Terugroepactie 30.000 ---> 15.000 km onderhouds beurt

Sjoerdb

Forumguru
Weet iemand of er een officiële terug roep actie is over het onderhoud van 30.000 km interval naar de 15.000 km interval?

Mijn situatie: skoda octavia 3 uit 2014 gekocht, onderhoudsbeurt volgens fabrieks gegevens afgesproken. Ik heb deze auto gekocht met het idee dat ik alleen maar om de 30.000 km olie hoef te verversen. De garage heeft nu onderhoud gedaan dat ik over 15.000 km de olie mag vervangen, ik heb hun de vraag gesteld hoe zij het onderhoud voor ogen hebben. Ik ben hier niet blij mee en achteraf hen ik pas het originele onderhoud rapport opgevraagd bij skoda. Daaruit bleek dat ze kortgeleden de olie hadden ververst, er is toen long life olie gebruikt. Beetje balen maar ik hoop dit binnen de bovag garantie te kunnen oplossen.
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik ben dus zoekende of het long life onderhoud in de ban gedaan is of dat ik daar gewoon mee door kan gaan. Ik heb nu toch ieder jaar APK en wil dat combineren met dan een controle of een onderhoudsbeurt.
 

EdK

Forumguru
Me privé Fabia 3 combi benzine heeft gewoon een 30K beurt
Daartegen rij ik zakelijk een Caddy 1,6 TDI en was altijd 30K ook maar na de update ivm de sjoemelupdate hebben ze besloten om van 30 naar 15K te gaan.
Reden ben ik nog niet achter en bedrijf vind het wel best.
Daartegen wel al 3 keer nu na update een noodloop gehad op snelweg en bleek er een verstuiver defect te zijn.
Maar schijnt geheel niets te maken hebben met de update.....
Wagen heeft 215K ongeveer op teller...
 

haassie

Forumguru
Longlife is een leuk sellingpoint maar in de praktijk ben je beter af je olie eerder te vervangen. Zeker met TSI motoren.
Heb zelf een 1.8 tsi die altijd op longlife is geserviced (vorige eigenaar), maar met de kennis over olieproblemen doe ik iedere 15k (niet merkdealer, wel merkolie Castrol LL) een oliebeurt, kost de wereld niet maar behoudt wel je motor.
Heb hem de laatste keer bij de dealer gebracht kostte de beurt standard 225 meen ik, bij de garagist in de straat 80 euro. Was echter voor behoud mobiliteitsgarantie....maar goed is eigenlijk onzin want afslepen kan je met de anwb ook.
 

Canon-Eye

Forumguru
Was echter voor behoud mobiliteitsgarantie....maar goed is eigenlijk onzin want afslepen kan je met de ANWB ook.
Mobiliteitsgarantie is net wat meer dan alleen maar afslepen: ze helpen je ook weer op weg. Bovendien is mijn ervaring dat Skoda dan toch ook de ANWB Wegenwacht inhuurt, dus daar maakt het geen verschil.

Wat ik wel belangrijk vind is het feit dat de mobiliteitsgarantie autogebonden is, dus ook werkt als er een ander dan ikzelf mee rijdt. Hééél vroeger was dat bij de Wegenwacht ook, maar die hebben het lidmaatschap ooit persoonsgebonden gemaakt om extra geld uit je zak te kloppen. Dus extra betalen voor afzonderlijke lidmaatschappen voor je partner en evt. voor inwonende kinderen...
Kijk, en daar had ik dan weer geen zin in.
 

Sjoerdb

Forumguru
Afgelopen 10 jaar gemiddeld gehaald van 23.000 km/j

Hiervoor reed ik een Volvo v40 uit 2004, onderhoud om de 20000 km, en ik vindt het interessant om nu dus naar de 30000 km te kunnen. Scheelt toch om de zoveel tijd een onderhoudsbeurt. APK blijft wel jaarlijks terug komen, dan wordt hij ook lichtelijk nagezien op mankementen.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Let wel; longlife interval is max 30.000km of 24 maanden. Dus het kan (en zal) voorkomen dat de auto eerder dan 30dKM een melding gaat geven voor onderhoud.

De auto houdt dit zelf bij op basis van diverse variabelen zoals oa het aantal koude starts heb ik hier weleens gelezen... Alleen onder zeer ideale omstandigheden zal je de 30dKM halen.

Los daarvan zijn de meningen verdeeld over hoe gezond zo'n lange interval is voor TSI motoren, en of je niet juist moet willen dat je jaarlijks / max 15.000km olie wisselt.
 

Sjoerdb

Forumguru
Begrijp ik uit je reactie dat er voor de tsi wel vergaande gedachten zijn voor het terug draaien van de long life onderhoud?
 

haassie

Forumguru
Ik hoop op deze manier (15dkm beurten) het oliespook buiten de deur te houden....met name bij 1.8 en 2.0 tsi....
Geen noemenswaardig olieverbruik tot dusver bij 165Dkm maar ga het ook niet opzoeken door de olie er 30Dkm in te laten zitten, die olie wordt echt smerig, is frituurvet als het erin gaat en bruin/roetzwart als het eruit komt. De aard van het beestje.

Zoals hierboven vermeld...Walnutblasting is uitgevoerd bij 140Dkm....was aardig vervuild zonder dat ik problemen had met de motor overigens.
 

EdK

Forumguru
is frituurvet als het erin gaat en bruin/roetzwart als het eruit komt.
Tsja dat zegt me geheel niets... wat voor mij veel belangrijker is is wat voor bezinksel er in de carterpan ligt en er dus uitkomt met verwijderen olieplug en filter...
Olie heeft uiteraard de smerende werking, maar tevens ook een vuil afvoerende werking, en dat vuil hoopt zich op in de oliefilter en carterpan

Is zelfde als met CV installaties, water gaat er schoon in maar na een week is het al zwart dat water.
Maar dan blijft dat water ook gewoon zijn werking doen....
Alleen na jaren kan op bepaald moment één radiator ( vaak eind van streng )de warmte niet meer geven omdat daar dan alle bagger zich heeft opgehoopt...
Tsja en dan is kwestie van doorspoelen en schoonwater erin en stoken maar weer....
 

haassie

Forumguru
Het zegt mij wel iets over de zelf verontreinigende werking van de (TSI) motoren...carbon build up (heeft andere oorzaak)en de minimale opname van verbrande rest olie die in je cylinder zit tijdens de ontsteking die door je schraapveren normaliter weer wordt opgenomen in je carter. Door je olie regelmatiger te wisselen raken je schraapveren minder snel verstopt omdat de olie niet de tijd krijgt te sludgy te worden hetgeen grotere problemen voorkomt (zuigerveer revisie)....althans zo denk ik erover.
 

hemi24

Forumguru
En nu weer terug naar de originele discussie..?
Topicstarter heeft een TDI en rijdt méér dan 15k per jaar, dus volgens mij geen enkele aanleiding om verkorte onderhoudsintervallen te gaan aanhouden!
 
Bovenaan Onderaan