Tips aankoop rs 230 2018 import.

dutchman79

Senior Member
Ik sta op het punt een octavia rs 230 combi uit 2018, 129.000km, dealer onderhouden, import uit Duitsland waar deze 1 zakelijke rijder had, proef te rijden en te kopen.

Deze heeft een aantal leuke opties (standkachel, elektrisch verwarmde voorruit, acc, elektrische achterklep,parkeerassistent, een 18 inch lm zomerset en 17 inch lm winterset), helaas geen panoramadak en verwarmde achtetbank en canton sound, maar goed dat is klagen op hoog niveau.

Me viel op dat de vrs knop ontbreekt bij de dsg pook. Zijn de rijmodi dan niet instelbaar ?
De adaptieve dempers heeft ie dus niet, het mechanische sper van de 245 versie ook niet.

Wat ga ik hiervan merken bij normaal gebruik ? Ik zoek geen grenzen op met rijden, ben voor mijn werk in Dld alleen vaker sneller dan gemiddeld onderweg.

Is een bezoekje bij vag dan niet ook complete overkill met nog meer vermogen op alleen de vooras of zouden jullie een tuning icm dsg aanpassing altijd aanraden ?
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Ik heb nooit een DSG gehad, dus kan daar niet veel over zeggen. Aanpassing schijnt, als ik de verhalen hier lees, wel het behoud van je bak te zijn.

Bij de Octavia 3 RS zonder sper (dus de normale 220 en 230), maar ook bij de O2 is tractie bij het wegrijden een minder sterk punt. Als ik jouw gebruik zo lees valt dat dus mee - mij heeft het (ik heb twee O2‘s en één O3 gehad, alle met handbak ) nooit echt in de weg gezeten.

Zo’n standkachel is erg fijn! Wat is overigens een „canyon“? De Canton speakers?
 

1983jeroen

Forumguru
Ik weet niet hoeveel zwaarder een RS aan de voorkant is, maar mijn gechipte 1.5 kan zijn vermogen bij snel optrekken al moeilijk kwijt. Op nat wegdek is het drama en bij droog heb je ook nog heel snel slippende banden, zelfs na de eerste keer schakelen van de DSG.

Verwarmde voorruit heb ik nu ook. Kijk goed bij de proefrit of je de draadjes niet storend vindt.
Ik had de proefrit op een sombere dag. Dan vallen ze amper op. Bij zonnig weer wat meer en ik het donker met tegenliggers vind ik ze echt wel storend omdat het je beeld vertekend
 

JeSko

Forumguru
Wat betreft je VRS knop, die heb ik ook niet ( Mijne is een vroege 220 bwjr 2014 ), maar ik heb wel een mode button, en dat is exact hetzelfde en doet hetzelfde, je gaat er namelijk direct met in je MMI systeem waar je vervolgens kan kiezen tussen Normal, Sport, ECO en Individual. Blijkbaar zijn er bij vroegere modellen vaak auto's geleverd zonder de "VRS" knop, maar met mode knop, vele jaren nadien werd dit dan vast de VRS knop, die je ook gewoon de bovengenoemde menu keuzes geeft. Beide veranderen echter gewoon de gasrespons en geven wat fake V8 motorgeluid door de speakers ( uitgeschakeld bij mijne ), pas met DCC dempers heb je een aparte mogelijkheid tot het instellen van de dempers.

Wat mechanische sper betreft, dat is wel een pré op deze auto's, je krijgt er de power gewoon beter met op de grond, al hangt veel ook af van je bandenkeuze, ophanging ( schroefset of niet ) , etc etc. Al blijft het een voorwielaangedreven auto, dus met sper of niet, wheelspin ga je zowiezo ooit wel ervaren, net als met een achterwielaandrijving ;) mijne draait op een stage 2 nu 355 pk's en 510 nm koppel en ik heb er al met in winterste omstandigheden gereden ( eerste en voorlopig enige week dat ik hem had lag er een dik pak sneeuw ) en ik had er geen moeite mee op Kumho banden, nadien was het nat en ook toen geen last, hernemingen is waarvoor je het moet doen en die zijn fantastisch na stage tuning. Ik zou dan idd ook wel aanraden om de DSG te laten herprogrammeren, dat maakt het een heel andere auto en een goede tuner kan een prima balans vinden tussen een onrijdbare auto en een kanon dat voldoende grip heeft in 9/10 omstandigheden.

Geen pano dak kan je jammer vinden maar pluspunten zijn dat je auto lichter is, en het kan niet kapot, en zo'n daken willen nogal wel eens falen met of zonder goed onderhoud en die kosten wil je niet. Mijne heeft het niet waar mijn Superb het wel had, maar ik mis het niet genoeg om weer het risico op lekkages en dergelijke te lopen.

Als ik het zo lees is dit voor jouw gebruik een ideale auto, je wilt hem duidelijk rijden in situaties waar hernemingen het belangrijkste zijn ( invoegen, inhalen etc ) en dan heb je aan een VRS echt veel plezier.

Succes!
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
De RS is steviger geveerd en gedempt dan een 1.5, dus zal voor minder omhoog komen bij het accelereren. Dus in principe meer tractie dan een 1.5.
 

dutchman79

Senior Member
Duidelijk, dank zover voor de reacties. Het alternatief waar ik €2000 extra voor moet bijleggen na inruilen is een Seat Leon St Cupra 4drive uit 2017 met om en nabij dezelfde km stand echter een stuk minder opties. 300pk en 4 wiel aandrijving is wel iets wat ik ooit wilde rijden, echter rationeel is de octavia rs de verstandigere keuze.
Hier heb ik ook al een aankoopkeuring op laten uitvoeren, kwam niks geks naar voren, nette import dealer onderhouden rs met leuke opties.
 

JeSko

Forumguru
@dutchman79

Ik heb ook getwijfeld tussen een Cupra en de VRS, uiteindelijk de VRS geworden vanwege de ruimte en het feit dat ik hem van een vriend kon kopen. Maar als ik een Cupra zie rijden moet ik toegeven dat de VRS puur qua looks het echt aflegt, die Cupra is zo'n bloedmooie auto, niet normaal. Qua opties en praktische kant is een VRS (vaak) de betere keuze idd.
 

dutchman79

Senior Member
@dutchman79

Ik heb ook getwijfeld tussen een Cupra en de VRS, uiteindelijk de VRS geworden vanwege de ruimte en het feit dat ik hem van een vriend kon kopen. Maar als ik een Cupra zie rijden moet ik toegeven dat de VRS puur qua looks het echt aflegt, die Cupra is zo'n bloedmooie auto, niet normaal. Qua opties en praktische kant is een VRS (vaak) de betere keuze idd.
Ik herken het idd. Ik heb van een collega de octavia 4 rs met 245 pk gereden en als je daar te enthousiast in wordt krijgt ook deze het vermogen niet echt op de straat was mijn idee. Vandaar toch altijd de twijfel om voor een awd te gaan uit de vag groep. Zowel de Passat 4motion met 280pk als de superb blijven droom combi’s, de Leon is iets minder praktisch, maar stiekem nog mooier.
Keuzes, keuzes.

Als de octavia rs de 245pk versie was geweest met mechanisch sperdifferentieel had ik geen twijfel gehad. Verkoper meent echter ook als je gewoon een praktische snelle familie station zoekt, deze uitvoering prima is met als plus de mooie opties.
 

JeSko

Forumguru
@dutchman79

Blijkbaar zijn er van de 220 versie een tijdje speciale versies gemaakt die ze dan de 230 hebben gedoopt, en deze 230's hadden ook een sperdifferentieel, daarna kwamen ze bizar genoeg allemaal van de band stock als 230, maar zonder sperdifferentieel, toen kwam de 245 die altijd met sper kwam. Dus het is zelfs mogelijk dat de 230 waar je interesse in hebt sper heeft. Moest dat zo zijn zijn er nog verschillen, aangezien de 230 met sperdifferentieel een mechanisch diff betreft, en de 245 altijd een elektronisch differentieel is.

Mensen die denken dat ik hier ergens een fout maak mogen me altijd verbeteren, maar ik dacht dat het zo (ingewikkeld) was.
 

leon-cupra

Forumguru
Dacht dat de prefacelift 230 altijd sper heeft , vanaf de facelift was het standaard model de 230 zonder sper en is de 245 er gekomen met sper.

Maar als ik lees dat je twijfelt tussen de VRS en de Cupra … niet twijfelen: de Cupra. 4motion all the way :jaja:
En de Cupra is nog meer afgesteld als rijderswagen.

Oooooo wat heb ik nog altijd spijt dat de deal met de Cupra toen was afgesprongen op een paar 100€ en ik uiteindelijk een VRS heb gekocht. :banghead:
 

JeSko

Forumguru
Cupra is zeker de betere auto als je richting pure performance gaat, betere wegligging sportiever afgesteld en sportiever gelijnd. Echter als ik TS zo hoor zoekt hij een auto voor voornamelijk autosnelwegen en lange ritten DL, dan is de VRS imo de betere keuze, laat hem dan nog simpel en veilig stage 1 zetten door een erkende chiptuner en je hebt een rechttoe rechtaan kanon dat niet onder doet voor de Cupra, maar die nog eens meer ruimte en comfort bied dan de Cupra, en ook nog eens meer luxe opties aan boord heeft.

Imo voordelen en nadelen

Cupra

- krachtiger
- sportiever, betere rijdersauto
- betere grip
- imo een mooiere auto

VRS

- Luxueuzer
- comfortabeler
- meestal beter aangekleed
- praktischer
- met een stage 1 doet ie niet veel onder voor de Cupra

Enkel TS kan hierin de voor hem beste keuze maken, beide auto's hebben duidelijk hun voor en nadelen, hun sterktes en zwaktes, dan moet je kiezen naargelang welke sterktes je het vaakst benut en plezier van hebt, vs de zwaktes die je het meest voor lief wilt en kan nemen.
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Ik ben destijds enkel en alleen voor de Octavia gegaan (2014) voor de ruimte en ook wel vanwege het dashboard.
 

JeSko

Forumguru
Interieur vind ik bij de Leon ook niet wauw, staat in groot contrast met het exterieur, exterieur is spannend modern scherp, interieur is vrij saai. Al was het wel beter met de latere modellen dankzij groter infotainment systeem en de sfeerverlichting in de deuren.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
@dutchman79 Las je topic even gauw door.
Mocht je op zoek zijn naar een serieus mooie, goed onderhouden vRS, heb ik nog een 245 versie uit 2019 voor je in de aanbieding.

En anders kan ik je altijd helpen met het import proces, mocht je hier vragen over hebben.
 
Bovenaan Onderaan