@hemi24
Ik snap wat je bedoelt, maar zo simpel ligt het voor mij helaas niet.
Ik kan niet zomaar bij de dealer binnenlopen, de eerstvolgende afspraak was pas over twee weken.
Daarom ben ik tussendoor bij andere garages langs geweest, puur om te laten luisteren en mee te denken.
De reden dat ik überhaupt langs ben gegaan, is omdat het geluid uit de motor allesbehalve prettig is. Dat negeer ik liever niet, zeker niet als je bedenkt wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Het is dus niet zozeer zoeken naar bevestiging, maar proberen in te schatten hoe serieus het probleem is zolang ik moest wachten op de dealer.
Ik heb bij die garages niet gestuurd op een specifiek nokkenasprobleem of een diagnose opgelegd het was vooral luisteren met de oortjes en hun eerste indruk.
Als de motor echt vervangen zou moeten worden, dan zou ik het met je eens zijn dat doorrijden weinig verschil maakt, maar juist omdat de motor nog wel loopt en niet extreem beroerd draait, wil ik eerst uitsluiten dat het iets relatief eenvoudigs is voordat er meteen over zware scenario’s wordt gesproken.
Dat idee van het controleren van de boutjes van de nokkenasverstelling vind ik overigens wél een hele goede suggestie zeker gezien de beperkte tijd en kosten.
Kortom: geen paniek, geen tunnelvisie, maar voorzichtig omgaan met een motor die duidelijk een onprettig geluid maakt, terwijl ik moet wachten op een definitieve diagnose.
Ik ga toch bij de eerste garage terug voor een reparatie tot die tijd doe ik het rustig aan.
Info verder:
Skoda Kodiaq 2019 Style Business, 1.5 TSI DSG (7p)
Km-stand: 196.000
In bezit sinds 2023
September 2025: mechatronica vervangen bij dealer verder ook onderhoud bij de dealer