TIP tegen bevroren ruiten

Ralph

Lid
Positief denken mannen!!!

Er is toch niets heerlijker dan 's morgens lekker een kwartiertje van die winter genieten!

De rest van de dag zit het gros toch warmpjes op kantoor zonder te kunnen genieten van de winterperikelen ;)
 

MennoW

Forumguru
[MODERATORBREAK]Gelieve niet bovenstaande post te gaan quoten . Schrijf dan liever @+username . [/MODERATORBREAK]

@Ralph
wil je een dag met mij mee op pad?
ik ben al blij als ik ergens kom dat het licht aan gaat. dan snel kijken of er nog waterdruk is! (je moet wel eens naar de wc)
maar 9 van de 10x kan ik een kachel wel vergeten :mad:

dus Ralph ik spreek uit ervaring be carefull what you wish for

maar die Glassex is een top tip!
 

robbiebee

Actief lid
Wat een gedoe die ramen ijsvrij maken, dat wordt voor mij altijd gedaan :winkie:. Lekker zitten oogjes dicht en ik kom vanzelf op mijn bestemming (soms duur het iets langer dan gepland) maarja dat mag de pret niet drukken. Het is ook nog goed voor je conditie, en je leert of je nu wilt of niet veel nieuwe mensen kennen. Lang leve de NS :2133:
 

cvegreen

Forumguru
Ik maak de ramen ijsvrij met koud kraantjes water tot een temp van -3 of zo . Indien het kouder is dan -3 dan neem ik licht lauw water en heb er altijd succes mee gehad .
Ben dat gaan doen toen ik eens in mijn splinter nieuwe voorruit een kras van ongeveer 20 cm in mijn voorruit had door te krabben met zo'n ijskrabber die je kan kopen bij halfords of zo . Sinds dien niet meer krabben maar gieten en ik gebruik een fles van anderhalve liter , is voldoende en er is niet te veel water die op de grond terecht komt op die manier , wat weer voor wegglijden heel erg gevaarlijk is .
 

Race Eend

Forumguru
Ik gebruik ook altijd een cola fles lauw water, gaat prima, zelfs met een sterretje in het voorruit gaat het prima.

Een hoes over een auto trekken die onder de pekel zit doe ik liever niet, met wind etc krast de hoes toch over de lak en daar krijg je swirls van die je in de zomerzon weer goed kan zien.

Krabben doe ik af en toe. Liever niet als het ruit echter vies is (ook weer pekel/zand), dan kras je dit uiteraard toch langzaam je ruit in, wat een minder helder zicht geeft op den duur. Dagelijks bij het wegzetten van een warme auto, de ramen goed schoonmaken met een beetje water of ruitenreiniger is dan ook een optie.


... en dan te bedenken dat de vriendin van de week vrolijk haar (vanwege vocht nieuwe) achterlichten heeft staan 'krabben' :shocked: (met uiteraard diepe krassen tot gevolg)
 

wanderer

Senior Member
onverdunde ruitensproeier vloeistof van -60°C in een plantenspuit, even sproeien....ff wachten.....en je kunt de ruitenwisser gebruiken....
 
ik doehet nu al 16 jaar met een gieter warm water en nooit geen problemen mee gehad, dus ik blijf dat gewoon doen, en lekker snel klaar en geen beslagen ramen aan de binnenkant:winkie:
 

BMJK

Nieuw lid
Mooi maar duur, of jij moet er één gratis voor me hebben !?

Haha, ik denk dat jij, EdK, je raampjes ontdooit met die heerlijke donkere billetjes die jij als schermafbeelding gebruikt. What's in a name; 'schermafbeelding'... ;)
 

Constant

Erelid
Op vakantie in Zwitserland een zak vloeistof gekocht, inhoud een liter oid, om over de voorruit te laten vloeien. Volgens de verpakking wordt een bevroren voorruit ontdooit zelfs al vriest het -35C.

En in Zwitserland een spuitflacon van Riwax gekocht met gel die bevriezing zou moeten voorkomen. Dit soort flacons zijn in NL ook wel te vinden.

Helaas nog geen praktijkervaring kunnen opdoen...........
 

mlaven

Lid
Mijn 4 jaar oude Opel Corsa doe ik als ik 's morgens opsta gelijk even starten, achterruit-/spiegel-/stoelverwarming aan en ga dan pas tandenpoetsen, boterhammen smeren enz. De autoruiten zijn dan als ik vertrek mooi ontdooit en de auto is lekker warm vanbinnen.
'k hoef niet bang te zijn dat iemand hem meeneemt of dat iemand zich stoort aan het motorgeluid. Woon vrij afgelegen in een weiland... :-)

Of ik dat met mijn nieuwe Octavia ga doen weet ik nog niet. Ik weet niet of dit eigenlijk wel goed/slecht is voor de motor... De enige zegt dat het slecht is, de ander zegt dat het niks uitmaakt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb er geen verstand van, maar ik begrijp wel van mensen die dat wel hebben dat het erg slecht is voor je motor. Wat is er mis met het ouderwetse krabben? Beter voor je motor, het milieu en je eigen gezondheid. Wat dat laatste betreft kun je het vergelijken met het gebruiken van de trap ipv de lift.
Ik ben er altijd in slechts enkele minuten mee klaar, geen enkel probleem. En krassen op de ramen door het krabben? In ruim 40 jaar tijd nog nooit last van gehad.
 

Erkens

Lid
Hij is ook zo warm, maar het voorraam krabben scheelt enorm omdat daar dan de warme lucht tegenaan blaast dus tegen de tijd dat ik alle andere ramen (excl achterraam) heb gehad kost het me nog minder tijd om het voorraam ijsvrij te krijgen (want die staat vaak vol in de wind, en dus goed vastzittend ijs)
 

BMJK

Nieuw lid
@ mlaven:

Nou ja, slecht voor de motor... Eerder slecht voor het milieu! Ik vind het zoooo zonde dat een motor moet blijven draaien om het baasje warm te laten rijden. Ik ben niet een enorme milieufreak, maar vind wel dat mensen wat bewuster mogen omgaan met wat er om hen mee gebeurt. Als je nu eens de boel omdraait. Jij gaat ontbijten, je poetst je tanden extra lang, dan heb je respectievelijk genoeg energie opgebouwd en een warming-up gehad voor je armen om je lichaamstemperatuur verder te verhogen door middel van het ijsvrij maken van je autoruiten. Vooraleer je het weer koud gaat krijgen in de auto, is de motor én de auto al opgewarmd. En als dat niet zo is, zou ik je schildklier na laten kijken ;)

Stel iedereen zou het doen zoals jij het doet, dan woon jij na verloop van tijd toch ook in een weiland niet meer lekker :-)

Voor mezelf heb ik geen auto. Ook niet nodig want ik woon 500 meter van mijn werk. Ten tijde van de gladheid afgelopen jaar, verkleinde ik de kans om botbreuken op te lopen door de fiets te laten staan en te gaan wandelen. Mocht ik met auto gaan dan neem ik een colafles met lauw water met een druppeltje Dreft erin mee (dan bevriest het water niet zo gauw wanneer je gaat rijden).
 

Leon54

Actief lid
Al jaren ga ik ijs op de ramen te lijf met warm water, niet kokend heet natuurlijk, maar wel goed warm. Warm water in de bloemengieter en langzaam over de ruit laten vloeien. Eerst start ik de auto, kachel op de ramen, dan zijruiten insproeien met antivries, dan de voorruit het laatst. Ik ben altijd het eerste weg in de straat, heb nooit krassen op de ruit en condens aan de binnenzijde doet zich ook niet meer voor. Ik doe dit echt al jaren met verschillende nieuwe auto's en nog nooit problemen gehad.
 
Bovenaan Onderaan