanmelden bij Skoda Connect en testen of je als hoofdgebruiker bent aangemeld.

Heb je een Android telefoon? Installeer dan voor het ophalen Android auto. Dan kun je ook testen of Android Auto Wireless werkt.

Wil je "old school" je MP3 verzameling afspelen via de media speler koop dan een kleine USB-C stick met een USB-A aansluiting. Dan kun je de muziek via de PC op de stick zetten (USB-A) en via de USB-C aansluiting in de middenconsole afspelen.

Welke Drive-Mode zal denk ik alleen bij de zwaardere motoren wat uit maken. Verder wordt die bij elke start weer op Standard ingesteld, niet echt handig. Ik merk bij mijn 1.0 TSI weinig verschil.

Kleuren, verlichting van de voeten ruimte en het Skoda logo onder de deur zijn echt mooi gedaan. Ook slim is dat bij het openen van de deuren de gekozen kleur in rood veranderd.
Welke kleur je zelf instelt is uiteraard persoonlijk.

Veel plezier bij het ophalen..
 
Bedankt voor de tips en humor. Leuk dat ik mij hier aangemeld heb. Wist niet dat bij het led interieur pakket ook het logo op de grond word geprojecteerd. Nice.

Ik heb een iPhone en heb begrepen dat je dan draadloos Apple carplay kan gebruiken.

Aangaande de software update. Zou ik die ook zelf kunnen doen bij eerste gebruik?
 

leon-cupra

Forumguru
De belangrijke updates dient jouw dealer te doen, kleinere updates zoals het updaten van kaarten kan je wel zelf ( en gebeuren meestal automatisch?)
 

Snoete

Lid
Waarschijnlijk heeft jou auto echt wel de laatste grote update mee gekregen uit de fabriek. Maar zou het in ieder geval laten controleren. En die kleine updates komen inderdaad vanzelf binnen.

Apple Carplay doet het al langer draadloos.
Schijnt wel duidelijk meer van de batterij te vragen...
 

Snoete

Lid
Mijn collega met een iPhone hoorde ik er over klagen. Weet niet welke iPhone hij heeft. Ik kan mij wel voorstellen dat wanneer je er veel gebruik van maakt voor bijvoorbeeld Spotify dat de batterij sneller leeg is dat dat die draadloos opgeladen kan worden. Maar daar kom je dan vanzelf achter...

Misschien nog 2 tips:
Zet in zowel de instellingen voor de hoofdgebruiker als voor de gast de reactietijd voor Front assist op Laat. Irritant dat je bij bijna elke auto die voor je afslaat een harde piep en rood vlak op het dashboard krijgt. Door in de Front assist instellingen de reactietijd op laat te zetten heb ik er (bijna) geen last meer van. En ja, Front assist wordt telkens na het starten weer opnieuw ingeschakeld.

Hetzelfde geldt voor Lane assist. Alleen die kun je met 2 keer klikken op het stuur snel uit zetten als je weg rijdt. Mijn Tip vraag de dealer naar het inprogrameren van een geheugenfunctie zodat het uitschakelen van Lane- en Front assist wordt onthouden. Dat gaat de dealer uiteraard niet doen. Maar als er maar genoeg mensen naar vragen maken wij bij een volgende software update een kans.....
 

Alpha

Donateur
Eigenlijk wat @Snoete zegt. Zorgen dat je auto helemaal up to date is en alles werkt van Skoda Connect voor je de garage uitrijdt. Vooral de App activeren levert veel Skoda rijders problemen op hier.

Ik heb overigens ook nog even alle opties gecontroleerd. Of ook wel alles erop zit zoals in de verkoopbrochure staat. Op mijn Fabia zat namelijk de zelfdimmende binnenspiegel volgens brochure. Maar die zat er dus niet op.
 

Rataplan

Forumguru
Eerst Eibach ondersteken, anders geen meter rijden met dat zwalpend slagschip ;)
Ik rijd nu de tijdelijk een O4 150ps diesel, maar is echt een dweil op de weg vergeleken met onze O4 RS.
Onze O3 diesel reed strakker, die had het af-fabriek sportonderstel.

Sportonderstel; dus alleen de veren en schokbrekers, want nog steeds de starre “Caddy” achteras.
 

Canon-Eye

Forumguru
Sinds de vroege jaren '80 heb ik elke nieuw afgeleverde auto (10 stuks in totaal, waarvan 7 "van de zaak" en 3 privé) steeds op dezelfde manier behandeld:
  1. Direct bij de dealer vandaan vertrekken (óf de volgende ochtend indien de aflevering pas 's middags plaatsvond), heel rustig rijdend (max. 80, maar wel met wisselende snelheden) tot de motor door en door warm is. Toen er nog geen olietemperatuur werd aangegeven hield ik daarvoor gewoon een minimale afstand van zo'n 40-50 kilometer aan; naderhand was 80 graden C de minimumnorm.
  2. Alsdan de snelheid geleidelijk opvoeren, maar nog steeds variërend tussen 90 en 110 - eenmaal in Duitsland kon het naar 100-120 (toen het maximum in NL nog 24/7 op 100 stond). Dit volhouden tot ik moe begon te worden, meestal zat ik dan ergens bij Mannheim of Stuttgart; tijd voor een hotelletje.
  3. De volgende ochtend op Bundesstrassen weer richting NL, rustig warmrijden volgens stap 1.
  4. Dan de Autobahn op, snelheid geleidelijk opvoeren tot zo hard alstie maar wil... en dan variëren tot de NL grens in zicht komt.
  5. Terug in NL weer in rustig tempo conform Vmax naar huis.
Afhankelijk van hoever ik was toen ik slaap kreeg had ik dan in 2 dagen zo'n 1200 km gereden. Resultaat voor alle betreffende auto's was dat er tussen de beurten nooit een druppel olie bij hoefde, terwijl ze stuk voor stuk wel gingen als de brandweer. En dat gold voor zowel de VAG-auto's (Audi's, VW's, Skoda's) als de beide Twingo's van mijn vrouw die elk 10 jaar dienst hebben gedaan.
Het was even een investering (vooral in tijd - met de dienstauto's plande ik altijd een kort klantenbezoek in Ludwigshafen in ;), daarmee was het een zakenreis geworden)...
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

auto-maat

Nieuw lid
Met een hedendaagse diesel tussen twee beurten met interval van 30.000 km geen druppel olie verbruik...wil ik wel eens zien.
 
Bovenaan Onderaan