Tees' Enyaq 80 Arctic Silver - 'IJsbeer'

Rallye

Forumguru
Een deel van het voordeel van de climate control is inderdaad ook de drogere lucht. Van VAG weet ik dat niet, maar bij onze MINI Roadster houdt de climate control er rekening mee dat het dak open is. Zou een andere auto dat niet ook met de ramen doen?

1782040273352.png

Tees

Donateur
Ik zou t eens na moeten zoeken, maar de IJsbeer houdt wel rekening met de temperatuur van de voorruit en de zoninstraling. Dus t zou me verbazen als ie geen rekening hield met de ramen.

Wel opvallend dat er zo veel mensen een mening hebben over hoe je de AC zou moeten gebruiken. Sinds ik climatronic heb (sinds de IJsvogel) gaat de AC bij mij zelden meer uit. Ik stel de temperatuur wat bij, en een enkele keer, als het nodig is, de verwarming van de ruiten of de blowersnelheid. En dat is t wel zo'n beetje.

EdwardP

Forumguru
Ook bij mij staat de AC altijd aan, zomer en winter.
Als ik m’n ramen open laat tijdens het rijden, krijg ik een melding dat dat niet zuinig is. Wel rijd ik met dit weer de eerste paar 100 meter met alle ramen open om de warmte te laten ontsnappen. Dan kan daarna de climate control z’n werk weer doen.

EdK

Forumguru
Dus t zou me verbazen als ie geen rekening hield met de ramen.
weet wel dat in begin dat ik Fab4 had en ik met me ramen open reed dat hij een melding gaf dat dit me brandstofverbruik negatief beïnvloede, en dat het beter was dat ik deze dicht deed.
Die instelling ben ik op bepaald moment tegengekomen in de mediaunit en meteen uitgezet.
Dus als die softwareboeren van VAG dat kunnen dan moeten ze dat ook met de airco kunnen lijkt me....

groentesoep

Senior Member
is een keuze.
Ik ben ook voor maximale keuzevrijheid.
In dat kader wat het leuk geweest als je de airco-aan/uit-knop direct aan de voorkeursfuncties kon toevoegen, maar dat kan helaas niet. Of een directe eco-knop. Je moet in beide gevallen eerst naar het menu (klima/rijmodi), en dan pas daar je ding doen. O.k., maar 1 tapje extra, maar toch..... dat moet best vaak op een autoleven als je hier een mening over zou hebben.

Het was ook leuk geweest als er meer dan 5 voorkeursfuncties waren geweest. Skoda heeft wel voor mij bedacht dat er altijd een knop beschikbaar moet zijn voor of de phone in het vak wel of niet moet laden. Als het op plaatsgebrek op het scherm aan zou komen (wat me ook niet echt het geval lijkt) dan had ik daar dan graag mij 6e voorkeursfunctie gehad. Ik hoef m'n phone niet zo nodig in mijn auto te laden, en als ik het wil dan niet op een manier die best wat energie knoeit. Ik wil dat eigenlijk nooit. Waarom dan wel altijd de optie om dit zo direct mogelijk aan te zetten?

Dan is er natuurlijk nog de middelste draaiknop waar je functies aan kan toevoegen, maar er is ook wel een grens hoe vaak je wil moeten toggelen om bij de functie uit te komen die je dan wil instellen. Tegelijkertijd zijn er wel twee draaiknoppen die altijd alleen maar beschikbaar zijn om iets met temperatuur te doen, terwijl je daar natuurlijk ook vrijheid had kunnen geven in het toekennen van andere functies.

Al met al wordt je dan toch best wel genutged naar een temperatuur instellen en energie verbruiken in het kader van "set and forget", ook voor al die momenten dat die daadwerlijke behoefte er helemaal niet is. Ik vind dat jammer, en niet het toppunt van vrijheid eerlijk gezegd. Het was ook wat duidelijker geweest als je een range kon instellen: een max en en min temp onafhankelijk, of de marge rond 1 temperatuur, maar dat heb ik ook nog nooit ergens gevonden.

Kijk, een auto hoeft in termen van customizability geen Sony camera te zijn, maar dit is ook nog ver onder Canon niveau. Tenminste, het huidige Canon niveau. M'n 2025 Superb voelt een beetje aan als een als een 2012 6D. Prachtige camera, maar in M+auto ISO geen belichtingscompensatie. Dat gevoel. Of dat je nog steeds de minimum sluitertijd niet op een wieltje kan zetten. Dat kan met Sony ook nog steeds niet trouwens, dus ook camera's zijn niet alles.

Maar terug naar de auto's: dat de één nagenoeg altijd met de raampjes open rijdt en de ander nagenoeg altijd de airo aan heeft is terug te voeren op een nadruk op nutging in plaats van keuzevrijheid in de graad van customizability, waarbij pragmatisme leidt tot energieverslaving, en energiebesparing welhaast een milde vorm van autisme vergt.

Neemt niet weg dat die flapperwang en dat vliegjesoor supergrappig zijn natuurlijk. :D Elk nadeel heb z'n voordeel. :jaja:

groentesoep

Senior Member
weet wel dat in begin dat ik Fab4 had en ik met me ramen open reed dat hij een melding gaf dat dit me brandstofverbruik negatief beïnvloede, en dat het beter was dat ik deze dicht deed.
Die instelling ben ik op bepaald moment tegengekomen in de mediaunit en meteen uitgezet.
Ja precies. Allerlei meldingen en adviezen, terwijl het natuurlijk sterk gelinkt is aan de snelheid. Maar de melding koppelen aan de snelheid was dan ook weer te moeilijk. En het brandstofverbruik in relatie tot een airco die aan moet omdat de raampjes weer dicht zitten is ook niet maar een nuance.

Dus als die softwareboeren van VAG dat kunnen dan moeten ze dat ook met de airco kunnen lijkt me....
Ja, het kan echt wel anders, en toch gaat VAG dat mooi niet doen. En dat is wel iets anders dan volledige keuzevrijheid.

EdK

Forumguru
JA en doordat je met de ramen open rijd en dus die vliegjes en dus goede eiwitten binnenkrijgt is dit een prima besparing met de huidige vleesprijzen......
Maar misschien komt dit ook doordat ik hier al verslaafd aan was door het motorrijden en al vaker de goede smaak van deze eiwitten tot me genomen had....
En tsja één nadeel wel, ook hier moet je erna gebruik maken van de tandenstoker ............. :koffie:

Tees

Donateur
Ik heb vandaag tot 60 km/u gereden met alle ramen open, maar geen melding gehad dat dat slecht voor het verbruik zou zijn.

Overigens is in de Enyaq het centrale display best wel instelbaar. Zo heb ik de navigatie aan de andere kant gezet (die zat rechts, met links de muziek en 2 losse knoppen, veel te ver weg van de bestuurder...), en op het tweede scherm heb ik een blok voor de autostatus (verbruik e.d.), een blok voor de klimaatregeling, en nog wat knoppen voor de accutemperatuur en Mirrorlink. In dat klimaat-blok kan ik gewoon met 1 druk op de knop de AC uitzetten (wat ik dus nooit doe ;)). Zit dat in de Sup dus niet?

Die schoonmaakunit heb ik trouwens ook in de auto @Rallye. Duurde even voordat ik snapte wat t was :pieker:. En qua laadkabelhygiëne (mompelt iets over woordwaarde) heb ik nu deze truc gebruikt:
IMG_20260621_165951_copy_2829x3772.jpg

Ik had eerst de kabel wel opgerold, maar dan hing 'ie met z'n gewicht aan de kabel/stekkerbevestiging (wel aan de laadpaalkant), leek me niet ideaal voor de stekker. Dit zag ik laatst op straat ergens, lijkt me een prima oplossing zo. :jaja:

Tenslotte vandaag voor t eerst de fietsen achterop de IJsbeer gehangen voor een uitje naar Noordwijk. Allemaal prima, enige is dat de trekhaak wat dichterbij de wagen zit als bij de IJsvogel. Dus de eerste fiets is ff passen en meten, maar t kan wel.
Ik had laatst (maar wel na aankoop) al wel gezien dat de trekhaak behoorlijk roestig was, tis allemaal oppervlakteroest, maar niet echt mooi of ideaal. Dus eerst even de staalborstel eroverheen gehaald vanochtend. Ik overweeg nog om een pot of spuitbus Hammerite te kopen en 'm nog even wat op te knappen.

Tees

Donateur
De auto is keurig netjes voor verkoop op fabrieksinstellingen teruggezet (en anders had ik t zelf wel gedaan), dus een eventuele melding die uitgezet zou zijn is dan als het goed is weer aan.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Exacte cijfers weet ik ook niet, maar het zou zomaar kunnen zijn dat de airco evenveel, of meer, verbruikt als het meerverbruik van de open ramen.

Tees

Donateur
Even snel gezocht: boven een bepaalde snelheid (ik vind vaak 80 km/u) zou de airco zuiniger zijn dan de ramen open, eronder andersom. Al zal e.e.a. sterk auto afhankelijk zijn lijkt me.

Ik vind boven de 50 km/u ramen open vervelend, omdat je zo'n suizend geluid krijgt. Dus dan gaat de boel sowieso dicht. En met 30+ heeft die rijwind ook niet echt meer het verkoelende effect dat een airco wel heeft.

groentesoep

Senior Member
In dat klimaat-blok kan ik gewoon met 1 druk op de knop de AC uitzetten (wat ik dus nooit doe ;)). Zit dat in de Sup dus niet?
Ja, maar het kan niet in 1 keer, je moet wel eerst naar dat menu/blok. Terwijl er ook directe functies zijn waarbij je het menu/blok wel kan overslaan.

Keerzijde van menu's voor van alles en nog wat kunnen overslaan is dat de lijst om functies te kiezen natuurlijk wel heel lang wordt, maar ik zou dat toch liever hebben, want dat is maar 1 keer bij het instellen, en daarna.... set & forget.

• Leuk
Waarderingen: Tees

groentesoep

Senior Member
qua laadkabelhygiëne (mompelt iets over woordwaarde)
:D
heb ik nu deze truc gebruikt:
Bekijk bijlage 123068

Ik had eerst de kabel wel opgerold, maar dan hing 'ie met z'n gewicht aan de kabel/stekkerbevestiging (wel aan de laadpaalkant), leek me niet ideaal voor de stekker. Dit zag ik laatst op straat ergens, lijkt me een prima oplossing zo. :jaja:
Ja, lijkt mij ook handig, en beter dan gewicht aan een stekker idd.

• Leuk

groentesoep

Senior Member
Soort van, zeker! Met spraakherkenning! Je moet wel heel vaak het "save changes command" herhalen, maar na een tijdje heb je dan ook wat. Mijn kids zijn beide onderin de tienerleeftijd, dus we hadden al wel even de tijd om dat te doen ;)

• Leuk

Eltjo

Forumguru
Even snel gezocht: boven een bepaalde snelheid (ik vind vaak 80 km/u) zou de airco .........
............. airco wel heeft.
Het is wat spelen met de ruiten. Met de VAG auto's die had moet je vooral niet het achterraam/ramen een stuk openen, want dan hoor je nog eens een zwaar dreunend geluid. Met de stijlloze ruiten van de Legacy (1994) was dat niet en ook had die minder herrie bij de wind schuin op de voordeuren - in tegenstelling tot de verwachting sloot dat beter.

Met alle auto's met open dak; icm het openen van de linker achterruit krijg je een prima werveling langs de bestuurder.
Verder hoeft dat open dak niet en is het alleen leuk tijdens het rustig toeren onder de even max. 80 km/uur.

Bovenaan Onderaan