Ik ben ook voor maximale keuzevrijheid.
In dat kader wat het leuk geweest als je de airco-aan/uit-knop direct aan de voorkeursfuncties kon toevoegen, maar dat kan helaas niet. Of een directe eco-knop. Je moet in beide gevallen eerst naar het menu (klima/rijmodi), en dan pas daar je ding doen. O.k., maar 1 tapje extra, maar toch..... dat moet best vaak op een autoleven als je hier een mening over zou hebben.
Het was ook leuk geweest als er meer dan 5 voorkeursfuncties waren geweest. Skoda heeft wel voor mij bedacht dat er altijd een knop beschikbaar moet zijn voor of de phone in het vak wel of niet moet laden. Als het op plaatsgebrek op het scherm aan zou komen (wat me ook niet echt het geval lijkt) dan had ik daar dan graag mij 6e voorkeursfunctie gehad. Ik hoef m'n phone niet zo nodig in mijn auto te laden, en als ik het wil dan niet op een manier die best wat energie knoeit. Ik wil dat eigenlijk nooit. Waarom dan wel altijd de optie om dit zo direct mogelijk aan te zetten?
Dan is er natuurlijk nog de middelste draaiknop waar je functies aan kan toevoegen, maar er is ook wel een grens hoe vaak je wil moeten toggelen om bij de functie uit te komen die je dan wil instellen. Tegelijkertijd zijn er wel twee draaiknoppen die altijd alleen maar beschikbaar zijn om iets met temperatuur te doen, terwijl je daar natuurlijk ook vrijheid had kunnen geven in het toekennen van andere functies.
Al met al wordt je dan toch best wel genutged naar een temperatuur instellen en energie verbruiken in het kader van "set and forget", ook voor al die momenten dat die daadwerlijke behoefte er helemaal niet is. Ik vind dat jammer, en niet het toppunt van vrijheid eerlijk gezegd. Het was ook wat duidelijker geweest als je een range kon instellen: een max en en min temp onafhankelijk, of de marge rond 1 temperatuur, maar dat heb ik ook nog nooit ergens gevonden.
Kijk, een auto hoeft in termen van customizability geen Sony camera te zijn, maar dit is ook nog ver onder Canon niveau. Tenminste, het huidige Canon niveau. M'n 2025 Superb voelt een beetje aan als een als een 2012 6D. Prachtige camera, maar in M+auto ISO geen belichtingscompensatie. Dat gevoel. Of dat je nog steeds de minimum sluitertijd niet op een wieltje kan zetten. Dat kan met Sony ook nog steeds niet trouwens, dus ook camera's zijn niet alles.
Maar terug naar de auto's: dat de één nagenoeg altijd met de raampjes open rijdt en de ander nagenoeg altijd de airo aan heeft is terug te voeren op een nadruk op nutging in plaats van keuzevrijheid in de graad van customizability, waarbij pragmatisme leidt tot energieverslaving, en energiebesparing welhaast een milde vorm van autisme vergt.
Neemt niet weg dat die flapperwang en dat vliegjesoor supergrappig zijn natuurlijk.

Elk nadeel heb z'n voordeel.