Terugroepactie 30.000 ---> 15.000 km onderhouds beurt

Canon-Eye

Forumguru
Ik kocht mijn auto 6 maanden geleden met net geen 20k op de klok en inmiddels is-ie iets meer dan 7,5k verderop. De eerste beurt bij 30k moet dus nog plaatsvinden en ik heb nu al besloten dat hij vanaf dat moment gewoon om de 15k naar binnen gaat voor afwisselend een kleine en een grote beurt. Niks longlife en niks "de auto geeft het zelf wel aan", maar gewoon mijn keuze.
Voel ik me veel beter bij... :pardon:
En of dat misschien niet de allervoordeligste keuze is, kan me echt niet schelen.
 

Sjoerdb

Forumguru
Dank je @hemi24 ,

Ik kan me nu wel voorstellen waar eventueel het verhaal wringt voor sommige partijen.

Bij weinig kilometers op jaar basis, kom je maar 1 keer per 2 jaar in de garage voor onderhoud. Maar APK staat ieder jaar voor de deur te wachten, dan zou ik de APK combineren met een onderhoudscontrole het ene jaar, en het andere jaar de echte beurt doen met dezelfde APK. Of kiezen voor goedkopere olie en toch ieder jaar verversen tijdens de APK. In 2 jaar kan er toch best wat mis gaan en er zijn genoeg eigenaren met linker handen en nergens naar kijken, dan kan de schade soms groot zijn

Rij je meer kilometers, dan kom je sneller voor onderhoud in de garage. Dan zou ik ook kunnen kiezen om het te combineren met de APK, de onderhoudsbeurt gelijk uit te voeren als hij toch binnen is. Dan komt mijn cyclus op ongeveer 20k tot 27k. Maar ook dan zou ik nog kunnen kiezen voor het systeem van de auto, als hij zegt dat het vervangen moet worden. Dan maar goedkoop APK en apart iedere keer een rekening van het onderhoud.
 

Sjoerdb

Forumguru
Wat ik kan gebruiken om mijn gelijk te hopen te krijgen:
-Alle VAG merken spreken op hun website nog over long life onderhoud.
-in de auto lagen de halve historie van onderhoud en tevens alle aflevering code in boekje.
-volledige onderhoud historie laat zien dat er altijd long life olie vervangen is, bij 0 en 28000 en 54000 km.
-er is mij niet gevraagd of ik akkoord ga met vast onderhoud in plaats van variabel onderhoud.
 
Hoi Sjoerdb.

Heb inmiddels mijn 2e Octavia tdi. Huidige Octavia 2 fl 1.6 TDI 2011 3 Jaar en 3 maanden terug gekocht met 105k op de teller. Inmiddels 256k in totaal. Pak weg een 45k per jaar.
Om de 30 gaat hij voor een verwenbeurd naar een algemeene dealer. Halverwege de 30 (15 dus)ververs ik zelf met een vacuümpomp de motorolie (castrol edge).
Zit nog steeds de eerste EGR klep in, als tie warm is worden bij tijd en wijle de de 150 paarden (vagtechniek) losgelaten.
Geen problemen tot dusver.

Groet. Hans
 
Bovenaan Onderaan