Tikkend/ratelend geluid bij gas geven

Sinds kort hoor ik, naast het normale motorgeluid bij het geven van gas, op de achtergrond een tikkend/ratelend geluid. Rond seconde 9 in de bijgevoegde opname is dit geluid duidelijker te horen. lijkt beetje op een tijger geluid:)

Voordat ik naar de dealer of een garage afreis, zou ik graag willen weten wat dit mogelijk kan zijn.

hemi24

Donateur
ik vind het geluid aan het einde opvallender…

Boutjes van de nokkenasaandrijving al gecontroleerd?

Even een update, Ik ben bij drie garages langs geweest. Alle drie vermoedden dat het aan de nokkenas zou liggen, maar geen enkele garage heeft echt grondig onderzoek gedaan er is alleen kort naar geluisterd.
Daarna ben ik naar de dealer gegaan, in de veronderstelling dat zij wél serieus en professioneel zouden kijken. Gisteren naar de dealer Om 09:00 uur hebben we samen een rondje gereden met de monteur. Toen werd al gezegd: “Als het aan de nokkenas ligt, moet de motor vervangen worden.” Zonder daadwerkelijk onderzoek dus. Daarbij gaven ze aan dat het druk was en zieken waren dat ik de auto die dag niet kon ophalen.
Rond 14:00 uur kreeg ik een telefoontje: “Het ligt aan de nokkenas meneer.” Het advies: motorruil. Ik schrok enorm en vroeg meteen naar de kosten. Antwoord: €6.000 voor de motor, €4.000 arbeidskosten — totaal €10.000.
Toen ik de auto ging ophalen, hoorde ik ineens dat ze er maar ongeveer 30 minuten naar hebben gekeken. Dat klopt waarschijnlijk, want ik heb €98 betaald voor onderzoek. Voor dat bedrag en die korte kijktijd vind ik het onacceptabel dat er zo’n zware conclusie wordt getrokken en meteen een motorvervanging van €10.000 wordt geadviseerd.
Ik heb sterk het gevoel dat er niet grondig is onderzocht, maar wel meteen het duurste scenario wordt gepresenteerd. Dit voelt allesbehalve zorgvuldig
Ik weet echt niet wat ik hiervan moet vinden, behalve dat dit enorm frustrerend is.

PizzaPieter

Donateur
Mss is t handig om wat meer informatie over je auto te geven ook, bijvoorbeeld in de meet&greet, waar je jezelf ook kunt voorstellen
Leeftijd auto, kmstand etc, hoe lang heb je de auto zelf al, waar heb je hem gekocht etx

@hemi24 gaf als mogelijkheid aan dat t misschien wel eens de nokkenasaandrijvingsboutjes zouden kunnen zijn die aangedraaid/vervangen moeten. Klinkt wel als 'nokkenas' maar anders dan '€10.000'.

hemi24

Donateur
@tuncayk : ik krijg het idee dat je jezelf in de richting van het dilemma waar je nu in zit hebt gemanoeuvreerd… :arghh:
Als jij de zogenaamde diagnose van de eerste garage vervolgens bij nog 3 garages neerlegd, gaan zij hier vast in mee!

Geen idee, hoeveel bevestiging jezelf nodig hebt, maar ik snap je aanpak niet echt…

Wat denk jezelf wat het probleem is?

Als de motor toch vervangen moet worden kun je nu ook net zo goed blijven doorrijden.
Maar dan zou ik verwachten dat de motor nu ook wel gigantisch beroerd zou moeten lopen!

Heel eerlijk: ik zou (verdomde snel) naar een/de garage gaan en vragen of ze het bovenste beschermkapje van de distributie even willen losnemen, en controleren of de boutjes van de nokkenasverstelling niet zijn losgelopen.
Nog géén uurtje werk, dus dat gaat je de kop niet kosten!

V.w.b. het vervangen van de complete motor omdat er iets is met de nokkena, is weer een heel ander verhaal, waar bij mij de wenkbrauwen ook wel lichtelijk bij omhoog gaan; zo sloop je ook niet je complete huis tot de grond aan toe als er alleen maar iets mis is met je dakkapel.
Maar misschien zie ik het verkeerd?

@hemi24

Ik snap wat je bedoelt, maar zo simpel ligt het voor mij helaas niet.
Ik kan niet zomaar bij de dealer binnenlopen, de eerstvolgende afspraak was pas over twee weken.

Daarom ben ik tussendoor bij andere garages langs geweest, puur om te laten luisteren en mee te denken.
De reden dat ik überhaupt langs ben gegaan, is omdat het geluid uit de motor allesbehalve prettig is. Dat negeer ik liever niet, zeker niet als je bedenkt wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Het is dus niet zozeer zoeken naar bevestiging, maar proberen in te schatten hoe serieus het probleem is zolang ik moest wachten op de dealer.
Ik heb bij die garages niet gestuurd op een specifiek nokkenasprobleem of een diagnose opgelegd het was vooral luisteren met de oortjes en hun eerste indruk.

Als de motor echt vervangen zou moeten worden, dan zou ik het met je eens zijn dat doorrijden weinig verschil maakt, maar juist omdat de motor nog wel loopt en niet extreem beroerd draait, wil ik eerst uitsluiten dat het iets relatief eenvoudigs is voordat er meteen over zware scenario’s wordt gesproken.
Dat idee van het controleren van de boutjes van de nokkenasverstelling vind ik overigens wél een hele goede suggestie zeker gezien de beperkte tijd en kosten.

Kortom: geen paniek, geen tunnelvisie, maar voorzichtig omgaan met een motor die duidelijk een onprettig geluid maakt, terwijl ik moet wachten op een definitieve diagnose.
Ik ga toch bij de eerste garage terug voor een reparatie tot die tijd doe ik het rustig aan.

Info verder:
Skoda Kodiaq 2019 Style Business, 1.5 TSI DSG (7p)
Km-stand: 196.000
In bezit sinds 2023
September 2025: mechatronica vervangen bij dealer verder ook onderhoud bij de dealer

hemi24

Donateur
Ik zou wel een beetje paniek verwachten: want als het wel de boutjes van de nokkenasverstelling zijn, dan is het letterlijk een tikkende tijdbom!
Mijn advies daarom: geen meter meer mee rijden!!! (totdat je dit het laten controleren)

Over de andere kant: wat ik al eerder zei: het geluid aan het eind van het filmpje klinkt mij veel zorgelijker…

In relatie tot de informatie die je geeft m.b.t. mechatronica vervangen (september ‘25), bevestigd eigenlijk wel mijn eerste idee: het zit niet in je motor…!

Dit klinkt mij veel meer in een probleem ná de motor: er zit iets niet goed in jouw vliegwiel/ versnellingsbak!

Maar hé, ik ben geen monteur… :arghh:

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan