Temperatuur instelling defect (links koud, rechts heet)

herbiek

Senior Member
Ik heb een Octavia 3 combi Business Line Elegance uit 2014. Sinds gisteren merk ik dat mijn temperatuur regeling volgens mij kapot is?
Uit de ventialatie gaten links (bestuurderkant) is temperatuur normaal (of koud als ik airco aanzet). Rechts is snoeiheet (hete/warme) lucht zo vanaf motor de auto ingeblazen.

Heb al even met de dual zone knop zitten spelen (in en uitgeschakeld), maar merk geen verschil. Heb nu de ventilatie gaten aan de rechterkant maar dichtgedraaid anders is het niet uit te houden in de auto.

Wie heeft hier ervaring mee en kan ik hier zelf nog iets aan doen of is beste om maar direct een afspraak bij de garage te maken?
 

Antera

Donateur
Dat kan betekenen dat er een klep defect is waardoor dit gebeurd. Even naar de dealer deze even uit laten lezen en zal er vermoedelijk wel een storing uit komen welke klep.
 

Gbn

Actief lid
ik verwacht niet dat het een koudemiddel issue is, volgens mij bij dual-zone nogsteeds maar 1 koelelement voor de koeling in de auto, niet gescheiden.
Ik ga met Antera mee dat er waarschijnlijk een klep vastzit, waardoor de temperatuur regeling rechts niet goed is, maar vast blijft staan op warm (en nu dan dus heet).
Evt. basis afstelling proberen, in het verleden gingen dan de kleppen van de ene uiterste naar het andere en konden nog wel weer los komen.

Gerard
 
Per zijde Heb je een temperatuur sensor
In de buis achter het Dashboard waar de lucht door
Stroomt waarschijnlijk is er 1 defect.
Heb zoiets zelf bij de hand gehad.
Een klep die vastzit of een stemmotor die niet juist functioneert kan het ook zijn.
Zou zelf de temperatuur sensor in de buis omzetten en dan kijken of het probleem zich verplaatst.
Succes
 

herbiek

Senior Member
Evt. basis afstelling proberen, in het verleden gingen dan de kleppen van de ene uiterste naar het andere en konden nog wel weer los komen.

Het gaat om een climatronic, dus er is weinig dat ik met de hand kan regelen van ene uiterste naar andere uiterste. Kan dat hooguit beinvloeden door temperatuur van erg laag naar erg hoog in te stellen. Heb al een afspraak staan voor morgen met de garage.
 

herbiek

Senior Member
Diagnose van de garage was dat de stelmotor temperatuur rechts defect was. Stelmotor is vervangen en ingeleerd. Kosten 1x werkplaattarief 88,- en 1 maal stelmotor a 96,64 (allemaal ex btw) Totaal moeten betalen € 223,41
Er werd mij verteld dat er tot wel 8 van die stelmotoren aanwezig konden zijn? Voeten, dashboard, voorruit (etc).. Ik hoop dat er de anderen het voorlopig ff blijven doen.
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Inmiddels ervaar ik dit probleem ook, OBD geeft aan dat de stelmotor voor rechter temperatuurklep geen basisafstelling heeft (status permanent).

Reset en kalibreren biedt geen soelaas.

Links normale temp, rechts erg warm.
Ik ga een poging wagen om dit onderdeel te vervangen. Iemand een idee welk artikelnummer dit betreft en of dit redelijkerwijs zelf te doen is?
 

Tees

Donateur
Onderdeelnummer kan je hier opzoeken. En @Cordoba heeft als ik me goed herinner zoiets wel eens zelf gedaan, hij kan je misschien verder informeren.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals al per PB aan Jeroen aangegeven: stelmotor voor de kachel heb ik bij mijn vorige Fabia niet zelf vervangen maar door Vagtechniek laten doen. Zo te lezen, is het bij de Octavia wel een stuk simpeler en goedkoper: bij de Fabia moet het complete dash er uit en kost het volgens Elsawin iets van 4-5 uur, en ook de stelmotor is voor de Fabia een stuk duurder (ca. 135 euro). Als ik de gegevens van herbiek zie, denk ik dat het voor de O3 te doen moet zijn, om het zelf te doen.
 

Eltjo

Forumguru
Is het stelmotortje kapot, dan helaas. Is de potmeter slecht of plakt de klep aan de zitting, dan is er nog hoop.

Bij mijn Passat 2003 werkte het met een potmeter in de stelmotorbehuizing. Door de stand van de klep verandert de potmeter(weer)stand.
De loper gaf slijpsel af waardoor het contact met de weerstandsbaan van de potmeter slecht werd. Dit betekende dat het systeem dacht dat de stand van de klep was veranderd en er bijgeregeld moest worden.
Ook bij de Passat moest aldus de garage en velen anderen het hele dashboard eruit. Dat zou 8 uur arbeid zijn (en een eventueel krakende dash op de koop toe).

1) 1 motor had geen probleem en was redelijk toegankelijk.
2) 1 achter de pook bovenop tunnel was net te verwijderen, heb ik uitgebreid gefotografeerd en de potmeter gereinigd (is niet courant)
3) 1 daarachter, achter de pook bovenop tunnel was niet te verwijderen. Ik heb een gaatje geboord in de behuizing met de diameter van het rietje van de smerende contactspray en hiermee deze volgespoten.
4) Nr. 4 gaf geen probleem en was niet echt toegankelijk.

Jaren lang 50-100 dkm geen probleem gehad, in ieder geval tot na verkoop van de auto.
 

Cordoba

Forumguru
Bij de Fabia I (net als bij de Ibiza/Cordoba 6L, en de Polo van dezelfde generatie) was het een vaker voorkomend probleem, en was eigenlijk nooit de stelmotor zelf het probleem, maar de kunststofoverbrenging die er aan vast zit. (overmatige speling door slijtage waardoor de echte stand van de regelklep en de stelmotor niet meer overeenkomen). Het is de vraag er nu het echte defect is bij de O3.
 

jeroenschmidt78

Actief lid
ik verwacht niet dat het een koudemiddel issue is, volgens mij bij dual-zone nogsteeds maar 1 koelelement voor de koeling in de auto, niet gescheiden.
Ik ga met Antera mee dat er waarschijnlijk een klep vastzit, waardoor de temperatuur regeling rechts niet goed is, maar vast blijft staan op warm (en nu dan dus heet).
Evt. basis afstelling proberen, in het verleden gingen dan de kleppen van de ene uiterste naar het andere en konden nog wel weer los komen.

Gerard

Kan ik deze basisafstelling ook instellen met de knoppen combi van de kachel (knop op het gezicht tezamen met de AC knop)? Ik ben zelf in het bezit van een OBDeleven maar geen idee hoe ik daar de basisafstelling mee kan instellen.
 

Eltjo

Forumguru
Ik verwacht van niet. Met de Passat kon je diverse dingen met de (combinatie van) knoppen testen, maar een basisafstelling doen ging niet.
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Dat wordt dus klussen, iemand toevallig een handleiding hoe ik het dashboard kastje moet uitbouwen zodat ik bij de stelmotor voor rechter temperatuurklep kan komen???
 

Fmoon

Forumguru
Is redelijk simpel. Als je hem open doet kan je een beetje wrikken, je pakt die klep dan links en rechts vast en dan kan je hem lostrekken. Monteren moet je even dat dingetje rechtsonder er weer opdrukken zodat je klep niet los zit met open doen. Op YouTube is het trouwens te vinden, maar het stelt niks voor (die het elk jaar om het filter te vervangen)
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Allen, het dashboard kastje verwijderd en de stelmotor bekeken. Wanneer ik de kalibratie uitvoer zie ik duidelijk dat de motor nog werkt en wanneer ik de luchtstroom wijzig naar het voorraam zie ik het witte deel ook bewegen. Foutmelding is nog steeds dat de basisafstelling afwezig is.
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Wie in Apeldoorn zou deze basisafstelling voor mij willen inleren voor een geringe vergoeding danwel mij willen uitleggen hoe ik dit zelf kan doen met de PRO versie van de OBDeleven (OBD heb ik alleen PRO versie nog niet).
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Als ik naar de Live data kijk dan zie ik dat de Temp.regelklep rechts aanslag koud en warm een waarde van 0 heeft in tegenstelling tot die van links.
 
Bovenaan Onderaan