Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Kanerr

Forumguru
Denk toch wel dat het je kleppendeksel is maar het zal zo weinig zijn dat je geen verbruik kan meten. Gewoon lekker zo laten en doorgaan, kleppendekselpakking op de 1.2TSI is een PITA :)

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Opvallend genoeg lijkt de IJsvogel sinds het vervangen van de bougies een tikje zuiniger te zijn. Ik heb sindsdien het incidentele overslaan ook nog niet ervaren. Kan natuurlijk toeval zijn (bijv omdat t nu wat warmer is en droog weer), maar wellicht waren de bougies toch ook wel aan vervanging toe.

En in de tussentijd is t toch een beetje gaan kriebelen wat betreft een nieuwe auto (ja echt, dat kan zélfs bij Tees gebeuren :pardon:). We hebben best wel wat spaargeld en we vinden het een goede besteding als we dat in een EV zouden steken. En dan komt een Enyaq wel het meest in aanmerking wat mij betreft.

Dus ik ben een beetje aan het rondkijken op internet, maar nog geen tijd gehad om proef te rijden oid. Qua eisen zit ik wel aan een 80-versie (vooral vanwege vakanties met dakkoffer en soms fietsendrager), en max 140k km. Prijs max 25k, maar liever dichter bij de 20k. En een trekhaak moet er wel op, maar kan natuurlijk evt achteraf erop gezet worden (maar kost wel een rug extra). Verder wil ik graag ACC met Stop & Go, en Travel assist qua hulpsystemen, maar ik heb begrepen dat die laatste bijna altijd achteraf geactiveerd kan worden. En qua luxe graag stoelverwarming, liefst geen leer, ik heb veel liever (grotendeels) stof. En dat is t wel zo'n beetje.

Ohja, de kleur natuurlijk. 1x raden welke kleur dat moet worden :jaja:. Helaas is die kleur tamelijk zeldzaam op de ex-leasebakken die nu massaal op de markt komen. Dan zijn er nog 2 mogelijkheden, maar ik vind die unikleur Energy Blue helemaal niets, maar Race Blue op de Enyaq zeker wel! :love:
Dat dit toevallig samenvalt met de hoge benzineprijzen en daardoor veel meer mensen opeens een EV willen is ook wel wat ongelukkig. Maar we hoeven niet meteen iets, al is die kriebel er natuurlijk wel :angel:

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Achteraf activeren kan alleen op auto’s tot juli 2024, maar ik denk dat jouw markt inderdaad vooral auto’s van voor die tijd omvat?

Tees

Donateur
Zeker, wat nu in aanmerking komt is van eind '21, begin '22. Ex-lease dus vrijwel allemaal. Veem zijn van december '21, zal wel een fiscaal voordeel vervallen zijn op 1 januari '22.
SFD2 kwam idd pas medio '24.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik zag net deze Enyaq online staan (en volgens mij is dit eenzelfde kleur als eentje die ik net bij mij in de wijk zag staan). Is dat Quartz Grey? Ziet eruit als een leuke tint met wat groen/blauwig accent erin. Zou nog een alternatief kunnen zijn voor Race Blue...:pieker:

e58830ab8eb999bf9647a5d78d485b3f.jpg

Tees

Donateur
Ja, ik vind dat groenige (Arctic Silver heet dat geloof ik officieel?) wel mooi, maar tis ook wel een ontzettende Enyaq-modekleur. Ben een beetje bang dat ik er na verloop van tijd op uitgekeken raak. Bovendien staan er hier 2 Enyaqs in de straat...allebei die kleur...

leon-cupra

Forumguru
We hebben best wel wat spaargeld en we vinden het een goede besteding als we dat in een EV zouden steken.
en hoeveel rendement verwacht je ?? :pieker:;)

Met die criteria schieten er wel niet veel kandidaten over (eens gezien op een NL-tweedehands site - 3 tal wagens). Was ook eens aan het zien naar een Tesla Model Y ... zijn beduidend duurder dan een Enyaq en kan wel snappen waarom ...

Tees

Donateur
en hoeveel rendement verwacht je ?? :pieker:;)

Ongeveer 1 ton CO2 per jaar, en rijplezier ;). Nee, financieel is t geen goede beslissing. Het zal ongeveer break-even zijn qua lopende kosten, al zal onderhoud wel wat goedkoper zijn. Maar de afschrijving een stuk hoger, dus het kan financieel simpelweg niet uit. We doen het vooral voor het milieu/klimaat en rijplezier.

En qua criteria valt het wel mee hoor, er komen er genoeg in aanmerking. Er komen er bovendien dagelijks ongeveer 2 bij onder die criteria (soms iets boven de 25k). Als het nodig is kan t budget natuurlijk ook nog iets omhoog, als de ideale maar net te dure auto opeens in beeld komt. KM-stand liever niet al te ver boven de 140k. Maar liever wacht ik als zûnige Hollander dan nog eventjes op die ene mooie goedkopere auto.
Eind '21, begin '22 was de Enyaq een van de meest geleasde auto's van NL, die lopen nu allemaal uit contract. Dus er komt genoeg op de markt, en we hebben geen haast. Voor de zomervakantie zou wel leuk zijn, maar dat is nog 3 maanden.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Deze had ik al snel gespot, staat sinds vorige week te koop. Ticks all the boxes: Race Blue, rijk uitgerust, trekhaak, 110k op de teller. Interieur moet ik in t echt zieb, weet niet of dat me echt kan bekoren met dat dual tone grijs. Alleen de prijs hè...

Bovendien is vrouwlief niet direct overtuigd van Race Blue. Moeten we ook nog even in t echt gaan zien, maar daarvan is t probleem dat er weinig met die kleur te koop staan, en je ze ook weinig in t wild ziet. Castricum is ook niet naast de deur vanuit Utrecht.

Deze is dan weer binnen budget, maar Arctic Silver, geen stoelverwarming en geen trekhaak. Dus dan komt er sowieso nog 1k bij voor de trekhaak, en moet ik overwegen hoe belangrijk ik stoelverwarming vind. Allemaal van die keuzes :sterretjes:

Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Denk dat je mijn reactie mbt rendement niet echt serieus diende te nemen … ;)

Met de criteria die er nu zijn staan er op vandaag toch niet echt veel 80-ers? Of heb ik niet op de grootste tweedehandssite gekeken mss?

Tees

Donateur
Ik kijk altijd op Gaspedaal.nl, die verzamelt advertenties van alle andere websites. Daar staan er op dit moment 30 met onder de 150k en onder 30k€. 9 onder de 140k en 25k€. Zit soms een 60 tussen, ik filter op vermogen omdat accucapaciteit nog slechter ingevuld is. Maar schiet er dus soms eentje tussendoor.

En alsof de duvel ermee speelt, zag ik net op weg naar de supermarkt een Enyaq in Race Blue staan. Weliswaar een FL model en met zwarte accenten/letters (WAAROM op deze kleur!?) maar toch. Tis wel een stevige kleur voor t beestje, maar ik hou er wel van. Net ook nog even langs de Quartz Grey hier in de straat gereden en die is idd wel wat anoniem. Niet verkeerd, en beter dan zwart, wit of Brilliant Silver, maar ook niet echt sprekend. Heb vrouwlief net gevraagd of ze even langs die Race Blue wil fietsen zo :angel:

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik hecht niet zoveel waarde aan BOVAG-garantie, meer aan een betrouwbare verkoper. De non-conformiteit is altijd een uitweg als de nood aan de man komt, maar een goede verkoper zorgt er gewoon voor dat een wagen in orde is, en zo niet, dat t in orde komt. Ik heb nog nooit een auto met garantie gekocht, wel 1x een probleempje gehad kort na aankoop en dat werd toen keurig en kostenloos opgelost door de verkopende partij.
Overigens komt die partij in Castricum mij idd niet al te betrouwbaar over, dus ik zou niet staan te springen om daar te kopen. Máár: bij pakket 3 krijg je wel een olieservice én een halve tank benzine van ze :deuk:

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
ben een beetje bang dat ik er na verloop van tijd op uitgekeken raak.

Als je nou de zin erna ook had gequote @Canon-Eye (hierboven), dan had je gelezen waarom ik dat een probleem vind.
Race Blue is wel een kleur die op heel veel Skoda's gevoerd is en nog steeds gevoerd wordt. Arctic Silver heb ik tot nu toe alleen nog maar op een Enyaq gezien. Was ook de marketingkleur van Skoda trouwens.

Maar dat maakt idd allemaal niet zoveel uit, ik vind Race Blue (en uberhaupt vaak blauw) een mooie autokleur. En wat een klein beetje uitmaakt: ik hou niet van 13 in een dozijn, ik heb liever een klein beetje buiten de lijntjes.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan