Temperatuur instelling defect (links koud, rechts heet)

Tees

Donateur
Dan zal de electronica van de klep toch defect zijn. Lijkt me dat je die toch moet vervangen
 

Eltjo

Forumguru
Zoals ik schreef, maakte bij mij destijds de loper van de potmeter in de behuizing van de stelmotor slecht contact.
Dat zag ik ook in VCDS aan de plotselinge waardeveranderingen; met sprongen ipv geleidelijk als je een klep verstelde door deze met b.v. VCDS aan te sturen.
Als je de stelmotor gedemonteerd hebt, kan je hem gewoon ohms meten.

Als je er dus slecht of niet bij komt om uit te bouwen, is de truc met een gaatje boren en volspuiten met smerende contactspray een optie.

Ik heb ook nog foto’s van de gedemonteerde open stelmotor. Het stel niet veel voor.
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Het uitbouwen ging vrij eenvoudig gelukkig, ik heb maar “gewoon” een nieuwe mengklep gekocht voor € 30,99. En aangezien mijn Regensensor ook al enkele jaren defect is deze ook maar besteld. Even wat orde op zaken stellen. Dan resteert alleen nog het herstellen van Kessy aan de bijrijderskant (kabelbreuk).
 

Eltjo

Forumguru
Dat is idd goedkoop! Daar hoef je niet lang over na te denken. Dealerprijs of elders?
Destijds moest dat bij de dealer iets van € 110 kosten voor de Passat, voor zo ver ik weet.

Moet je wel nog na het inbouwen de motor de basisafstelling later uitvoeren. Anders heb je kans dat het niet helemaal klopt. Werken zal het wel met de oude instellingen, maar je hebt kans dat het motortje mechanisch aan het einde is, maar meetzijdig (potmeter) nog niet en dat er in de uitersten dan onnodig wordt doorgedouwd.

Kabelbreuk in de deurmanchet aan de bijrijderskant of wat anders?
Over het eerste is al het e.a. te vinden op het forum.
 
Laatst bewerkt:

jeroenschmidt78

Actief lid
Mengklep vervangen maar helaas nog steeds een tweetal foutcodes.
Geen basisafstelling en potmeter (kortsluiting/massa).

Via OBDELEVEN (PRO versie) onder de basisinstellingen de functie Klepaanslagen leren geactiveerd. Resultaat, basisafstelling beëindigd. Tijdens deze functie hoor en zie ik alle kleppen bewegen (die achter het dashboard kastje zitten iig). Wat zou het kunnen zijn....zekering?? Ps Regensensor ook vervangen en die werkt weer als een speer
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Eltjo

Forumguru
Dat is vervelend; geld uitgeven (wel bespaard) en moeite gedaan en nog steeds hetzelfde probleem.
Gelukkig kan je wel weer automatisch ruitenwissen.

Kan je met de hand de klep bedienen via de hevel die aan de motor zit? Zit de klep niet geblokkeerd of komt de stand niet overeen met de motor op de hevel?
Kan je ook de stand in OBDeleven uitlezen en zien veranderen? Wordt de klepmotor aangestuurd? Kan je horen dat die versteld wordt?
 

jeroenschmidt78

Actief lid
De klep functioneert zowel handmatig als met de mengklep. Ik hoor en voel (lucht) duidelijk wanneer de klep open en dicht gaat. Ik heb nog niet geprobeerd om de stand handmatig te wijzigen en dan pas de mengklep te monteren. Wellicht staat deze nu net verkeerd om.....
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Ik krijg het gevoel dat ik aan de verkeerde rechter mengklep zit te sleutelen. Op dit moment heb ik de mengklep vervangen die rechtsachter het infotainment scherm zit. Deze is zichtbaar na demontage van het dashboard kastje.

Wie heeft er een technische tekening waaruit blijkt welke mengkleppen er in mijn auto zitten zodat ik kan bepalen of ik de juiste aan het vervangen ben.
 

KevinG

Lid
Ik heb dit een aantal maanden geleden ook zelf gedaan.

Het zou om onderdeel 6 moeten gaan

OEM: 5Q0898511(B/D)

upload_2021-6-14_9-42-11.png
upload_2021-6-14_9-43-51.png
upload_2021-6-14_9-46-22.png
upload_2021-6-14_9-44-49.png
 
Laatst bewerkt:

jeroenschmidt78

Actief lid
Bedankt Kevin,

Wanneer ik de technische tekening bekijk dan heb ik telkens onderdeel 2 vervangen…..

Heb je wellicht ook nog een technische tekening incl. positie afstelling van onderdeel 2 en 3 aangezien ik daar ook aan heb zitten sleutelen
 

KevinG

Lid
2 is voor recirculatieklep (lucht binnen de auto houden), zit geen stelmogelijkheid past maar op 1 manier

3 voor ontwasemen/ontdooiden van je voorruit.


upload_2021-6-14_15-57-3.png
upload_2021-6-14_16-1-16.png
upload_2021-6-14_16-1-36.png
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Gelukt!!!!!
Nog 1 vraag Kevin mbt onderdeel 3, als ik de recirculatie knop in druk is de luchtflap links van onderdeel 3 dan open (verticale stand) of gesloten (horizontale stand)?
 

KevinG

Lid
Top dat het gelukt is!

Horizontaal is volgens mij recirculatie aan, maar helemaal zeker ben ik niet.

Buitenlucht komt van beneden, binnenlucht van boven
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Klinkt logisch!

Nogmaals bedankt voor je hulp en de technische tekeningen, zonder jou info was het me niet gelukt.

Fijne dag en groeten,
Jeroen
 

herbiek

Senior Member
Nou we zijn bijna exact 1 jaar verder (1 jaar en 1 week) sinds mijn eerste post hierover en geloof dat nu de stelkleppen van de ventilatieroosters aan de bestuurderkant defect zijn. (vorige keer bijrijder kant). Vanmorgen werd er in plaats van een koel briesje buitenlucht (had airco uit staan) ineens warme lucht naar binnen geblazen aan de bestuurderkant. Volgens mij zowel links als rechts van het stuur. Zou de lucht naar die twee roosters door dezelfde stelmotor bediend worden?

Gezien jullie uitvoerige beschrijvingen van zelf vervangen een flinke klus, waar ik mijzelf maar niet aan ga wagen. Heb ook geen uitlees apparatuur. Dus denk maar weer afspraak maken met garage.
 
Laatst bewerkt:
Gelukt!!!!!
Nog 1 vraag Kevin mbt onderdeel 3, als ik de recirculatie knop in druk is de luchtflap links van onderdeel 3 dan open (verticale stand) of gesloten (horizontale stand)?

Hallo Jeroen,
Bij mij komt ineens geen koude lucht meer uit de passagiers roosters dus denk hetzelfde probleem te hebben met mijn octavia 2014.
Heb jij nog tips of advies voor mij hoe dit te laten (of zelf doen) controleren/vervangen en waar ik onderdelen kan bestellen?
Alvast bedankt.

Groet,
Edwin (Apeldoorn)
 
Bovenaan Onderaan