Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Kanerr

Forumguru
Das absoluut geen APK afkeur want het is geen dragende deel. Het gedeelte eronder is dragend en daar geldt de regel geen extreme beschadiging en/of roest.

Wel zuur @Tees ! Maargoed, als het jou niet stoort zou ik hem goed inlakken zodat hij niet de kans krijgt om te roesten. Mij zou het serieus storen en zou ik het laten maken (en misschien tegelijk met de andere schade?)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Thijs4motion

Forumguru
vermoed dat het geen APK afkeur is, grote valt mee.
en anders een sideskirt monteren, deze mogen ze er niet af halen voor de APK:banghead:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Okki

Donateur
de Fiat Panda van mevrouw Okki, oh nee toch niet is inmiddels van de dochter van Okki, heeft ook een deuk in die dorpel.

Al bij 2 verschillende garages APK gekeurd. Absoluut geen afkeur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Misschien dat ik wel een keer bij m'n vaste garage langs rij met de vraag wat zij ervan vinden. Uiteindelijk keuren zij m elk jaar voor me, en ik weet t liever nu dan over driekwart jaar
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat een pech. Zo had ik ook ineens met de Polo wat schadegevalletjes na jarenlang schadevrij rijden. En ook iets vergelijkbaars. Een laag muurtje waarnaast ik stond en dat ik niet zag met wegrijden en draaien. Het gaat nu gelukkig alweer een tijd goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Maar weer eens een berichtje van reguliere aard: net weer even het jaarlijkse onderhoud gedaan. Wat later dan 1 jaar, had eerst geen tijd en toen die fijne hernia, maar dat is nu weer dusdanig beter dat ik dit wel aandurfde.
Verse olie erin (Castrol Edge Titanium LL), nieuw brandstoffilter, en het beestje rijdt weer 10x beter (puur psychologisch natuurlijk :maakmegek:).

Ook even rustig de tijd gehad om onder de auto rond te kijken, zag er allemaal prima uit. Denk dat de rubbers hier en daar wel een spraytje kunnen gebruiken, maar was de siliconenspray vergeten thuis :bloos:
 

Tees

Donateur
Ik was allang blij dat ik de olie niet vergeten was, die stond in de tuinkast terwijl de filters in m'n kluskast stonden :-)
Siliconenspray was ook niet cruciaal voor de klussen die echt moesten. En ik ben van een andere generatie Ed, ik maak lijstjes op m'n telefoon ;)
 

Tees

Donateur
Net reed vrouwlief weg met de auto (doet ze niet zo vaak zonder mij ;)), en toen kon ik de motor eens van buiten beluisteren. Ik dacht het de laatste tijd al, maar de kettingrammel begint wel een stuk erger te worden (vraag me af of dat gekomen is met de oliewissel laatst :pieker:).
Jammer dat we over 2 weken al op vakantie gaan, gaat natuurlijk niet meer voor die tijd ingepland worden. Maar ik mag toch aannemen/hopen dat 'ie de rit naar het Sauerland en terug wel overleeft. :dankje:

Om wat kosten te besparen wil ik de onderdelen zelf online kopen, scheelt toch zo weer een paar 100 euro t.o.v. als de garage 't bestelt. Alleen zie ik nu verschillende sets staan: uiteraard moet ketting, tandwielen, geleiders en kettingspanner vervangen worden, maar bij sommige sets zit ook de oliepomp er meteen bij. Is dat nodig danwel aan te raden? Ik lees meestal dat bij het vervangen van de ketting de oliepomp niet meegenomen wordt, maar ja, niets heeft het eeuwige leven.

En dan uiteraard het bos aan merken, een kleine bloemlezing waar de goedkope merken niet bij staan: uiteraard Febi, SKF (maar die heeft een set mét olieketting, maar zonder alle bouten), Hepu, Ina en EngineTeam (die lijkt samengestelde sets te verkopen van verschillende merken). Iemand enig idee wat een goed merk is? En dan is er ook nog de optie om naar de dealer te gaan, als de prijzen die ik online vind kloppen zou dat zelfs de goedkoopste optie zijn. Maar is dat dan ook de beste optie...?:pieker:
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Olie pomp wel / niet mee nemen ?
Tsja als het de kosten niet is en makkelijk meteen is te vervangen , waarom zou je het dan niet doen ?
Maar bij kettingwissel word toch in algemeen ook de koelvloeistof pomp meegepakt ? zie ik niet in je lijst staan
En de optie dealer...........tsja annuleer dan je vakantie maar, want van dat beetje vakantiegeld kun je niet twee dingen tegelijk doen....:cool:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Met de dealer bedoelde ik de onderdelen daar halen, ga ze sowieso niet aan m'n auto laten sleutelen! Dat mag m'n vaste garage doen, die vertrouw ik tenminste. Heb even een mailtje gestuurd naar de lokale dealer wat die set kost.

Ik dacht dat de waterpomp normaal alleen vervangen wordt bij de distributieriem-wissels, niet bij de kettingvarianten? Kan straks wel even onder de kap kijken als vrouwlief terug is, ik dacht dat de ketting niet los hoeft voor de waterpomp (maar andersom misschien wel). Oliepomp laat ik misschien maar ter overweging van m'n garage, lever ik de distributieset wel en mogen zij eventuele extra dingen ter plekke beslissen en bestellen. Daar zijn ze tenslotte voor :jaja:
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ik zou gaan voor een originele set dus tandwielen en geleiders en ketting.
Oliepomp vervangen lijkt me niet nodig alleen natuurlijk het tandwiel welke op de as van de pomp zit.
Koelwaterpomp wordt door de multiriem aangedreven dus die is niet nodig
 

Tees

Donateur
Dank @ertromp, dat was ook een beetje waar ik na nog wat nadenken tot gekomen was. Bij skoda-parts.com is de originele set €104, plus €15 verzendkosten. Maar even kijken wat de dealer ervan maakt. Wel raar dat bijna alle OEM duurder zijn dan VAG origineel, dat is wel zeldzaam.
 

Cordoba

Forumguru
Als inderdaad de waterpomp makkelijk te vervangen is, hoef je die niet mee te nemen, en als je auto nog geen 200-300k km heeft gereden, zou de oliepomp het ook makkelijk nog een poos vol moeten houden, maar zie wel de opmerking van ertromp over het tandwiel, omdat ketting en tandwielen natuurlijk wel op elkaar inslijten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ertromp

Forumguru
Wat ik zeker zou laten vervangen is de kettingspanner. Die komt er nog wel extra bij maar altijd doen want die willen na verloop van tijd minder worden. Die werkt op de olie druk
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Volgens mij is die distributieset ketting, beide tandwielen, beide geleiders, spanner en een hele set bouten, zie foto hieronder

5b8206acf9ae04cc15f22e8ad7301e71.jpg


De oliepomp zit trouwens op een eigen ketting zag ik, vandaar dat het onderste tandwiel een dubbel tandwiel is. Dat tandwiel drijft dus vervolgens de oliepompas aan met een aparte ketting.
 

Kanerr

Forumguru
Welke olie heb je gebruikt? En hoeveel km heeft de auto gelopen? En als laatst, na hoeveel sec stopt het geratel bij een koude start ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan